Winkel sluit eerder op een feestdag, werkgever wil die uren niet uitbetalen

Discussie in 'De lounge' gestart door Yellowsun, 5 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Ik werk in een bloemenwinkel, nu zijn wij op feestdagen ( kerstavond, nieuwjaar Pasen ed ) een uurtje eerder dicht . Nu wil mijn werkgever het uur dat wij niet werken niet meer uitbetalen.
    Naar mijn mening moet hij dat wel omdat ik normaal dat uur wel werk.
    Ik ben het gaan opzoeken maar kan er nergens echt meer iets terug van vinden weet iemand hoe dit (wettelijk) geregeld is??

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Volgens mij is dat normaal, dat dat niet wordt betaald. Ik werkte in de kinderopvang en nu gehandicaptenzorg en dat is hetzelfde verhaal.

3. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hangt denk ik af van je aantal contract uren. Dus hoeveel uur werk je op papier?

4. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik heb 5 jaar bij van haren gewerkt en hun deden het zo..
    Als je een x aantal dagen heb gewerkt op bijv. maandag (of gedeeltelijk bijv als vakkenvuller 2 uur) dan krijg je gewoon die uren uit betaald als het die maandag kerst avond is en om 17.00 uur sluit ipv 18.00

Maar of ze dat verplicht zijn ?!

5. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Hangt van je CAO af denk ik?
    En ergens is het logisch, niet gewerkt dus geen geld. Maar ook wel weer lullig, want je wíl wel werken, maar mag niet..

Ik ben zelf uitzendkracht en kreeg die verplichte eerder-weg-uren ook niet betaald. Ik heb ze als verlofuren opgenomen om ze alsnog uitbetaald te krijgen.

6. lenatje

lenatje Actief lid

9 nov 2008
    364
    0
    16
    Ook wij zijn vroeger gestopt en kregen dit van het werk, groot bedrijf...
    voor diegene die dan net werkte op die dagen, geluk maar de anderen die op een andere dag werden ingepland kregen dit niet meer terug.
    Niet iedereen staat ook te springen om dan te werken en die dan wel komen of vb voltijds werken vind ik het een mooie dienst om enkele uren vroeger te mogen stoppen. Hier 1,5 minder. ;)

7. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    In principe moeten ze je wel betalen. Hun besluiten eerder dicht te gaan. als jij normaal dan werkt horen ze je uit te betalen. Anderzijds. zijn het zondagen en horen ze je dubbel te betalen (dus zou ik over dat uurtje niet zeuren) EN hoor je een extra vrije dag te krijgen (als het normaal je vrije dag is). (kwam ik achter nadat ik bijna weg was bij mijn werkgever.. de boekhouder die zelf vertelde hoe het zat.

Ik moest op die dagen altijd werken kreeg wel dubbel betaald maar nooit een vrije dag terwijl ik op mijn vrije dag kwam werken.....

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

Dit is echt CAO afhankelijk veel mensen krijgen geen 200% uren

9. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    afhankelijk van je cao. ik werk in de horeca en standaard zondagen krijg ik niet extra betaald. zelfde als met sommige feestdagen.

ik zou dus je cao even erop naslaan.

10. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    wanneer die dagen op je vaste werkdagen vallen dan lijkt me dat ze je moeten betalen. Wanneer je elke week anders kan worden ingeroosterd dan zijn het dus niet je vaste werkdagen hoeft het volgens mij niet. Mogelijk is het ook via cao (anders)geregeld.

Bij mijn vorige werkgever mochten we ook altijd eerder naar huis en dat uurtje werd betaald, maar als je voor de hele dag verlof op wilde nemen dan moest je wel gewoon je standaard aantal uren als verlof opnemen.

11. spinnie1978

spinnie1978 Actief lid

17 feb 2009
    358
    22
    18
    Volgens de wet mogen ze dan niet langer open zijn, en zijn dan ook niet verplicht je te betalen.Gaat dan om bv kerstavond tot 6 of 7 uur. Oudjaarsdag tot 6 of 7 uur etc.

12. Versluis

Versluis Fanatiek lid

10 jul 2011
    1.924
    0
    0
    Filiaalmanager
    Zeeland
    Bij mij net zo, er wordt een "gemiddelde" berekend op basis van de laatste (12?) weken dat je op die betreffende dag hebt gewerkt. Die uren krijg je dan betaald. Dat wordt bij ons met alle feestdagen en andere afwijkende dagen gedaan. Dus werk je normaal nooit op maandag maar net oudjaarsdag wel, dan krijg je het uurtje niet, maar is het een vaste dag, dan krijg je het wel.

Of dat een regel is, dat weet ik niet.

13. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik werk normaal op maandagavond van 7 tot 10, maar het bedrijf ging om 5 uur al dicht. Ik krijg die 3 uren gewoon uitbetaald onder feestdag vrij. Mijn man heeft geen cao en ook zijn bedrijf sloot eerder op oudjaarsdag, ook hij krijgt dit gewoon uitbetaald. Echter het bedrijf ging 24-12 helemaal niet open en die heeft hij wel als verlofdag zelf op moeten nemen.

14. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ok dit was in de detailhandel. ach ja. het waren ook topdagen. ze konden t missen :D :p

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.819
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Laatst is dit bij ons op de vergadering besproken en het schijnt zo te zijn, dan wanneer het minimaal een jaar van te voren bekend is, dat het dan valt onder verplicht vrij. Maar het moet dus al wel lang van te voren bekend zijn.
    Bij ons bieden ze vaak wel aan om de gemiste uren te compenseren in diezelfde week, maar als dat niet gaat, dan heb je gewoon pech. En ze zijn het ook niet verplicht.

16. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Feestdagen zijn inderdaad CAO afhankelijk...

Maar...24 dec en 31 dec is geen feestdag!!!
    Hier ook om 17 uur gesloten... en gewoon tot 17 uur betaal... je werkt toch ook niet van 17 tot 18 uur???

Hier worden de roosters gewoon zo gemaakt dat iederen echt wel aan haar uren komt, ook zonder dat ene uur...

17. Smnee

Smnee Niet meer actief

Officiële feestdagen wel, dan moet je het betaald krijgen.
    Als ze niet in het rijtje staan, dan krijg je ook niet betaald.
    In de cao staat dat lijstje als het goed is:)

18. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Als die uren binnen je contracturen vallen moet je werkgever ze gewoon uitbetalen hoor. Hemelvaartsdag valt bv altijd op donderdag en dan hadden wij koopavond. Maar vanwege Hemelvaart verviel de koopavond, maar die uren werden wel gewoon geschreven.
    Mijn weekendploeg daarentegen had een nul uren contract, zij kregen die uren dus niet uitbetaald.

Deel Deze Pagina