Winterbanden verplicht in Duitsland???

Discussie in 'De lounge' gestart door Mams136, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meisje1984

meisje1984 Niet meer actief

ja ff, je zomerbanden gaan ook dubbel zo lang mee ;)
    en als je daar een boete voor krijgt, dat is weg gegooid geld. nieuwe of tweedehands winterbanden niet

2. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    'Even'? Ik vind het nogal een investering! E 400,- voor een set banden is niet iets wat je 'even' doet, daar denk je wel 'even' ;) over na.

Onze garage vind het overigens niet nodig voor de afstanden die wij rijden. Vorig jaar winter was het wat extremer, maar vaak zijn de winters in Nederland niet zodanig dat je winterbanden nodig hebt. We hebben hier en daar nagevraagd en die garagehouders zijn allemaal van mening dat men in Nederland wat doorslaat met de winterbanden. Ze zijn al bijna uitverkocht terwijl het er nu nog veel te warm voor is.

(wij zitten dus niet dagelijks veel op de weg, laat dat duidelijk zijn, kan me voorstellen dat je afweging anders is wanneer je veel rijdt).

Wij denken er dus nog even over na.

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Daar heb ik laatst nog een discussie over gehad, ik stelde hetzelfde als jij hierboven dat de zomerbanden dubbel zo lang meegaan en het dus uiteindelijk niet duurder zou zijn.
    Maar hij had wel goeie tegenredenen, ik weet ze alleen niet meer ;)

Boete is idd weggegooid geld, daarom gaan we ook gewoon niet meer naar Duitsland in de winter.

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Zo kijken wij er ook een beetje tegenaan.
    Als we nou op wintersport gingen jaarlijks, of veel lange afstanden zouden rijden... maar dat is bij ons ook niet zo, al hebben we wel familie ver weg wonen.
    Maar in de praktijk kun je de winters in Nederland niet vergelijken met die in (het heuvel- en berggedeelte van) Duitsland.

5. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    In tegenstelling tot Duitsland, zijn winterbanden in Oostenrijk wel degelijk verplicht tussen 1 november en 15 april!!! In Duitsland is de regel: je moet je aanpassen aan de winterse omstandigheden. Daarbij horen dus o.a. winterbanden, maar ook andere aanpassingen (snelheid aanpassen, e.d.) Als je met 15 graden in de winter een dagje naar Duitsland gaat, zijn de winterbanden dus zeker niet verplicht. In o.a. Oostenrijk dus wél!

Maar eigenlijk moet ik stiekum wel een beetje lachen om deze hele discussie/ uitleg van iedereen.... Want wel of niet verplicht?!? Niemand schrijft over onze eigen veiligheid. Ik ben nu zwanger en vele om mij heen met mij... ik hoor iedereen over allerlei veilige matrasjes, de beste en veiligste babyfoon, traphekjes, de beste speen, fles etc etc etc ... maar zodra je met de aanschaf van winterbanden ook daarmee je eigen veiligheid en ook dat van je kinderen vergroot (ook in Nederland!!) lijken hier maar weinig mensen op te zitten wachten :$ Het is tenslotte niet verplicht.

Wij hebben winterbanden en ben hier erg blij mee. Ten eerste wonen we vlakbij de Duitse grens, gaan bijna jaarlijks op wintersport naar Oostenrijk, maar ook in Nederland hebben wij er veel voordeel mee. Het rijdt een stuk prettiger als het gesneeuwd of geijzeld heeft, dan van die gladde zomerbanden. En dan roept iedereen: tsss, ga geen geld uitgeven voor winterbanden. Tsja, die 6 maanden dat mijn winterbanden er om zitten, slijten mijn zomerbanden niet.... aan het einde ben ik dus net zo veel kwijt ;)... Dus veiligheid 'fast umsonst', zoals de duitsers zouden zeggen.

6. meisje1984

als je in nederland maar weinig rijdt, snap ik het waarom je ze er niet onder zet. maar een boete in duitsland krijgen terwijl je wel wist dat ze er onder moeten, is gewoon zonde geld.

7. meisje1984

@mausi: ik vind ook dat je het alleen al voor de veiligheid moet doen. en ik heb ook duidelijk het verschil gevoeld tussen wel of geen winterbanden onder je auto hebben zitten.

8. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

wij laten onder onze nieuwe auto nu ook winterbanden zetten. Was vorig jaar echt glibberen met de zomerbanden en had er achteraf spijt van dat we ze toch niet aangeschaft hadden. Vond het doodeng om te rijden, en ja wij moesten wel op pad...
    Heb op de duur de auto van schoonmoeder geleend en dat reed echt een stuk veilieger. En dit was niet eens tijdens de extreme sneeuwval.

En ik vind de 600,-- die wij nu betalen niet duur voor onze veiligheid.

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Vorig jaar was de winter in Nederland ook streng en ik heb me er over verbaasd hoeveel mensen met hun zomerbandjes reden. Echt waar! Onverantwoord vind ik dat gewoon.

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Als Ramsauer z'n nieuwe wet er door heen heeft .Kan binnen een week zijn, maar ook binnen 3 maanden. Maar zal wel snel komen.

Mijn man zet trouwens de banden eronder. Scheelt geld bij de garage. Mijn ouders komen regelmatig naar hier in Duitsland en hebben uiteraard ook winterbanden. Mijn broertje komt bijna nooit naar Duitsland maar rijdt alleen in Nederland en heeft ook winterbanden. Gewoon voor de veiligheid.

