Jurist hier? Of iemand die dit weet. Terugvordering

Discussie in 'De lounge' gestart door siriel, 12 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Kort uitgelegd, onze jongvolwassen autistische dochter werkt, en woont op zichzelf sinds afgelopen jaar.
    Zij heeft een vast contract en werkt 24 uur in de week. Nu krijgt zij nog maandelijks een kleine aanvullende bijstandsuitkering sinds ze op zichzelf is gaan wonen.
    Ze doet het zo goed!
    Ik regel haar financiële zaken, en geef ook haar 4 wekelijkse loon door. Nu hebben ze echter een fout gemaakt bij de gemeente en haar teveel aanvulling gegeven. 50 euro teveel elke maand. Nu wordt er dus een terugvordering gedaan van meer dan 600 euro.
    Ik vind dit zo enorm zuur voor haar.
    Het is niet haar fout, geven ze in de brief ook toe.
    Er zijn diverse gemeenten in Nederland waar ze dit op voorhand niet terugvorderen als de fout bij hun ligt. Maar dat geld denk ik dus niet voor onze gemeente, gezien de brief de we ontvingen..
    Heeft het zin een bezwaar in te dienen?
    Onze dochter begrijpt het ook werkelijk niet waarom ze het terug moet betalen als zij niets verkeerd heeft gedaan. Ze is er alleen maar mee bezig in haar hoofd en is erg verdrietig.
    Ik neig er na om het geld gewoon morgen terug te storten zodat zij het kan afsluiten. Maar vind het aan de andere kant raar dat zij de dupe nu is door hun verkeerde berekening.
    Wat is wijsheid.

Iemand die hier ECHT verstand van heeft?

En zo ja, bij het schrijven van een bezwaarschrift, tips??

2. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Heb je rechtsbijstand?

Die kan je beter bellen. Zij zoeken alles voor je uit en als je wil kan je contactpersoon dan ook alles regelen met de gemeente.

Vervelende situatie maar ik zou er niet mee akkoord gaan en het niet terug betalen

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #3 Damay77, 12 jan 2020
    Laatst bewerkt: 12 jan 2020
    Ik zou het bij juridische loket navragen en zeker wel bezwaar indienen.
    En ik zou persoonlijk dit soort dingen bij je dochter weg houden. Als ze er zo'n last van krijgt.
    Dit soort dingen kunnen veel mensen met ass moeilijk händelen dus ik zou haar daar dan niet mee belasten. Post van die instantie bijv niet meer bij haar laten bezorgen. Maar jij kent je dochter het beste:)

4. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Hier heb je helemaal gelijk in. Zij opent zelf haar post nooit. Dat is iets waar ze gewoon niet aan denkt, ze maakt nooit iets open, echt nooit.
    Deze had ze heel toevallig open gemaakt omdat ze hem was vergeten mee te geven. Ik doe alles van de gemeente online. Zij krijgt maandelijks ook per post een formulier dat dan ook zo de prullenbak in kan, staat ze altijd bij als ik hem open en weggooi.
    Ze dacht dat dat die brief was, dus kan hij wel weg. En toen was het dus 1 keer iets anders:eek: gelijk Stresssss! Zo ontzettend sneu.

We hebben haar ook wel eens voorgesteld haar post bij ons te laten komen aangezien zij zelf er nooit iets mee doet of het niet begrijpt. Maar.. Dat wil ze dan weer niet, want ze is tenslotte volwassen en woont op zichzelf.. ;) lastig. Ik begrijp haar wel.

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Je moet altijd een bezwaar indienen. Mocht het al tegen de eind termijn lopen om het bezwaar in te dienen dan kan je een pro forma bezwaar indienen. Daarmee teken je binnen de termijn bezwaar aan maar geef je aan dat je de gronden nog binnen 8 weken na je bezwaar aanvoert.

Je moet een bezwaar altijd indienen ook als ze zeggen dat het geen schijn van kans maakt.

siriel vindt dit leuk.
  6. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    Of het in deze specifieke situatie klopt, kan ik niet over oordelen. Wel hebben ze over het algemeen het recht om binnen 2 jaar dat soort fouten(onverschuldigde betalingen zonder fout bij de uitkeringsgerechtigde) terug te vorderen op grond van artikel 58 Pw. Heel erg sneu. Ik zou zeker wel even alles laten nakijken of het bedrag, periode, motivering, grondslag klopt. Het is nooit verkeerd om bezwaar te maken, maar houdt er rekening mee dat er een grote kans is dat de gemeente dit alsnog mag terugvorderen.

Heel erg sneu voor je dochter. Ik hoop dat er toch tot een oplossing gekomen kan worden.

siriel en Leesteken vinden dit leuk.
  7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Je kan toch aan gaar uitleggen dat de gemeente een fout heeft gemaakt. Dat ze teveel geld heeft gejeegen dat jjc coor iemand is bestemd

Maak het duude dat wanneer zij teveel betaald bij de supermarkt het heel fijn is als ze dat geld terug krijgt.

Ik heb ook wel eens teveel bij de gemeente gekregen wat ik later terug moest betalen. Net zoals bij inkomstenbelasting.

Jammer maar als het klopt en je kont er nier door in financieel weer dan zou ik het gewoob terug betalen

dds vindt dit leuk.
  8. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw

Snap precies wat je bedoeld hoor, maar zo simpel gaat het "geestelijke" stukje bij haar niet helaas..

