We willen graag een overkapping. Niet te veel poespas, gewoon dat we lekker droog kunnen zetten. Maar ik krijg de keuze met glas of polycarbonaat. Het laatste is veel goedkoper. Lees er negatieve maar ook positieve verhalen over. Wat hebben jullie en wat is jullie ervaring?
Wij hebben polycarbonaat gehad (inmiddels een dichte veranda met lichtstraat), ik raad het niet aan. Wordt heel vies met veel groene aanslag. We stonden 2-3x per jaar op het dak om het schoon te schrobben. Na een fikse hagelbui allemaal gaten in het bovenste laagje, niet lek, maar ook niet meer mooi. Verzekering dekt dit niet. edit: als de zon erop staat wordt het heel heet (op het zuiden). Maar dat is met glas natuurlijk ook. Een screen is dan wel aan te raden
Polycarbonaat ziet er heel erg goedkoop uit. Vind ik zelf erg lelijk aan een woning. Daarnaast krijg je inderdaad snel schade en groene aanslag (die niet makkelijk weer weg gaat). Het is eerder iets voor een boerderij of schuurtje zeg maar. Wij hadden het ooit in een oudere overkapping. Die is meteen gesloopt. Overal lekkage en heel erg vies... Glas is heel mooi maar heel erg warm in de zomer. Je zit onder een vergrootglas zeg maar. Dus je hebt zonnewering of doek nodig. Een andere optie is ook nog hout. Veel minder warm en ook erg mooi.
schoonouders hebben polycarbonaat, zit er al jaren op en is nog steeds mooi. Zitten wel op t oosten ermee en er is t nodige aan kwaliteitsverschil. De overkapping heeft hij zelf gebouwd, alleen de fundering is gestort (meer een veranda/aanbouw). Dus de frames waar t polycarbonaat in zit kan hij losmaken mocht een plaat vervangen moeten worden (door bijv hagel of storm). Al de nodige buien gehad maar geen bijzondere schade. Hier is net een schuttingdeel omver geblazen (stukkie tussen huis en schuur) maar denk dat zij daar geen last van hebben. Wij zitten op zuidwest en zij met de uitbouw op oosten. Glasprijzen zijn momenteel niet grappig en lange levertijden. Je zou je constructie kunnen opbouwen met polycarbonaat, maar dan dermate stevig dat glas (op termijn) ook een optie blijft.
Wij willen opaal carbonaat omdat je bij de gewone sneller het vuil ziet en het is even goed heel erg licht eronder. Hij staat hier straks op het noordoosten.
Wij hebben al jaren poly carbonaat en herken helemaal niets van de bovenstaande. We schrobben het eens per jaar, het ziet heel netjes uit. Denk dat juist glas sneller vies wordt. En qua schade, nooit last van gehad.
Wij hebben ook poly carbonaat en ook nog geen issues als hierboven. Die van ons staat op het zuid/zuid-westen We hebben melk wit en hij laat nog erg veel licht door!
Wij hebben polycarbonaat opaal/melk, op het zuidwesten. Hiervoor stond er ook een veranda met polycarbonaat, maar dan van dat flutspul, doorgezakt, gaten na hagel, beestjes die er tussen zaten, lekkage, vlekken enz. Wij hebben polycarbonaat genomen wat veel steviger is, ook de holtes hebben nog extra laagjes. De man van de bouwhandel ging er ook tegen aan rammen om te laten zien wat dat allemaal kon hebben. Kortom, het ene polycarbonaat is het andere niet. Het is nog steeds licht in huis, maar we bakken ook niet weg doordat het opaal is als de zon er op staat. Eens per jaar haal ik ruitenwisser met een sopje er overheen en dat is voldoende.
Wij hebben ook polycarbonaat en die groene aanslag en vuil herken ik ook niet zo.. wij maken tuin altijd zomer en winterklaar en maken hem dan goed schoon.. maar denk dat je met glas net zo vaak hem moet schoonmaken..
Hier glas omdat we optimale lichtinval willen hebben in de niet zonnige maanden (en dat zijn er helaas nogal wat ) Eronder zonwering, bevalt tot nu toe goed, maar hebben nog niet echt een heeeeeel warme periode gehad, afgelopen zomer viel het qua warmte nogal mee. En het jaar daarvoor hadden we hem nog niet.