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Volgens mij zijn winterbanden toch eigenlijk iets wat juist de laatste jaren in opkomst is of niet?
    Want ik kan me dat van 'vroegah' helemaal niet herinneren, terwijl de winters toen vaak toch strenger waren.

Het onverantwoord noemen vind ik wel een beetje overdreven. Ik krijg nu al door diverse reacties een naar gevoel dat we geen winterbanden hebben ;)
    (en geloof me, ben als de dood op de weg en dan vooral als het glad is, maar de keuze om voor winterbanden te gaan is nou eenmaal niet voor iedereen even logisch of betaalbaar)

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #52 Devilschase, 5 nov 2010
    Laatst bewerkt: 5 nov 2010
    ik glij met dit weer met mn zomerbanden al van links naar rechts. Vorig jaar de winterbanden eronder gehad met die strenge winter en nergens last van gehad. Ik zet ze er zaterdag zelf onder en ze gaan er rond april weer vanaf!

13. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Caithlin, vroeger waren er ook winterbanden, alleen maakten die zoveel herrie dat niemand ze gebruikte.
    Je kunt er natuurlijk ook zelf spikes in slaan:D

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nee. Dat staat er niet. Lezen

Er staat: winterbanden zinn verplicht tussen 1 nov en 15 april bij WINTERSE OMSTANDIGHEDEN.

Wanneer er tussen 1 november en 15 april sprake is van winterse omstandigheden, moeten de aangedreven wielen verplicht voorzien zijn van sneeuwkettingen, of alle wielen van winterbanden. Sneeuwkettingen zijn echter alleen toegestaan wanneer het wegdek bedekt is met een compacte sneeuw- of ijslaag, en het wegdek niet door de kettingen beschadigd kan worden.

Als er 30 cm sneeuw ligt in Duitsland en het is daar 12 graden, dan krijg jij echt wel een bon als je geen winterbanden hebt. Als je terugleest zie je dat er onder winterse omstandigheden staat: Sneeuw, ijzel, etc etc

In Oostenrijk geldt precies hetzelfde als in Duitsland, alleen is er in Oostenrijk een datum aan gekoppeld. Niet meer, en niet minder.

15. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nou ja, laten we wel wezen, in het grootste deel van Duitsland en Oostenrijk is er tussen 1 nov. en 15 april sprake van winterse omstandigheden dus kun je die banden er maar beter onderzetten.
    Maar als TO net over de grens ergens gaat stappen en het vries en ijzelt niet, dan zou ik zeggen, laat die banden dan maar zitten.

@TO, weet niet waar je heen gaat? Grote stad? Net over de grens? Niet in een berggebied (zoals de Eiffel/Weserbergland etc), dan denk ik dat het zo'n vaart niet loopt. Een boete krijg je als je in winterse omstandigheden een ongeluk veroorzaakt en je hebt zomerbanden.
    Ze staan echt niet aan de grens te controleren of elke Nederlander winterbandjes heeft. Ze hebben wel wat beters te doen zeg.;)

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Wij hebben wel winterbanden, zitten er sinds vorige week onder. We gaan vaak naar Duitsland en voor zover ik begreep zijn ze verplicht bij winterse omstandigheden. Buiten dat we vaak naar Duitsland gaan, vind ik het wel een veiliger idee, vooral na die winter van afgelopen jaar. Al is het wel uitgave.

17. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    De meningen over winterbanden zijn verdeeld trouwens, als ik rondlees kom ik ook berichten tegen die het voordeel van winterbanden in Nederland bestrijden, zoals bv deze: Zin en onzin van winterbanden

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Klopt, alleen merk ik wel degelijk verschil tussen mn zomerbanden en winterbanden gelukkig :p Ik rij in de zomer op 17 inch strakgetrokken ultradunne banden, en in de winter op 15 inch banden met grover profiel en waterafvoering.

Ik glij numet de 17 inch banden al van links naar rechts, zeker met die bladeren.

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hihi devil.. jep dat merk je wel 17 inch "stoere'band of winterband..
    hihi

als je een redleijk bormale band onder je auto heb zitten, is het prima te doen hier in ned.

Wij hebben 18 inch sloffen en sportvelgen.. we gaan het aankijken en anders komen er even andere velgen op met banden= goedkoper als 18 inch winterbanden/ all weater namelijk hihi.. en 18 inch past niet op het banden apparaat, dus moeten we het dan laten doen, andere banden om velgen) en daar zijn wij geen fan van doen het liever zelf.. hihi dan maar 15 inch"ies.

Ts: onder winterse omstandigheden is het verplicht in duitsland. Ik weet niet of je anders misschien in de omgeving iemand hebt met winterbanden onder de auo.. als het dan over 3 weken slecht weer zou zijn daar kan je die auto misschien lenen..

20. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Onze vorige auto had brede banden met mooie velgjes eronder. Pfff, dat was met regen al veel lastiger rijden, veel sneller last van aquaplanning ed.
    Van de winter ook heel wat angsten gekend toen we met sneeuw en ijs naar center parcs gingen.

Maar onze 'nieuwe' auto heeft gewoon saaie wieldoppen met dunnere banden. Ik begreep dat het in dat geval icm niet veel/dagelijks hoeven rijden niet echt veel uitmaakt mbt de winterbanden.
    Nou ja, dat hoop ik dan iig maar :)

Deel Deze Pagina