https://nos.nl/artikel/2501479-nieuw-onderzoek-wijst-uit-hormoon-oorzaak-van-zwangerschapsmisselijkheid
Wat goed om te horen, dat zou ik iedereen toe wensen. Ik heb drie keer een HG zwangerschap gehad, dat is verschrikkelijk .
Hier ook 3 keer, loodzware tijd geweest. Ik zou het fantastisch vinden als dit andere vrouwen bespaard kan worden.
Hier droge HG in combinatie met ernstige reflux tijdens mijn zwangerschap van de tweeling. 24 uur per dag zwaar misselijk en kon niets meer behalve liggen. Medicijnen tegen misselijkheid sloegen niet echt aan. Ik gaf alleen over tijdens mijn slaap en ben hierdoor een paar keer bijna gestikt. De gynaecoloog was al met mij in overleg om een sonde rechtstreeks naar de dunne darm in te brengen om zo de maag over te slaan maar toen kwam ik met dreigende vroeggeboorte in het ziekenhuis te liggen. Droge HG wordt haast geen bekendheid aan gegeven maar werkt heel invaliderend. Ben blij dat er meer onderzoek gedaan wordt naar HG.
Ik heb 3 x hg gehad en opgenomen geweest En het is echt verschrikkelijk Fijn als dat anderen bespaart zou blijven
Hier 2x een HG-zwangerschap gehad, en wonderbaarlijk genoeg 1 zwangerschap zonder ook maar 1 dag een ietwat misselijk te zijn. HG is echt vreselijk
Hier 1x “gewone” zwangerschapsmisselijkheid (wel erg misselijk, maar niet veel overgeven) en 1x HG met 1 opname in het ziekenhuis. Vond het erg heftig met al een kind met beperking. Ik vind het heel goed nieuws, ik las dat ze al mogelijk een behandeling hebben, namelijk vrouwen, die zwanger willen worden, stapsgewijs dat hormoon toedienen als die vrouwen van nature heel weinig van dat hormoon in hun bloed hebben. Het idee is dat je lichaam dan rustig kan wennen aan een hoger niveau van dat hormoon.
Wat hebben er hier toch altijd veel HG gehad, zeg! Dat is echt wel meer dan die 1-2 procent, toch? Hoewel ik in mijn omgeving dan weer niemand ken, dus dat heft elkaar op Maar fijn dat er hopelijk een medicijn voor ontwikkeld kan worden!
Ik heb me hier aangemeld toen ik HG had, omdat ik met lotgenoten wilde praten (er kwam weinig reactie in dat topic toen, maar ben hier wel blijven hangen). Toen was het trouwens nog een zelfdiagnose, na mijn opname in het ziekenhuis niet meer, want daar stond het in mijn dossier. . Maar goed, wat ik bedoel te zeggen, zo’n forum is juist aantrekkelijk als je tegen problemen tijdens/voor/na de zwangerschap aanloopt, dus dat verklaart misschien dat er hier meer vrouwen lijken te zitten, die dingen als HG of vruchtbaarheidsproblemen hebben (gehad). Het geldt in ieder geval voor mij, maar dat is natuurlijk slechts anekdotisch bewijs.
Vind het zo gek dat dit onderzoek nu in eens groot in de media komt in Nederland, terwijl het afgelopen zomer al gepresenteerd is. Komt natuurlijk omdat het nu in Nature gepubliceerd is. Maar super fijn dat er zo veel aandacht voor is. Voor ons helaas te laat, maar ik hoop ontzettend dat mijn dochter(s) straks niet door deze hel hoeven te gaan om een kindje te krijgen. Het zou echt super fijn zijn als ze het beter kunnen behandelen. Em in casussen waarvan ze weten dat het risico heel groot is, preventief kunnen handelen.
Ik ben van mening dat het niet door iedere arts serieus genomen wordt. Misselijk zijn hoort er toch bij? Hier 2 HG zwangerschappen en bij de 2e is het zo verkeerd beoordeeld! Ik ga hier niet heel mn verhaal doen maar ik heb enorm moeten vechten omdat ik niet serieus genomen werd.
Hier ook hoor! 2e zwangerschap zo misselijk, zoveel spugen maar het hoorde erbij. Kon echt niets, hield zo weinig binnen. Voelde me toen zo ontzettend slecht, was zo ziek.. maar ik wist dus ook niets van hg. 3e was het qua zorg beter, lag vaak uitgedroogd in het ziekenhuis. Had uiteindelijk een keer een inval gynaecoloog en daar kreeg ik gelukkig zofran van. Geen enkele arts wilde dit eerder voorschrijven, want misselijkheid hoorde erbij. Dat was mijn redding, zij erkende dus HG. Met zofran nog steeds opnames gehad, maar minder en hield veel meer binnen. 4e zws weer hg, en had toen gelijk zofran gekregen direct na positieve test. Kon laagdrempelig urine laten testen en opnames waren veel makkelijker. Er was veel meer begrip vanuit verpleging en artsen.