45 minuten-slaapjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elsiepelsie, 6 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsiepelsie

6 mrt 2014
    13
    0
    0
    Opwijk
    Ik heb een dochtertje van 16 weken. Ze doet steeds korte dutjes overdag, net één slaapcyclus. Ik leg haar op tijd op bed. s ochtends valt ze heel makkelijk in slaap, maar na exact 45 minuten is ze wakker. Ze kan de overgang naar de volgende slaapcyclus niet maken. Ik haal haar dan uit haar bedje, maar eigenlijk is ze nog moe waardoor ze al gauw terug lastig is. In het begin hielp de draagdoek enorm goed. Ze kon uren slapen bij mij, maar intussen is ze veel gevoeliger geworden aan omgevingsgeluiden en beweging en wordt ze ook bij mij snel wakker. Heel slopend. Hebben jullie ervaring hiermee en hoe pakten jullie dit aan? Of is het gewoon ondergaan en hopen dat het ooit betert? Mijn zoon had dit probleem ook en het heeft lang geduurd. Pas toen hij een jaar was, werden zijn dutjes langer en stopten de krijsbuien.

2. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Baby's in droomritme helpt!
    De cyclus stoot idd bij 45 min. Dat moet je voor zijn
    Rond 35/40 minuten dan ga je naar haar toe en geef je aai over hoofdje en raakt buikje aan en zegt lekker slapen oid en dan evt muziekje weer aan. Dit is erg beknopt hoor. Dit is wat hier hielp.

3. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Mijn oudste deed dat ook, maar dat is vanzelf ook weer goed gekomen.
    Vaak deed hij dan wel 2 slaapjes tussen de voedingen, dus even wakker en daarna gewoon nog een keer slapen als hij nog geen honger had.

Ben heel benieuwd hoe dit bij nr 2 zal gaan. Als hij eenmaal slaapt, slaapt hij nu nog wel tot de volgende voeding.

4. Elsiepelsie

6 mrt 2014
    13
    0
    0
    Opwijk
    @ Molensteen: hielp dit meteen of duurde het ook een tijdje? En wanneer bouwde je die hulp weer af?

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ging hij vaak ook tussen 2 voedingen 2x naar bed.
    Verder hielp te tactiek die Molensteen hierboven beschreef soms ook wel, maar lang niet altijd.
    Wat hier ook hielp was hem vooral niet te vroeg naar bed doen. Dan viel hij wel in slaap, maar sliep maar 1 cyclus. Als ik hem wat langer op hield dan pakte hij soms wel 2 cyclussen achter elkaar. Maar juist dan moet je weer oppassen dat ze niet oververmoeid raken en daardoor weer niet de slaap kunnen vatten.

6. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hier hebben we dat ook een tijd gehad. Vond het erg vermoeiend want had voor mijn gevoel zo helemaal geen ritme! Ik wilde namelijk de 1,5 uur wakker tijd aan houden en na het wakker worden drinken, verschonen, spelen en weer slapen.. Maar na elk drie kwartier dat hij geslapen had weer voeden dat sloeg ook nergens op. Vond het erg lastig maar het is vanzelf over gegaan! Heb eigenlijk nooit dat gedaan wat hier boven omschreven wordt maar je kan het natuurlijk proberen! Ik liet hem soms ook even pruttelen om te kijken of hij weer zou inslapen maar als hij echt wakker was of huilde dan haalde ik hem natuurlijk op.

7. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Hier was dat ook zo. En echt, me erbij neerleggen is achteraf makkelijkst. Soms werkte doorslapen in de drager wel, maar dan wel als ik bewoog ;) en dan hopen dat ik geen blaffende honden tegenkwam. Of langs het schoolplein liep met een speelkwartier. Of een buurvrouw die te hard HAAALLOO! riep. Haha.
    Durf maar een beetje te knoeien en te proberen. Maar probeer jezelf niet teveel te frustreren. Het wordt vanzelf beter. Mijn zoon ging toen hij eenmaal op 1 slaapje zat ineens een slaapje van 2,5 a 3 uur maken. Wist niet wat ik meemaakte!

8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Dat herken ik ook. Zo'n schema van volgorde is heel makkelijk als je kindje daar in mee gaat. Maar ik heb nooit begrepen dat instanties denken dat alle kinderen in zo'n volgorde passen.
    Pas toen ik alles losliet en ging kijken wat de behoefte van mijn kind was, dus alles door elkaar doen, werd het hier zoveel rustiger. Dat kan ook een oplossing zijn! Schema's kunnen houvast zijn, maar zijn zeker niet heilig!

Wij volwassenen doen allemaal toch ook wat anders? Ik bedoel, de een is een ochtendmens, de ander een avondmens. De een krijgt er geen ontbijt door, de ander wordt met knorrende maag wakker. De een poept elke dag ok dezelfde tijd, de ander maakt er een potje van :p

Het zijn net mensen, die baby's.

9. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Hahah:D

Elsiepelsie, heel herkenbaar dit! Ik had er destijds ook een topic over geopend. Wat hier hielp was het loslaten van het 'moeten' slapen. Als hij na 45 min wakker werd, probeerde ik wel altijd even over zijn voorhoofdje te aaien, maar als hij niet meer verder ging slapen, dan haalde ik hem er gewoon uit. En wanneer hij dan weer tijdje wakker was geweest en weer moe werd, weer opnieuw naar bed. Zo sliep hij idd wel eens twee keer tussen voedingen door. En uiteindelijk gaat het vanzelf over hoor! Hier werden de slaapjes vanaf 5 maanden langzaam steeds wat langer.

