Jesse heeft sinds vanmorgen koorts, begon met 38,6 en nu zit hij op 39,6. Hij heeft een loopneus en zijn ogen tranen een beetje, hij slaapt veel en voelt zich niet lekker. Gelukkig eet en drinkt hij wel redelijk, maar had maar 1 kleine plasluier vandaag. De vorige keer dat hij hoge koorts had heeft hij een koortsstuip gehad, vandaar dat ik nu liever geen paracetamol geef. Nu wil ik niet onnodig de ha of hap bellen, dus wanneer zouden jullie gaan bellen?
Ik hou meestal drie dagen aan kindjes kunnen best snel hoge koorts hebben....Kijk als het tegen de 41 gaat lopen dan word het wel gevaarlijk en zal ik de HAP bellen... Ik zou denk ik wel een PCM geven voor het slapen gaan..?
Waarom juist geen paracetamol?! Snap ik even niet.. Onze dochter heeft al meerdere koortsstuipen (8x) gehad en wij moeten van de kinderarts bij de 39+ juist paracetamol geven en dit minimaal 36 uur doorgeven om de 6 uur (in ons geval) en dan afbouwen..
De hap gaf destijds aan dat de koortsstuip waarschijnlijk kwam door de paracetamol (snelle temperatuurstijging toen deze uitgewerkt was). Jesse heeft net ook flink lopen spugen. Ga denk ik toch maar even bellen om te overleggen wat te geven.
Daarom ook met regelmaat geven en niet ineens stoppen maar afbouwen.. Wij zien een koortsstuip aankomen en moeten dan direct haar af koelen (wat niet altijd helpt maargoed) of een dubbele dosering pcm te geven. Maar wij zijn hiervoor bij de kinderarts geweest..
Net gebeld en moeten straks even langskomen. Voorlopig advies was geen paracetamol geven. Overigens waren we de vorige keer ook niet zomaar gestopt, maar was waarschijnlijk de paracetamol net te snel uitgewerkt. Zagen het ook niet aankomen, was gelukkig niet zo'n heftige stuip en hij was er al snel weer uit, maar je schrikt je wel kapot als ouders zijnde wanneer dit voor de eerste keer gebeurt.
De 8ste keer schrik je ook nog hoor, de paniek van de 1e keer is er dan alleen niet meer.. Wij geven meer pcm, 4 per dag ipv van 3 per dag, alles op advies van de arts. En wij hebben ook Stesolid (valium) in huis, mocht ze er niet snel uitkomen.
Volgens mij kun je best snel bellen. Ik ben nog maar 1x met mijn zoontje bij de huisarts geweest, maar ik heb al wel een paar keer gebeld. De assistente geeft hier ook goede adviezen en maakt altijd een aantekening. Dan ben ik eigenlijk altijd wel gerustgesteld en tot nu heeft ze altijd gelijk gehad. Ze geeft dan aan waar je op moet letten en wanneer je weer moet bellen of langskomen.
Net geweest, lijkt op een keelontsteking, alleen het overgeven kon de ha niet helemaal verklaren, maar waarschijnlijk omdat hij zich zo beroerd voelt door de keelontsteking. Mogen nu 120 mg paracetamol geven (ipv 240) om de pijn iets te onderdrukken. Als het morgen nog zo is of erger moeten we even naar eigen huisarts en als hij in een koortsstuip komt moeten we hem meteen afsponsen en hap of 112 bellen.
Fijn dat hij nog even gezien kon worden. Hopelijk ga je nu iets geruster de nacht in. En een goede nacht gewenst!
@Sandraske; de schrik zal idd altijd wel blijven, maar de paniek en de blinde angst die je de eerste keer ervaart wordt hoop ik wel minder doordat je weet wat er aan de hand is en wat er gebeurd.
Vanochtend de ha maar weer gebeld. Jesse heeft vannacht weer lopen overgeven (gal) en wil/kan vandaag nauwelijks op zijn benen staan (loopt al vier maanden). Vanmorgen slokje water gegeven (meer wilde hij niet) en dit kwam er bijna meteen, samen met gal, weer uit. Net wilde hij wel wat stukjes brood en een beetje vanillevla eten. Nu maar hopen dat het erin blijft. De koorts was overigens wel weg, maar voel hem nu weer warmer worden.
Ach, wat sneu! Als hij zelfs al geen slokje water kan binnenhouden is hij wel echt ziek zeg. Wat zei de huisarts?
Vanmorgen naar de ha geweest, gelukkig werd hij tijdens het wachten (40 min...) weer iets levendiger. De ha houdt het op een virus in de bovenste luchtwegen. De koorts kwam in de loop van de dag weer flink terug, voordat hij naar bed ging zat hij alweer op 39,8. Het eten en drinken ging niet geweldig, maar hij heeft het gelukkig de rest van de dag wel binnengehouden. Ik ga zo nog even weer bij hem kijken of de koorts alweer iets gezakt is en hopen dat hij morgen weer iets is opgeknapt. Bah, niets aan wanneer die kleine man ziek is en je er niets aan kunt doen.