Winterbanden verplicht in Duitsland???

Discussie in 'De lounge' gestart door Mams136, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hoi meiden.

Ik heb een vraagje.
    Over 3 weken ga ik met een vriendin stappen in Duitsland.
    We gaan dan uiteraard met de auto.
    Nou hoorde ik van meerdere mensen dat het dus voor iedereen verplicht is om winterbanden te hebben als je in Duitsland rijdt en dat hier anders een boete van zo'n 1200 euro op staat...
    Is dat waar?
    Ik kan er namelijk online niks over vinden.
    Wie kan mij hierop het antwoord geven?

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    voor ons is het nog niet verplicht... duitsland zelf heeft de verplichting als de temp. onder de 7 graden zakt.
    wel is het zo dat als jij betrokken zou raken bij een ongeval en jij hebt geen winterbanden, dat kans groot is dat jij de schuld krijgt.

3. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    De meningen zijn er verschillend over.
    Laten we zo zeggen in het slechtste geval als er iets zou gebeuren en ook al ben je niet de schuldige, krijg je toch de schuld.
    Alleen al doordat je geen winterbanden of 4 seizoensbanden hebt.
    Wij hebben die laatste eronder laten leggen aangezien wij vaker naar Duitsland gaan.

4. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    op de site van de anwb staat dat het verplicht is.

In welke landen is het gebruik van winterbanden verplicht?

De verplichting om uw voertuig aan te passen aan de wegomstandigheden geldt in: Italië, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden en Zwitserland.

Hoe hoog is de boete?

De boete verschilt per land. Duitsland kent een vast bedrag: € 20, bij hinder of gevaarzetting is de boete € 40 en 1 strafpunt. In Oostenrijk is de boete € 35, maar bij gevaarzetting kan hij oplopen tot € 5.000,- en inbeslagname van de auto. Ook in de meeste andere landen kan het strafbaar zijn, daar geldt geen vast bedrag maar kijkt men naar de feitelijke omstandigheden.

5. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    hmmm dan lijkt het me zowieso niet verstandig dat ik ga rijden....
    Heb dan net een maand mn rijbewijs.
    Maar nog is het verschillend dus...Ik hoopt eigelijk dat iemand mij precies kon vertellen hoe het nou zit.

6. meisje1984

meisje1984 Niet meer actief

ja , dit is verplicht.
    ook moet je sneeuwkettingen in je auto hebben liggen.

7. Nissy2

Nissy2 Actief lid

2 jul 2009
    142
    0
    0
    Ik heb er laatst ook naar gezocht en het schijnt dat het laatst weer in opspraak is geweest, omdat het dus helemaal niet verplicht is.
    Alleen bij glad weer of bij sneeuw is het verplicht, maar de rest van de tijd mag je met gewone banden rijden.

8. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ik zou het risico niet nemen!
    Ook al is het voor andere europeanen niet geheel verplicht als je een ongeluk zou krijgen , wat niet te hopen is maar je begrijpt me, krijg je zeer zeker de schuld!
    En dat kan duur oplopen!

9. Jacquelien

Jacquelien Actief lid

9 jul 2006
    173
    0
    16
    Werk op een woongroep voor mensen met een verstand
    Friesland
    Ik heb even een stukje gekopieerd van de site van het duitse hotel waar wij elk jaar heen gaan.

In de Duitse wet staat niet expliciet vermeld dat winterbanden verplicht zijn. Wel is in de wet de regel opgenomen dat uw auto aan winterse weersomstandigheden aangepast moet zijn. Ofwel, bent u onderweg met zomerbanden en merkt u dat uw auto geen grip meer op de weg heeft, dan moet u uw auto aan de kant zetten en maatregelen treffen.

Wij hebben zelf wel winterbanden en sneeuwkettingen. We hebben tot nu toe de kettingen 1 keer moeten gebruiken, en toen hadden we er nog geen winterbanden om heen.

Gr Jacquelien

10. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    dit jaar gaan ze strenger controleren of je winterbanden hebt.

JA DUS WEL VERPLICHT vanaf een bepaalde temperatuur (die weet ik niet uit het hoofd).

Ik zou het risico niet nemen en bovendien is het veiliger rijden met winterbanden bij een temp onder de 10 graden dus gewoon doen!!!

11. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Ja, in Duitsland is het verplicht. Van oktober tot april. Je bent ook niet verzekerd als je gaat rijden zonder winterbanden en je krijgt gewoon een boete.

12. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja en nee.

Nee, als in: Je wordt er niet op beboet als je geen winterbanden om hebt.

Ja als in: Als je een ongeluk krijgt, ongeacht wie zijn schuld, ben automatisch NIET verzekerd.

Maar: Duitse rechters vinden dit te vaag en willen nog voor de winter een gerechtelijke uitspraak doen waarbij dit wel verplicht wordt gesteld. En terecht. Mogen ze in Nederland ook doen.

13. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Mijn vriend werkt deels in Duitsland, en ja het is dus wel een wettelijke verplichting.
    Het is vanaf 1 november en ook voor toeristen van toepassing.

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik weet niet beter als dat het verplicht is

15. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik heb toevallig gisteren op het nieuws vernomen dat het verplicht is...

16. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Winterbanden zijn verplicht onder winterse omstandigheden. Dus sneeuw, vorst, ijzel en dooi.

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier;

Van de ANWB rechtshulp site. En er staat helemaal geen datum voor, dat is onzin. Hier is al zovaak een discussie over geweest. Er is geen datum, punt. Wat de ANWB zegt, klopt.

18. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38

Ik weet ook niet beter dat het zo is.

Wel grappig, zoveel verschillende antwoorden hier. Wordt TS eigenlijk nog niks wijzer :D

19. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

20. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    als je wil kan ik het aan mijn pap en broer {keurmeester] navragen!
    Er heeft eergisteren een stuk erover in de krant gestaan; de limburger.
    Het is dus NIET verplicht, maar hoe het precies zit kan ik je niet vertellen.
    Het is ook niet waar dat je de sneeuwkettingen in de auto moet hebben. Op het moment dat er sneeuw ligt moet je ze om je banden doen, er staat alleen niet beschreven dat je ze bij je moet hebben! Ze kunnen je ook geen bekeuring geven als je ze niet hebt en er geen sneeuw ligt.
    De wet is helaas erg krom en onduidelijk.

Deel Deze Pagina