Mijn dochter van net geen twee jaar oud is geen fan van eten aan tafel. Ze is gek op warm eten, en daar haalt haar enthousiasme voor patatjes het dus wel van haar afkeer van stilzitten aan tafel. Maar voor haar ontbijt en boterhammen 's avonds heeft ze gewoon het geduld niet om te blijven zitten, waardoor ze dan nauwelijks eet. Op een andere plek gaat dat wel vlot. Vanavond zijn we bijvoorbeeld gaan wandelen toen we thuiskwamen, en dan eet ze met plezier twee boterhammen in de buggy op. Ook buiten picknicken bij goed weer vindt ze fantastisch, of boterhammen in een kommetje naast haar terwijl ze aan het spelen is.... Zolang ze afleiding heeft, eet ze vlot boterhammen. Maar van zodra ze gewoon aan tafel moet, wilt ze er zo snel mogelijk weer weg... Mijn dilemma: - 'Eten doe je aan tafel', en dan accepteren dat ze minder eet op dat moment en dan daarna begint te zeuren van de honger. - Kiezen voor meer eten, maar dan op een andere plek. Maar moet ze eigenlijk niet gewoon leren dat het aan tafel moet? Wat doen jullie?
Wij hebben hier de 'regel' dat we in de avond aan tafel eten en de andere eetmomenten wel aan een tafel of op een stoel. Dus of ze nou haar boterham in de buggy, aan de salontafel, eettafel, speeltafel of de bar eet maakt me niet uit. Alleen eten tijdens het spelen doen we niet hier. Anders heb ik straks overal vieze vingers aan elk speelgoedje zitten.
Tja, ligt er maar net aan hoeveel waarde jij hecht aan die regel. Bij mij is hij ook redelijk 'heilig' hoor. We eten aan tafel en gaan pas van tafel als iedereen uitgegeten is. Maar ik ken ook wel gezinnen waar dat niet zo is en die kinderen worden ook gewoon normale evenwichtige volwassenen hoor. 't Is niet dat ze daardoor ineens voor galg en rad opgroeien. Ik zou wel kiezen voor aan tafel, gewoon omdat mijn man en ik dat belangrijk vinden. En ik vind dat een kind ook best mat leren dat het niet altijd gaat zoals hij of zij wil. Maar als je een andere keuze maakt, zal het vast ook wel goedkomen met je dochter.
Hier heeft het een tijdje gewerkt om hem s'ochtends na het wakker worden eerst een halfuur te laten spelen vooraleer ik hem een boterham gaf. Maar er is ook een tijd geweest dat dat niet werkte. Dan ging ik sneaky naar beneden om een boterham te maken vooraleer ik hem uit bed haalde zodat ik hem uit bed kon plukken rechtstreeks richting de eetstoel
Toen mijn oudste die leeftijd had at ze ook niet graag aan tafel. Dan was ze klaar met eten, mocht van tafel, maar kwam dan altijd nog hapjes halen terwijl wij nog zaten te eten. (wel alleen stukjes groente). En nu ze 3,5 is snapt ze de regel beter, kan ze beter inschatten of ze wel of geen honger meer heeft, heeft ze meer geduld etc. en eet ze gewoon netjes met ons aan tafel Dus als je haar nu wat vrijer laat wil het niet zeggen dat het nooit meer wat wordt
Sochtends eten we op de bank, of in zn chillstoel Het eten staat wel gewoon op de salontafel Smiddags doen we dit ook zo, tenzij ik niet thuis ben dan neem ik de boterham mee en eet hij hem onderweg Savond eten we wel allemaal aan tafel en blijven zitten tot iedereen klaar is
Ja het warm eten is zoals gezegd geen probleem. Maar blijkbaar zijn er dus nog wel peuters die op een andere plek dan de eettafel eten. Ik ben haar dus niet aan het verpesten
Ik herken het! Ze doet aan tafel eeeeuuuwen over haar boterham. Echter blijven wij wel aan tafel zitten. En dat gaat vaak gepaard met opmerkingen als: Benen onder de tafel, ga maar zitten, Je mag niet staan ga maar zitten, Kom op nog een hap, je mag praten als je mond leeg is, Kom maar terug aan tafel we zijn nog niet klaar etc. etc. Ze mag van tafel als iedereen klaar is, gelukkig voor haar zij we altijd klaar voordat zij klaar is haha. Over het algemeen is het wel gezellig aan tafel, het duurt alleen wat lang. Op de dagen dat we niet lang de tijd hebben om zo lang erover te doen haal ik op een gegeven ogenblik de boterham weg. Met reden. Kans gehad. Ik heb geen tip. Maar ik houd wel vol. Hecht veel waarde aan aan tafel eten.
Hier duidelijk de regel aan tafel eten... Ochtend, middag en avond... Ik doe het zelfs als er visite is of wij op visite gaan. Ook als we ergens heen gaan pakken we een eet moment en dan ook aan tafel ( pretpark, dierentuin, ballorig ) Wat wel op de salontafel gegeten word is fruit of snoep tomaatjes....dat zet ik neer eind middag zodat hij dat kan pakken wanneer hij wilt... Maar de hoofd maaltijden aan tafel
Hier is het geen regel. Wij eten wel altijd aan tafel, en haar baby broer hier ook. Zij begint aan tafel maar mag weg wanneer ze wilt. Ze weet dat wij haar hierin een stem geven en ze ervaart dat ze geen strijd meer hoeft te voeren. Nu is het zo dat 9 van de 10 keer gewoon de hele maaltijd aan tafel zit, ik denk omdat het veel leuker is bij ons. Ze heeft er nu zelf voor gekozen en ik heb haar niet hoeven dwingen. Heel fijn. We geven wel aan dat eten aan tafel makkelijker en fijner is en dat het gezellig is om samen te eten. Dat gaat ze vast een keer snappen en dan kiest ze om de juiste reden om erbij te zitten, niet omdat ik het zeg. Soms eet ze wel eens aan haar eigen tafeltje of zet ik een boterham neer. Ze is dan zo lekker aan het spelen en eet tussendoor gewoon prima. Ik vind dat op deze leeftijd echt geen enkel probleem. Waarom zou het een probleem zijn?