Hoe slaapt ze 's nachts?

10. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.909
    387
    83
    Heel herkenbaar en vermoeiend! Inslapen is hier ook al zo moeilijk... Best pittig zo

11. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Samarinde, heel herkenbaar!! zo ging het hier precies hetzelfde. Inderdaad toch maar in meegaan en hopen dat het snel wat beter wordt, maar ze krijgen het vanzelf wel door..

12. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Heel herkenbaar. Hier ook een dame die over het algemeen maar 45 slaapt.
    Ze slaapt overdag meestal 3x 45 en 1x 1,5 uur.En dan een nacht van 11/ 12 uur. :)
    Vond het in het begin ook lastig,die korte slaapjes. Maar heb het maar geaccepteerd want was op een gegeven moment zowat de hele dag bezig om haar naar bed te brengen.
    Nu bij de eerste tekenen van vermoeidheid,slaapzak aan en bed in.

13. Elsiepelsie

6 mrt 2014
    13
    0
    0
    Opwijk
    's Nachts slaapt ze sinds kort vrij goed. Om half acht ligt ze in haar bedje, dan wordt ze wakker om half twee voor een voeding en daarna slaapt ze tot ongeveer 6u.

Ik zal inderdaad moeten leren loslaten. Mijn zoon had hetzelfde probleem en dat is uiteindelijk ook goed gekomen. Eerste lukte het ochtenddutje, daarna ook het middagslaapje.

Momenteel doe ik het zo: in de voormiddag leg ik haar twee keer te slapen in bed. Daarna geef ik haar voeding. s Middags slaapt ze bij mij in de draagdoek en probeer ik het zo rustig mogelijk te houden zodat ze niet te snel wakker wordt en een aantal uurtjes onafgebroken kan slapen. In de vooravond probeer ik haar nog even te slapen te leggen in haar bedje, maar dat lukt meestal niet zo goed omdat ze dan echt wel moe is.

Bedankt voor al jullie reacties. Het geeft steun te weten dat ik niet de enige ben die met die korte slaapjes geconfronteerd wordt

14. Joolz

Joolz Actief lid

1 jul 2015
    271
    18
    18
    Zo herkenbaar! Mijn zoontje is bijna 17 weken en ik heb exact hetzelfde. Soms is het erg lastig maar het heeft mij ook geholpen me er maar bij neer te leggen. Had het boek baby in droomritme gekocht. Harstikke fijn boek maar ja als je hummeltje niet die 1.5 uur per keer pakt...

Ik was bijna alleen maar bezig met het slapen. Geeft veel rust als je het los laat. Al hoop ik toch dat hij snel wel wat langer tukt. Bij mij pakt hij zo 2 uur. Ook op zijn buik gaat het vaak beter.

Als iemand de gouden tip heeft? :)

15. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Herkenbaar!

Onze kleine is 4,5 maand en na precies een uur en een kwartier wordt hij wakker. Eerst was dit 45 minuten.
    Ik kreeg de tip om hem tien minuten te laten huilen en daarna zou hij weer in slaap vallen. Ik vond het eerst maar niks...maar omdat hij na dat korte slaapje eigenlijk nog steeds zo moe was...
    Dus toch maar geprobeerd.. En het hielp! De tweede dag huilde hij maar een paar minuutjes en viel weer als een blok in slaap! Hij sliep zo weer een uur en was hierna helemaal vrolijk en uitgeslapen 😄

Als hij na tien minuten niet ophield met huilen, haalde ik hem er wel uit. Dan was er ook iets aan de hand: honger bijvoorbeeld. Vandaag ben ik na vijf minuten al gaan kijken, omdat hij 'anders' huilde. Hij heeft gisteren prikjes gehad dus hij is niet fit. Hij wilde lekker bij mij liggen en bij mij viel hij weer in slaap. Dit laatste doet hij overigens normaal niet, omdat 'uit bed zijn' voor hem 'spelen' betekent.

16. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.653
    5.694
    113
    Accepteren is het makkelijkst. Tot 3 wk sliep ze uren daarna alleen maar 45 min. Soms ging ze na een half uur weer naar bed. Maar nu opeens sinds 1.5 week slaapt ze lang. 1.5 tot 2 uur in de ochtend middag het zelfde. Ik moet er wel enorm aan wennen, kan niet meer makkelijk weg.Of dit blijvend is ik weet het niet maar zo niet dan accepteer ik het gewoon weer.

17. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hier is dat ook zo geweest. Met 9/10 maanden ging het beter en sliep ze 1.5 uur ofzo. Maar een geweldige slaapster is ze nooit geweest ;) ik kon het niet accepteren toen ze zo klein was, vanalles geprobeerd maar uiteindelijk geaccepteerd en dat werkte het beste

18. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Hier gaat dat ook zo... Ach ik ga gewoon met de ritme mee en dat gaat prima. Ze slaapt de nacht al bijna 11 uur door en probeer het gewoon aante bieden wanneer ze moe is. Denk dat loslaten het beste is wat je kan doen...

Deel Deze Pagina