winterbanden ja of nee

Discussion in 'De lounge' started by Tweekids, Dec 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

wel of geen winterbanden?

1. wel

2. niet

3. twijfel nog

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Sinds gisteren hebben we winterbanden, moet eerlijk bekennen dat ik het niet zo nodig vond maar het geeft toch wel een veiliger gevoel, net als xenon verlichting.
    Hebben jullie winterbanden en waarom niet of waarom wel ? :)

2. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Zeker weten dat wij winterbanden hebben, voor de veiligheid.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Ik heb ze niet. Toen ik nog heel veel kilometers reed had ik ze wel, maar voor die kleine eindjes dieik in de stad rij is het niet nodig. Geen aquaplaning en als er sneeuw ligt rij is hoe dan ook rustig en rem op de motor.

Ik krijg altijd een beetje het idee dat mensen denken dat je met winterbanden enorm veilig bent en daarom passen veel mensen hun rijgedrag niet meer aan aan de weersomstandigheden. Dat vind ik het gevaarlijke eraan, de schijnzekerheid. Het helpt wel wat, maar is geen wondermiddel.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    woon in Duitsland en daar is het sowieso verplicht. Al moet ik zeggen dat we onder de ene auto een set winterbanden hebben liggen en onder de andere "allweathers"

5. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    4,355
    72
    48
    Ik niet, maar heb all-season banden die errug goed zijn vind ik!
    Onder mijn vorige auto zaten waardeloze banden, daar reed ik in de winter dus ook bijna niet mee.
    Man van mij heeft wel winterbanden, en ja die rijdt er asociaal door :(. Dus als we weggaan mag hij ook niet rijden van mij. Vind zijn rijstijl behoorlijk eng.

6. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,616
    1,156
    113
    wij hebben 2 auto's, een met en een zonder winterbanden.
    en ik vind het wel echt heel veel schelen hoor! je schuift minder snel door en kunt gewoon bochten nemen in de sneeuw.
    nu het nog "goed" weer is merk je het verschil niet vind ik maar zodra het gaat sneeuwen echt wel!

7. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,165
    3,045
    113
    Nederland
    Wij hebben 2 auto's. 1 met winterbanden en 1 zonder winterbanden. Die met winterbanden gebruik ik. Moet toch elke dag zo'n 45 km over de snelweg naar mijn werk toe en weer 45 km terug. Mijn vriend pakt de andere auto, die werkt maar 2 km verder op.

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier hebben we ze ook... Ten eerste voor de veiligheid...
    Ook wonen we dichtbij Duitsland en zijn er wekelijks te vinden en daar is het idd verplicht.

Nog een voordeel, je verslijt je gewone banden minder.

Maar rijden met winterbanden is ook zoveel fijner!

9. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,513
    14,017
    113
    Female
    Bij beide auto's hebben wij winterbanden, het is nu eenmaal een stuk veilger. Het is niet voor niets in steeds meer landen om ons heen verplicht.
    Leuk bijkomend voordeel, het kost ons bijna niets omdat mn man in die branche zit.:D

10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,046
    2,913
    113
    't Gezellige Brabant
    Ja, absoluut. Onder onze kleine pendel voor het werk zitten echte winterbanden en in de zomer gewone. Onder onze gezinsauto (die rijden we veel minder), zitten 's zomers zomerbanden en 's winters all weather banden. Deze zaten er onder toen we de auto kochten. Voor de winters gebruiken we deze dus nog even door, omdat we toch niet heel veel met deze auto rijden. Maar ze zijn net weer wat fijner als zomerbandjes. Als ze straks "op" zijn, kopen we er wel winterbanden onder.

Je hoort wel eens dat men het veel te duur vind. Maar als je de helft van het jaar op de ene soort rijd en de andere helft op de andere dan zie ik het verschil niet. Je doet er dan toch ook 2x zo lang mee en je rijdt een stuk veiliger, mits je natuurlijk ook wel een beetje je rijstijl aanpast aan het weer. Winterbanden betekent niet doorscheuren. En je verkleint de kans op ongelukken en dus dure schade.

11. Bika

Bika Niet meer actief

Ja zeker weten! Op allebei de auto's. Toen ik nog lease reed kon ik het verschil goed merken en we zijn er bij gebleven met onze eigen auto's. Overigens wissel ik ze wel zelf, laat dat tegenwoordig niet meer bij een bedrijf doen.

12. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Hier precies zo

13. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Nee hier niet, hebben er wel over nagedacht maar ik werk sinds kort in mijn eigen woonplaats dus misschien volgend jaar dan willen we ook wel graag een weekend naar een kerstmarkt in duitsland dus daar zijn ze ook verplicht.

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ook al moet je maar een klein stukje dan nog is het veiliger ;)
    Er kan een hoop gebeuren binnen 10 meter

15. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Hier bezig met lessen en het eerste wat je in theorie ziet is al die mooie tabellen waarop ze het gevaar van niet winterbanden heel duidelijk uit leggen. Als ik een auto zou hebben zou ik het risico niet willen nemen. Vooral niet als je al oude banden erop hebt..

16. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Zeker winterbanden. Hebben ze al jaren en we hebben al heel wat profijt er van gehad

17. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83

Onder winterse omstandigheden zijn ze wel verplicht. En als je brokken maakt ben jij altijd verantwoordelijk. Dat risico zou ik niet willen lopen

18. Bika

Bika Niet meer actief

Overigens gaan je zomerbanden ook 2x zo lang mee als je winterbanden hebt. Dus echt duurder is het niet :)

19. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Nee, hier niet.

20. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,506
    113
    Female
    Ik zag er nooit het nut van in maar heb ze nu toch voor het 3e jaar. Ik zweer er nu bij. Ik werk in de thuiszorg en heb een paar jaar terug al een paar x vast gestaan met de sneeuw. Kwam gewoon niet weg. Beetje jammer als je 15 x op een ochtend weg moet zien te komen... Met glad weer had hij vaak weinig grip waardoor ik angstig werd en hier ook naar ging rijden. Met winterbanden geen last meer van aquaplaining en sneeuw en nauwelijks met weg glijden. Uiteraard pas ik alsnog mn rijstijl aan. Maar met winterbanden rijd het een stuk veiliger. Ik moet ook elke ochtend nog 30 min naar mn werk rijden. Provenciale weg en snelweg. Heb al een aantal keer gehad dat er s ochtends nog niet gestrooid of geschoven was. Of wel gestrooid maar te weinig vrrkeer om het er goed in te rijden. ('S ochtends groeg in het weekend). Met de winterbanden no problemo.:)

Share This Page