winterbaby hoe aankleden met slapen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door minimee, 3 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Hallo,
    Ik vroeg me eventjes t volgende af: onze kleine wordt begin december verwacht en zal eerst een tijdje bij ons op de slaapkamer in zijn wiegje gaan slapen. Uiteraard heb ik een wieglakentje en een wiegdekentje om het bedje mee op te maken, maar hoe kleed ik de baby voor gedurende de nacht? Het dekentje is van een soort fleece katoen(100% katoen) en kan ik er dubbelgevouwen op leggen zodat hij al wat dikker is, maar dan nog lijkt me dit niet erg warm.
    Ik had begrepen dat een kamer temperatuur van 18 graden goed is, maar trek ik hem dan bijvoorbeeld een boxpakje aan voor snachts (gewoon een dun katoentje) bijvoorbeeld met een rompertje eronder? Is dat voldoende? En een mutsje?
    Of is bijvoorbeeld een trappelzakje voor pasgeborenen aan te raden (bijv de lodger hopper) met lange mouw?
    Te warm is natuurlijk ook niet goed...
    En past een kruik wel in een wiegje? Want door het korte opmaken van het bedje blijft er erg weinig ruimte over voor een kruik..

Sorry hoor haha een hoop vragen! Maar ben graag een beetje voorbereid :)
    Alvast bedankt!

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Geeft niks hoor, zoveel vragen! Ik weet er wel raad mee!

Meestal liggen ze in hun gewone kleertjes te slapen, ze kennen immers in het begin geen dag en nacht. Het beste is om een romper met lange mouw aan te doen, en daarover heen een boxpakje of gewone kleertjes. Ook een mutsje wordt zeker in de eerste week gebruikt hoor. De temp van 18 is prima! Een dubbel dekentje ook. De kruik past wel in het wiegje, als ie tenminste niet echt heel klein is. Je legt hem aan het voeteneind boven op de deken, met daaroverheen eventueel een ander dekentje, of een onderlegger. De warmte kan dan niet weg, maar je sluit ook verbranden uit zo. Je maakt dan de wieg iets minder kort op.

Een slaapzakje ga je pas gebruiken als je kindje niet meer stil ligt onder het dekentje. Dat is voor ieder kind verschillend. De eerste week wordt het niet gebruikt hoor.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina