Schoonmoeder topics ;)

Discussion in 'De lounge' started by MarjanDS, Jan 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MarjanDS

MarjanDS Actief lid

Nov 28, 2011
    442
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik zie hoeveel topics voorbij komen met 'klachten' over schoonmoeders vraag ik me af of er niet beter 1 groot schoonmoeder zeur topic moet komen ;)

Toch moet ik bij veel verhalen stiekem wel lachen hoor.
    Niet omdat de situatie zo grappig is, meestal is die redelijk schrijnend, maar omdat het zo herkenbaar is en ik dus niet de enige ben die niet zo'n geweldige band met haar schoonmoeder heeft.

Vraag me soms toch wel eens af, zou ik later ook zo'n schoonmoeder worden?? :cool:

2. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Dat vraag ik mezelf ook heel vaak af! Hahahah... Hopelijk krijg ik een hele leuke schoondochter en zal ik nu heel veel leren van mijn eigen situatie en hopelijk niet in dezelfde valkuilen stappen.

3. piri piri

piri piri Fanatiek lid

Sep 29, 2011
    1,769
    1
    0
    @marjan.
    Nou je hebt nu n voorbeeld zoals je t niet wil, de rest is aan jou. Hihi. Je hoeft niet ZO te worden.

4. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

Dec 19, 2009
    2,089
    0
    0
    Haha, ik hoop toch niet later zo'n schoonmoeder te worden waar hier veel overgesproken word.

Ik hoop op een sprookje haha, 3 schoondochters waar ik het leuk mee kan vinden en me af en toe graag komen opzoeken.

Ik ken nu de plaats van een schoonmoeder, hoop die over een jaar of 20 nog te kennen als ik er zelf hopelijk 1 ben haha.

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Tja om eerlijk te zijn denk ik dat al die schoonmoederperikelen niet alleen van schoonmoeder zelf komt, maar ook voor een gedeelte bij de schoondochters weg.

Ik ben blij een super lieve schoonmoeder te hebben! Helaas woont ze in een heel ander wereld deel :(.

6. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,291
    113
    Nederland
    Zoals mijn schoonmoeder is.. zo zal ik later nooit worden!

Ze heeft haar klein kind al 3 weken niet gezien, en als we haar toevallig tegen komen, dan kijkt ze totaal niet naar hem om.

Haar eerste klein kind, van haar 1e zoon die betekend alles voor haar, maar die van ons betekend blijkbaar geen drol voor dr.

Mn schoonvader daar in tegen die is nog een tikkeltje erger, want die is al 6 weken niet langs gekomen.

Mijn schoonmoeder heeft haar 2 kinderen ook altijd zo behandeld, dus het verbaasd ons niet heel erg veel, maar ik bedenk me nu al wat ik later tegen mn zoontje moet zeggen; Sorry, jou oma vind R. belangerijker als jou, daarom komt ze nooit langs?! :(
    Ze heeft vroeger ook nooit om gekeken naar mijn man, alleen maar naar haar eerste zoon.
    Nee, zo'n schoonmoeder zal ik nooit worden, dat is 1 ding wat zeker is!

7. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,848
    0
    0
    ik mag hopen dat ik wordt als mijn schoonmoeder! Wat een geweldig mens is dat zeg!
    Krijg zoveel liefde bij dat mens, dat ken ik niet eens uit mijn eigen jeugd :cool:

En ik kom al 19 jaar bij haar over de vloer dus weet echt wel wat ik aan haar heb :D

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,785
    18,944
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zoals ik dit berichtje lees, ligt het niet alleen aan de schoonmoeder maar ook aan de schoondochter. En om heel eerlijk te zijn is dat ook vaak mijn indruk als ik de klaag-topic lees. Het is vaak toch een kwestie van geven en nemen.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik hoop later ook dat ik zo word als mijn schoonmoeder (& eigen moeder). Onze families kunnen goed met elkaar opschieten en iedereen staat voor elkaar klaar. Ook al komen we uit hele andere families en milieus.

Denk dat het ook voor een groot gedeelte te maken heeft hoe je er zelf in staat.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Hier net zo! =( Zie haar als ik geluk heb 3 weken per jaar. Ze is heel lief, ik herken eigenlijk niks als ik al die schoonmoeder-horrorverhalen hoor...

11. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

Aug 22, 2008
    1,898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Hahaha ondanks dat ik drie dochters heb en misschien drie schoonzonen zal krijgen (mits er geen potje bij zit) dan zal er nog wel gezeur komen, daar ben ik van overtuigd. Na ruim 21,5 jaar dezelfde schoonmoeder gehad te hebben bleek ze me te haten. Ik heb een hele bak stront over me heen gekregen. Het is idd van twee kanten denk ik, maar het feit blijft dat we geen goede band meer hebben daar ben ik klaar mee!

12. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Het heeft idd ook voor een groot deel met jezelf te maken.
    De relatie schoonouders met schoondochters is een gevoelig punt. Dat heeft voor een groot deel met je eigen verwachtingen te maken en vaak ook hoe je zelf bent opgevoed.
    Ik lees hier bijvoorbeeld eerder dat een oma en opa 'maar' 1x in de zoveel tijd langskomen. Dat heeft dus met je eigen verwachtingen te maken en met hoe je het zelf zou willen of 'normaal' vind. Ik zou het namelijk prima vinden. En weer vervelend als schoonouders elke week langs zouden willen komen.
    Te weinig bemoeienis is niet goed en teveel ook zeker niet.

Meestal kan je de andere persoon niet veranderen. Wel kan je veranderen hoe je zelf met de situatie of diegene omgaat (om het jezelf makkelijker te maken, te relativeren en je niet te ergeren;))

Het is wel makkelijker gezegd dan gedaan, heb er zelf ook moeite mee hoor:D

13. Islah

Islah Niet meer actief

Ik denk ook dat het met jezelf te maken heeft grootendeels. Bijvoorbeeld de vrouw van mijn mans oudste broer, heeft ook niet echt iets met haar schoonmoeder terwijl we dus toch dezelfde schoonmoeder hebben. En ik vind haar juist erg lief. Nou weet ik dat het van haar kant ook een beetje jaloezie is, omdat haar eigen moeder is overleden toen ze 3 was, en daarna een onaardige stiefmoeder kreeg. Niet dat ze altijd ruzie hebben ofzo, maar de band is ook niet erg goed.

14. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

May 12, 2011
    555
    51
    28
    Female
    Ik heb 2 schoonmoeders(de gewone en de stief), ze zijn niet onaardig, maar ga ook niet een dagje met ze shoppen.

Mensen zeggen weleens dat ze een tang van een schoonmoeder hebben, nou dan zeg ik altijd voor de grap: nou ik heb een combinatietang,want ik heb er 2!

15. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    als ik bv lees dat schoonmoeder al enkele weken niet is langs geweest, dan vraag ik me altijd af waarom de schoondochter zelf niet gewoon langs gaat.
    het lijkt dan dat het contact niet goed is door de schoonmoeder maar het initiatief mag wat mij betreft best van 2 kanten komen
    (waarschijnlijk zit er daneen langer verhaal aan vast dat ik dan weer niet ken)

16. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Ik vraag me altijd af waar het dan aan ligt. Zoveel irritaties, waar komt dat vandaan? Iedere situatie is een verhaal apart, maar waarom hebben 'we' er massaal last van met onze schoonmoeders? Waarom niet met een tante of buurvrouw?
    Komt het soms te dichtbij?

Hier een redelijke band. Of misschien eerder geen band. Maar dat geeft niet. We hebben geen hekel aan elkaar, we zitten gewoon niet op één lijn. Leeftijdsverschil van bijna 40 jaar zal ook wel meespelen. Natuurlijk had ik liever een schoonmoeder gehad met wie ik het goed kon vinden, bij wie ik mijn kind met een gerust hart en alle liefde achterlaat, maar het is niet anders. En no way dat ik mijn vent inruil :D

17. mamav4

mamav4 Niet meer actief

Als je mijn ervaring leest is het dus echt geen kwestie van geven en nemen...
    http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/327370-oma-negeert-verbod-kwaad.html
    ('t Is trouwens nog steeds niet opgelost, we gaan het deze week 'uitpraten' ben benieuwd... ;))

18. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Snap soms ook niet waar die haat en nijd tussen schoondochter/schoonmoeder vandaan komt.
    Van wat ik hier lees is het vaak een kwestie van een soort van machtsstrijd, uitzonderingen daargelaten. Ook mijn schoonmoeder heeft d'r dingen maar ik hoef niet met d'r samen te leven en ik ben ook niet afhankelijk van d'r, ik werk niet. Daar stoor ik me misschien nog wel het meest aan, zoveel commentaren maar ze wel 2-3 keer per week naar opa en oma brengen zodat je kan werken of een vrije dag kan hebben ;)

Mijn schoonmoeder en ik doen het als schoondochter/schoonmoeder prima denk ik, meer hoeven we ook niet te zijn van elkaar!

19. MamavanJayden

MamavanJayden Actief lid

Feb 13, 2008
    251
    1
    18
    Volgens mij vinden schoonmoeders het moeilijk hun plekje af te staan aan hun schoondochter. De schoondochter zorgt min of meer voor haar zoon en als er dan ook nog eens kleinkinderen komen hebben de schoondochters daar ook alle zeggenschap over. Misschien dat het soms een jaloezie is van de schoonmoeder naar schoondochter toe. Ik lees vooral dat de schoonmoeder zich bemoeid met de schoondochter d'r opvoeding en dat botst dan weer. Ik denk dat het ook best moeilijk is om als schoonmoeder alles over je heen te laten komen terwijl dat jij meer ervaring hebt en je schoondochter doet alles pas voor het eerst.

Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat een schoonmoeder haar plek moet weten en zich dus niet teveel moet bemoeien met haar zoon en schoondochter, want daar bereik je vaak het tegenovergestelde mee.

20. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

#20 LittleMonsters, Jan 29, 2012
    Last edited by a moderator: Jan 29, 2012
    Ik heb niet zo zeer problemen met alleen mijn schoonmoeder maar beide eigenlijk. Mijn man is enigst kind dus ze zijn nogal beschermend en niets is goed genoeg dus ik ook niet.

De ene keer gaat het beter als de andere keer maar ik ben altijd de boosdoener het ligt altijd aan mij.

Nu was het weer zover.
    Ze vroegen aan ons of we een kortingscoupon wouden hebben van een camping waar hun altijd heen gingen vanwege een jubileum kregen ze die en dan was het misschien leuk als wij dan ook een weekje zouden komen. Ik zag dat helemaal niet zitten omdat we dat al een keer eerder hadden gedaan en dat was niet zo goed uitgevallen.
    En ook omdat onze toekomst qua financiën er nogal slecht uit ziet ( raak mijn baan kwijt) en we wouden dit jaar kleine aanpassingen doen aan onze tuin vanwege onze zoon. Dus ik had netjes bedankt maar dat soort dingetjes even voor gingen.
    De volgende dag stonden ze weerom de stoep ( zat ik al niet op te wachten dus was iet wat sago)
    Maargoed ik kwam beneden nadat ik me wat had opgefrist en toen hoord ik mijn smoeder zeggen tegen mijn man dat hij er maar even over na moest denken. Ik vroeg waar het over ging maar er werdt een beetje raar gedaan dus vroeg het nog een keer. Dus toen zij mijn schoonvader wij betalen de vakantie ( een paar jaar geleden hebben zei een deel van onze auto betaald toen hebben wij 2 jaar aan moeten horen dat hun doordat ze voor ons een deel auto hadden betaald hun geen geld meer hadden ze hebben zat ) ik zag de bui alweer hangen dat ik weer een jaar aan moest horen dat ze krap zaten etc etc dus ik zei Neehoor heel lief van jullie maar we bedanken en toen vroegen ze waarom ( normaal durf ik dat soort dingen niet te zeggen maar door maatschappelijk werk kom ik nu voor mijzelf op) en vertelde dus dat ik er geen zin in had om weer een jaar dat aan te moeten horen. Ze werden wat stil en later gingen ze naar huis.
    Bij de deur zeiden ze nog wel tegen mijn man terwijl ik erbij stond nou je moet er nog maar even over nadenken hoor
    2 dagen later stuurde ik ze een berichtje dat ik naar het ziekenhuis was geweest etc etc maar kreeg geen antwoord savonds nog maar een berichtje gestuurd maar kreeg nog niets.. Volgende dag gevraagd wat er aan de hand was want ik was me van geen kwaad bewust.

Kreeg ik een berichtje dat ik nog niet klaar was voor hun liefde en dat ze dat wouden doen om de Fam.banden weer aan te sterken. En dat ze hier niet op hadden gerekend en daarom afstand namen. Dit gebeurt zon 20 keer in het jaar om de meest lullige dingen. Dat Jay er nog niet was vond ik het niet zo erg maar nu dat Jay ouder wordt en hij het straks ook door gaat krijgen wil ik dat niet meer moet ik straks mijn kind gaan uitleggen dat we niet naar opa en oma gaan omdat ze ons even niet willen zien.. Etc etc en dan te bedenken dat dit nog wel 20 jaar gaat duren bah wordt er moedeloos van.

Heb in ieder geval een goed voorbeel van hoe ik het moet moet doen ;)

Sorry voor her lange verhaal

Share This Page