Ik zit momenteel in de wia, maar wil erg graag weer gaan werken. Maar wat me tegenhoudt is het volgende; wij komen net uit een financieel zware periode, waardoor wij geen spaargeld meer hebben. Mocht ik nu werk vinden, dan moeten onze kinderen uiteraard naar de opvang. Ik kan pas kinderopvangtoeslag aanvragen op het moment dat ik weet wanneer ik opvang nodig heb, maar weet dat het lang kan duren voor het uitbetaald wordt. Omdat wij dus geen spaargeld hebben, kunnen wij echt niet honderden of meer euro's voorschieten. Dus hoe kan ik dit het beste aanpakken? Iemand advies?
Zou overleggen met het kinderdagverblijf of je tijdelijk alleen je eigen bijdrage hoeft te betalen (dus nota minus kinderopvangtoeslag). En dan inlopen zodra heengestapt wordt. Moet zeggen dat ik het meestal wel snel vind gaan ook al mogen ze er 8 weken over doen. En een baan gaat vaak in de toekomst pas in dus zit daar misschien ook nog wel wat speling.
Inderdaad als je uit laat betalen aan kinderdagverblijf , dat kan je zelf aangeven bij aanvragen kinderopvangtoeslag, dat jullie alleen je eigen bijdrage betalen krijgt het kinderdagverblijf met terugwerkende kracht de evt eerdere kinderopvangtoeslag.
En anders misschien lenen van iemand, wij hebben toen voor de zekerheid geleend van mijn schoonbroer (wij waren net verhuisd dus bijna geen spaargeld meer). Uiteindelijk was de kinderopvangtoeslag er nog op tijd dus heeft hij zijn geld gelijk terug gekregen.
Echt super bedankt voor de reacties! Ik ga straks meteen het kinderdagverblijf bellen om te informeren.
ALs het goed is is het zo dat als je voor de 1ste van de maand aanvraagt je het de 20ste al krijgt. Eventuele aanpassingen duren dan wat langer.
Overleggen met de dagverblijf, dat je het bedrag wat je sowieso moet betalen al betaald en de rest betaald wanneer je de toeslag krijgt. Zo hebben wij het geregeld de eerste 2 maanden dat we geen toeslag kregen