Ysabella vindt dit leuk.
  9. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Ja dit mag teruggevorderd worden. Dit geld heeft ze afgelopen jaar helaas teveel gehad. Dit had zij of jullie ook op de maandelijkse specificatie kunnen zien. Artikel 58 Participatiewet staat het in.

Het is natuurlijk wel zuur, zeker als jullie of zij niet door gehad hebben dat er maandelijks teveel uitkering is betaald maar het recht tot terugvordering klopt helaas wel.

lovewinnie en Leesteken vinden dit leuk.
  10. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Nee hoor we hebben dit niet kunnen zien op de maandelijkse specificatie. Ze hebben gewoon zelf een rekenfout gemaakt en hebben dus eigenlijk ook elke maand die fout in de specificaties doorberekend. Ze hebben het nu pas gezien. En terug gerekend over alle maanden. Zelf had ik dit niet kunnen zien iig.

Ik snap ook dat ze dit mogen terug vorderen. Het gaat mij er meer om dat er verschillende gemeenten zijn die dit niet terugvorderen bij mensen die al rond moeten komen met een zeer laag inkomen. En of het dus nut heeft een bezwaar in te dienen.
    Maar ga het gewoon proberen.

11. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Volgens mij is dit dan een vraag uit het juridische leerstuk ‘onverschuldigd betaald’ (Wie weet kun je hier meer over vinden als je zoekt).

12. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Bedankt!! Ik ga het nalezen :thumup:

13. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    bij mij was er een fout gemaakt door uwv een aantal jaren geleden. Dit was de fout van uwv zelf. Ik had teveel gekregen aan wajong. Hun fout niet de mijne. Kortom ik moest het toch even allemaal ophoesten en dat ging om 5000 euro. En daar legde ze 100 procent boete op dus 10.000 euro zou het om gaan. In bezwaar gegaan en Doordat ik een email had van 1 persoon van de uwv dat ik dit toegekend kreeg. Werd het verminderd naar de 5000 de 100 procent boete werd kwijt gescholden. Ze zijn daar keihard in. Hun maken een belachelijk fout. Maar het geld is te veel dus moet terug betaal worden. (Ging over totaal van 4 jaar te veel) voordat iemand het opmerkte. Ik zou wel een bezwaar aan tekenen. Maar toch grote kans dat ze dit moet terug betalen. En idd laat de poststukken bij jullie thuis bezorgen. En geef dit goed door aan de gemeente. Want soms zijn ze daar wel een beetje laks mee.

14. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Had je dochter geen wajong kunnen krijgen?

Ik heb het even gevraagd aan iemand die tot 2 jaar geleden werkte als juridisch medewerker op dat vlak

15. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Toen onze dochter een aanvullende uitkering ging aanvragen ( ik ben meegeweest) had zij al een contract voor 24 uur. Het gaat maar om een heel klein stukje aanvulling, en zij gaven aan dat dit het beste vanuit de bijstand kon, Wajong hebben ze niet over gesproken.

16. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Dat is helemaal zuur, als zij toegeven dat de fout bij hun zit, mogen ze sowieso geen boete opleggen dat slaat natuurlijk nergens op..
    Ik ga sowieso bezwaar maken, al haalt het waarschijnlijk niets uit idd.
    Ze onderschatten denk ik hoe zuur het is, dat sommige mensen met minimaal inkomen rond moeten komen, en dan doodleuk, door hun verkeerde berekening geld terug moeten betalen.

17. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Bezwaar aanmaken met de redenen
    -sociale omstandigheden
    -het is altijd zo geweest
    -je had het niet kunnen weten.
    -er zijn geen middelen om deze 600,- terug te betalen omdat de bijstandsuitkering als aanvulling op haar salaris om niet verstrekt wordt.
    - het gaat om terugvordering uit 2019 en de brief is uit 2020? Of allebei uit 2019? Want allebei uit 2019 dan kan het netto verrekend worden. Als het uit 2019-2020 is zou het bruto moeten zijn maar zou uit coulance nog worden omgezet kunnen worden naar netto bedragen (Dit lijkt me pas spelen als het bezwaar wordt afgewezen)

En hoe zit het met een stukje vrijlating als mensen al in de bijstand zitten en gaan werken. Meestal is hier enige vrijlating in. Dit verschilt per gemeente en het beleid moet op internet staan, misschien kan je dat nog uitzoeken.

Edit:
    (En het is al moeilijk genoeg dat ze er blijkbaar vanaf nu 50,- per maand op achteruit gaat)

18. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wajong moet je aanvragen bij het UWV. slecht dat ze er niet over begonnen zijn.
    Ik zou het UWV even contacten

19. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Wajong krijg je alleen als je korter dan 3 maanden bij de zelfde werkgever hebt gewerkt in je (jeugd) wegens je beperking.

1981Mama vindt dit leuk.
  20. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Precies wat jij zegt. Ik heb altijd een bbl opleiding gedaan. Op mijn 17 de ziek geworden ' bleek twee erfelijke afwijking te hebben' uit eindelijke door gegaan met opleiding en werken. Tot lichamelijk het niet meer ging en ik uitbehandeld was. toen in overleg met mijn artsen gestopt.

Maar bleek geen recht te hebben op een wajong want ik had ooit gewoon fulltime gewerkt.

Deel Deze Pagina