Pap 2

Discussie in 'De lounge' gestart door bloementje, 13 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloementje

13 dec 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal
    6 maanden geleden heb ik een kweek laten nemen voor baarmoederhals kanker daar kwam pap 2 uit dus de dokter zei na 6 maanden moet je terug komen en dan testen we het nog een keer en er is weer pap 2 uitgekomen daar ben ik niet zo bang voor ow ja en me hpv is negatief ik ben wel doorgestuurd naar de gynaecoloog ik heb daar een afspraak om hapjes te laten nemen heeft iemand dat hier ook gehad het gaat zonder verdoving en kan daarna gelijk naar huis maar ik ga alleen groetjes

2. kleinemuis80

kleinemuis80 Bekend lid

21 aug 2015
    696
    32
    28
    Hapjes nemen viel wel mee.. ze gaan als het goed is kijken op vlekkjes en dan halen ze daar stukje van weg.. even hoesten en het is klaar..geen verdoving en je mag zo weer naar huis..
    Verdoving is pijnlijker dan dat hapje nemen..

Ik had 3a dus wat ik heb beschreven heb ik mee gemaakt.. Dus kan nog anders zijn..

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De hapjes voel je niets van. Gaat idd zonder verdoving. Volgens mij vroegen ze me even te hoesten.
    Ik had vorig jaar pap3a...

4. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik had 2 jaar terug pap3a en vond de ingreep wat gevoelig maar niet pijnlijk.
    En niet om je af te branden maar wellicht zou je punten en komma's kunnen gebruiken. Leest wat prettiger.

5. bloementje

13 dec 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik ben best wel bang eigenlijk maar het is dus wel te doen ik ga alleen vandaar

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja hoor, is prima te doen alleen! Gewoon aangeven dat je het spannend vindt, dan leggen ze het allemaal wat beter uit en zullen ook zeggen wat en wanneer ze iets doen.
    Succes!!

7. Jordan

Jordan Fanatiek lid

17 apr 2012
    3.395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Hoi. Het onderzoek wat je gaat krijgen heet een colposcopie. Ik heb het zelf in inmiddels 2x gehad. Wat ze doen is het volgende. Ze brengen een eendebek in en smeren wat azijnzuuroplissing op je baarmoederhals wat absoluut niet pijn doet. Vervolgens moet dan het afwijkende weefsel wit kleuren, als er afwijkend weefsel zit. Ook zien ze aan een bepaald patroon of iets al dan niet grote afwijkingen vertoond. Ze bekijken dit door een soort microscoop en soms mag je meekijken op een scherm. Als ze weefsel zien wat ze niet vertrouwen zullen ze hier één of meerdere hapjes van wegnemen. Ik kan je verzekeren dat dit geen pijn doet. De arts zal je vragen te hoesten als hij het hapje neemt. Het weefsel zal worden verstuurd naar het lab voor onderzoek en meestal laat de uitslag dan twee weken op zich wachten.

Bij een uitstrijkje worden er cellen weggehaald met een borsteltje waarna een pap uitslag volgt waarbij 1 goed is en 5 niet goed. 2 is een geringe afwijking en dat er geen HPV is gevonden (in 95% van de gevallen de veroorzaker van baarmoederhalskanker) is gunstig. Bij een colposcopie onderzoekt men dus weefsel en als er afwijkingen worden gevonden praat men over een CIN codering welke van 1 t/m 3 loopt. Bij CIN1 wordt er vaak geen actie ondernomen en kom je na een half jaar terug om te zien hoe het er dan voor staat. Je lijf kan dit zelf nog opruimen. Meestal bij CIN2 en zeker bij CIN3 zal er een lokale ingreep plaatsvinden waarbij het afwijkende weefsel wordt weggehaald.

Hopelijk is laatst genoemde helemaal niet aan de orde maar zo weet je een beetje wat ze nu gaan doen en zo nodig gaan onderzoeken.

Maak je niet te druk, die colposcopie stelt echt weinig voor. Sterkte en hopelijk krijg je goede berichten!

8. Jordan

Jordan Fanatiek lid

17 apr 2012
    3.395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Ha Bloementje, hoe gaat het nu?

Deel Deze Pagina