Doe waar jij je het prettigst bij voelt. Denk jij dat ze er slechter van wordt als ze niet aan tafel eet? Vind je het zelf heel vervelend om het niet te doen of denk je dat het "hoort" Ik heb zelf een hekel aan aan tafel eten. We doen het wel hoor, nou ja 's avonds dan als papa er is want die heeft dat er in zijn jeugd ingestampt gekregen. Is papa er niet dan vraag ik aan zl waar hij wil eten of eet in de woonkamer.. of ontbijt in bed.
Wij eten ook aan tafel, behalve op zaterdagavond en woensdagmiddag. Dan mogen ze voor de televisie eten. Ik wil dat geknoei niet overal in huis hebben. Mijn jongste is 1,5 en die heeft nog wel moeite om aan tafel te blijven zitten als hij klaar is en de rest nog niet. Daar zijn we nog niet heel streng in, soms mag hij op schoot als hij klaar is en als het heel lang duurt (oudste is langzame eter), mag hij alvast weer gaan spelen. De andere twee moeten wel aan tafel blijven zitten zolang er iemand aan het eten is. Wat helpt: af en toe een klein taakje laten doen, zodat ze toch even van tafel mogen, bijv. een doekje halen in de keuken of een nieuw pak melk of zo. Kunnen ze toch even in beweging tussendoor.
Hoer is de regel ook wel heilig....alledrie de maaltijden aan tafel. wel hou ik van een uitzondering maken dus in de zomertijd neem ik graag een picknickkleed mee om ergens anders te gaan zitten met de boterhammen. En eens in de paar weken eten we frietjes op vrijdagavond en dan eten we "in ons restaurantje" zoals onze dochter dat noemt en mag ze aan de salontafel eten.
Tja, hier wordt aan tafel gegeten. En blijft iedereen zitten tot we allemaal uitgegeten zijn. Maar ik denk dat jij gewoon moet doen waar jij je prettig bij voelt. Als jij het geen probleem vindt als ze niet altijd aan tafel eet, dan is het toch prima.
Wij eten ook altijd aan tafel, maar ik had er op den duur vrede mee dat nummer twee af en toe even door de kamer moest lopen en dan weer terug aan tafel kwam. Die kon ook niet stil zitten. Nog steeds niet, maar blijft nu ook wel gewoon aan tafel zitten. En daar hebben we geen extra moeite voor hoeven doen. Dat ging op den duur vanzelf.
Ok, dus er zijn nog genoeg kinderen die op aan andere plek eten.. Ik zou liever hebben dat ze mooi aan tafel zit, maar op dit moment zit haar tomeloze energie gewoon nog in de weg. En ik wil liever een rustig eetmoment zonder strijd, dan eentje aan de eettafel zoals in de boekjes. Dus ik denk dat ik het maar zal loslaten dan.
Dat 'probleem' hebben wij hier ook inderdaad. Een enorm energiek ventje wat soms echt doodvermoeiend is. Eten aan tafel vind ik ook belangrijk. Soms geef ik hem iets in handen zodat het nog wel wat interessant is aan tafel. Anders zit hij te draaien en te doen. Het liefst wilt hij dan de pot pindakaas open en dicht draaien, mijn mes afpakken, bordje op de grond smijten, kaas van de boterham plukken en dat dan tot den treuren toe bestuderen. Soms laat ik het hem zelf doen. Maar na een half uur krijg ik er genoeg van en schuif ik het bord naar mij toe en geef ik hem het eten. Ook, heel erg dit , als hij maar 2 happen avondeten op heeft en hij wilt niet meer dan zet ik nijntje op tv, en dan kan ik het zo naar binnen krijgen. Dat doe ik echt alleen als ik er niet meer dan een paar happen in krijg. Eten is belangrijk, vooral aan tafel, maar soms moet je improviseren...
Heel herkenbaar. Dochter heeft het te druk om lang aan tafel te zitten. Te veel energie ik maak er geen grote strijd van. Wil niet dat eten enzo een ding wordt dus we laten het maar een beetje los. Ze komt vanzelf weer naar tafel omdat ze wil eten. Dan gaat ze op schoot of in haar stoel en eet ze weer wat. Lopend eten mag ze niet. Maar even wandelen of spelen tussendoor wel hoor. Aan de andere kant: gisteravond uit eten geweest (terrasje dus wel wat te zien) en ze heeft anderhalf uur aan tafel gezeten met een klein wandelingetje van 5 minuten tussendoor. Wij waren helemaal verbaasd
Ja, hier eten we thuis aan tafel. Ontbijt, lunch, avond eten allemaal aan tafel. Als we op pad zijn dan is het gewoon eten waar we zijn. De ene keer is dat in de kinderwagen, de andere keer op schoot, in een kinderstoel, op de bank. Thuis is het altijd aan tafel. Als het dan wat langer duurt blijven we wat langer zitten. Zodra hij met zijn eten begint te spelen halen we het weg en eet hij maar niet.