ze zijn alleen verplicht al het sneeuwt of glad is al de weg schoon is mag je gewoon met normale banden naar duitsland. wij komen minimaal 2 keer in de week in duitsland en toen we onderlaatst door de polizei aan werden gehouden hebben we het gelijk eens gevraag omdat we regelmatig mensen mee nemen die ze niet hebben
Hmmm, de ene zegt dat het wel mag, alleen niet in winterse omstandigheden, de ander zegt dat het van november t/m april niet mag. Wat is het nou?
ze zijn vanaf oktober verplicht in duitsland. als ze je te pakken hebben krijg je wel een boete dus wel even voorzichtig zijn
wij hebben ze wel en zijn er erg blij mee. Als je bij ons de wijk uit gaat moet je een heuvel op, daar staat dus een stoplicht, dus je staat scheef als je weg moet rijden. vorig jaar lag er zoveel sneeuw dat veel auto's de helling niet opkwamen, wij met winterbanden wel. Je hebt echt veel meer grip hoor!
Wel of niet verplicht gebruik van winterbanden in Duitsland? Ja Over het al dan niet verplicht gebruik van winterbanden in Duitsland was regelmatig verwarring. Nu is het vanaf de winter 2010 / 2011 voor zowel duitsers als niet duitsers in Duitsland verplicht met Winterbanden te rijden. Ook vier seizoenbanden (all weather banden) worden als winterbanden gezien .Het gaat om autobanden met een sneeuwvlok symbool. Naast het profiel zijn winterbanden namelijk te herkennen aan de M+S-markering (Mud and Snow) en het eerder genoemde sneeuwvloksymbool op de zijkant van de banden. Het profiel van de winterbanden moet minimaal 1.6 mm zijn, dit is de zelfde eis als in nederland bij de apk keuring gehanteerd wordt. De maatregel over het verplicht rijden met winterbanden in Duitsland geldt als er sneeuw of ijzel is. Wie dan toch in Duitsland met gewone banden rijdt, kan hiervoor een boete ontvangen. Over de vraag vanaf wanneer en tot wanneer winterbanden in Duitsland verplicht zijn, Is het antwoord dat Duitsland daarvoor geen vaste periode in de wet heeft vastgelegd. Dus ongeacht welke maanden, bij gladheid, sneeuw en ijzel, is het vanaf 2010 / 2011 verplicht met winterbanden te rijden. Zijn Winterbanden kostbaar? winterbanden zijn niet echt duur in aanschaf. De prijzen van winterbanden wijken niet of nauwelijks af van zomerbanden. Daarbij komt dat als je op winterbanden rijdt, de zomerbanden niet slijten en omgekeerd, waardoor ze beide langer meegaan. Opgelet ! U kunt in Duitsland in het geval van een ongeluk aansprakelijk gesteld worden wanneer uw auto geen winterbanden heeft. Als u niet kunt aantonen dat u alles in het werk heeft gesteld om een ongeluk te voorkomen, zal de schuld snel bij u komen te liggen.(b.v als uw normale banden al in niet al te beste staat zijn) Daarnaast rijdt u met goede banden, en in de winterperiode met winterbanden, altijd een stuk veiliger. Bovenstaande voor je gegoogled.
jel niet hoor dit komt van de site van de wetis instanties IN duitsland Situative Winterreifenpflicht, d.h. Winterreifen (es werden alle M+S anerkannt) sind nur bei winterlichen Verhältnissen obligatorisch. Verstöße (auch von im Ausland zugelassenen Fahrzeugen) werden mit 40 Euro, bei Behinderung mit 80 Euro geahndet (+ 1 Punkt im Verkehrszentralregister)
het is een situatieve plicht., wat alleen bij winterse omstandigheden geld.(denk aan sneeuw en gladheid) dus als de weg schoon en droog is en er is wel vorst mag je gewoon rijden dat ik geen probleem.
Nu vind ik het dus wel verwarrend worden. Net wat ik zeg: de ene zegt dat het wel mag, de andere zegt van niet. Hmmmm.....
de tekst die ik heb neer gezet is van een duitse site over wetten en plichten lijkt mij dat die wel klopt
Winterbanden zijn niet verplicht gedurende een vaste periode in de winter bijvoorbeeld van december t/m maart. Verplicht zijn ze alleen in winterse omstandigheden: bij gladheid door sneeuw of ijs ijzel sneeuwmodder Dit stond op een verzekeringssite Jel. Idd erg onduidelijk allemaal maar met dit weer van nu zijn winterbanden zeker verplicht.
wij wonen nog geen minuut van de grens, hebben 4seizoenen banden erop, die voldoen aan de eisen van Duitsland. hier hebben ze vorig jaar echt op de parkeerplaatsen van de winkels gecontroleerd, en toen waren de boetes 35 euro.
jel. het is dus alleen bij winterse omstandigheden. Dus ijzel, sneeuw en gladheid. Maar als het zoals nu al vriest, en oompie agent vindt het gevaarlijk riskeer je wel een boete. En ik denk dat het ook echt afhankelijk is van welke agent je te spreken krijgt. En voor zaterdag geven ze in de voorspelling sneeuw aan, dus ik zou het risico niet gaan lopen, zonde van het geld en je kunt ervan op aan dat ze bij nieuweschans staan
Ik zou nu niet zonder winterbanden naar duitsland gaan. De wetgeving blijkt en blijft onduidelijk. Om geen risico te nemen gewoon thuis blijven. De weersomstandigheden zijn winters nu, de kans op controle groot.
klopt. zelfs al zou het in augustus ineens sneeuwen moet je ze eronder doen. er is geen vaste periode alleen met winters weer. gewoon het risico dus niet lopen en of winterbanden hebben in duitsland of niet heen gaan. niks moeilijks aan. heel simpel