vanaf welke leeftijd...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ssgerundt, 5 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ssgerundt

ssgerundt Bekend lid

10 jul 2006
    970
    0
    0
    Verplegster
    Vanafwelke leeftijd hoef je niet meer bang te zijn voo wiegendood of anders gezegt, dat je kindje op de buik gaat rollen en dan iets gebeurt?
    (Amy kan nog niet op de buik rollen, maar als...)

2. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Nou ja, volgens mij wordt het gewoon altijd afgeraden... Maar als ze zelf hun hoofdje goed opkunnen tillen en draaien in buikligging lijkt mij het ergste gevaar geweken.
    Iman ging op een gegeven moment in haar slaap op haar buik liggen, tsja daar kun je toch neits aan doen!

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Was ik ook van de week over aan t nadenken. Ik zelf denk na een jaar of anderhalf?

4. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Volgens mij is dat wel jonger hoor, Steven ging met 10 maand op z'n buik slapen, toen vond ik het niet echt eng.
    Daarvoor bleef hij altijd netjes recht en op z'n rug in bed liggen.

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ff off topic, alvast van harte met je jochie Mensi, wat vliegt de tijd zeg!

6. Quinton slaapt sinds zijn 6,5 a 7 maand op zijn buik, in het begin keek ik nog af en toe, maar weet nu dat hij mocht hij in ademnood komen hij omhoog komt, enige wat ik doe is voordat ik zelf naar bed ga, even kijken en eventueel onderstoppen als hij met draaien enz de dekens wegtrapt

7. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Wiegendood schijnt te maken te hebben met het vast slapen van een baby. Hoe vaster een kindje slaapt, hoe meer kans op wiegendood. 't Hoeft niks te zeggen!

Als je baby slaapt en je gaat bij hem/haar kijken, raak je kindje even aan en kijk of hij/zij reageert. Hij/zij hoeft natuurlijk niet wakker te worden. 't Hoeft alleen echt een kleine reflex te zijn (bv omdraaien van hoofd, een kreuntje of diepe zucht, maakt niet uit wat voor reflex). Ik zeg niet dat je dan verzekerd bent van een kindje dat niet zal sterven aan wiegendood, maar weet wel dat er onderzoek naar is gedaan. En ik geloof hier wel in.
    Ik let er wel altijd op dat mijn kinderen blijven reageren terwijl ze slapen.
    En dan heb ik ook nog begrepen dat wiegendood tot ongeveer 2 jaar kan.

8. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Sinds het algemene advies om baby's niet meer op de buik te laten slapen is het voorkomen van wiegendood zeer sterk afgenomen. Inderdaad is het voorkomen van platte achterhoofdjes door de rugligging sindsdien toegenomen. In de meeste gevallen wordt het hoofdje vanzelf weer mooi rond.

Uw vraag over de leeftijd waarop wiegendood nog kan voorkomen: dit kan tot ongeveer 2 jaar, maar is dan wel een stuk zeldzamer dan bij de echte baby's. De oorzaak van wiegendood is overigens nog steeds onbekend.

Buikligging moet bij jonge baby's vermeden worden omdat hierbij de kans groter is dat het kindje met mond en neus tegen het matras ademt waardoor er steeds meer koolzuurgas in het bloed komt en de ademhalingsprikkel uiteindelijk wegvalt. Bij oudere kinderen, is de kans hierop klein omdat ze vanzelf haar hoofdje om zal draaien als ze zo ongemakkelijk ligt.

even opgezocht op Google :)

Deel Deze Pagina