hier heb ik ook last van dan niet meer zo erg als jij om schrijft omdat ik t anders ben gaan aanpakken probeer de mooie dingen te zien,ja ik heb ook liever de zomer,lange dagen maar de winter heeft ook moois,ga schaatsen kijk om je heen ga elke dag na buiten zodat je frisse lucht krijgt,maak je huis gezellig plus de lamp helpen mij prima
Inderdaad ! En als het dan gaat smelten dan heb je overal weer dat vieze drap, kan je weer niet normaal met de fiets over straat ( ook niet met sneeuw en ijzel trouwens ) Kan wel janken !
Schaatsen ? Nee dank u, ik woon aan het water dus ik stap zo op het ijs maar mij niet gezien hoor hahaha Oke ik kan wel genieten van het feit dat straks alles weer mooi wit is en mooie plaatjes kan schieten maar voor de rest vind ik het verschrikkelijk.. Nee sorry ik kan niet veel '' moois '' aan de herfst/winter zien
Dat klopt, maar je moet jezelf ook niet overvragen, dat bedoelde ik Dus: accepteren dat het 's winters gewoon wat minder is dan zomers. Maar idd, wel zonder jezelf helemaal stil te zetten Ik bedoelde dan meer: gewoon wat vroeger op bed gaan dan je zomers gewend bent, je activiteiten een klein tandje lager zetten, dat soort dingen Ik kan zomers rustig om 23 naar bed gaan en er 's morgens (relatief) fit uit komen weer. 's Winters lukt me dat echt niet, dan moet ik echt vroeger m'n bed in en dan kom ik nog met veel meer moeite m'n nest uit, zeker als het nog donker is (Helpt ook niet echt dat ik al bijna 5 jaar geen nacht heb doorgeslapen trouwens, door allerlei gedoe hier ). Bij een gewone depressie helpt hardlopen trouwens. Weet eigenlijk niet of dat voor winterdepressie ook geldt? Ik heb een rothekel aan rennen, dus heb het nooit uitgeprobeerd, maar is misschien nog te proberen voor mensen die wat sportiever zijn aangelegd dan ik dat ben?
Ik herken het ook! Elk jaar weer last van een winterdip, depressie wil ik 't (nog) niet noemen. Dingen die mij de winter doorslepen: - Een regelmatig slaapritme. Op gezette tijden naar bed en zorgen voor voldoende slaap dus niet te veel en niet te weinig (bij mij zo'n 7,5 a 8 uur per nacht). - Gezond eten. Het is verleidelijk jezelf te troosten met lekkere dingen, maar gezond, met name voldoende groente en fruit, en genoeg drinken geeft meer energie. - Lichaamsbeweging. Als je de kans hebt lekker in het licht naar buiten, wandelen en fietsen. Ik werk doordeweeks overdag, dus dat lukt mij alleen in het weekend. Dus doordeweeks 1 a 2 keer naar de sportschool 's avonds. Je voelt je fitter door lichaamsbeweging, je hangt niet een avond op de bank en ik wordt vrolijk van gezellige mensen om me heen. - Je niet laten meeslepen door je eigen negatieve gedachten. Wat ik hierboven al las, heb ik ook: er komt mij (vooral thuis) bijna geen werk uit handen. Ik heb geen zin om wat dan ook aan te pakken. Probeer alles dan niet te somber in te zien. "Klusje voor klusje" en "Het is maar net hoe druk je jezelf er over maakt dat iets niet gedaan is", dat soort gedachten. - Kleed je lekker warm aan, niet tegen beter weten in te koude kleding dragen zodat je een excuus hebt om over de kou te klagen . Hopelijk heb je/hebben jullie hier ook wat aan!
Oh ja en trakteer jezelf af en toe op iets leuks voor de winter om wat leuke dingen met deze tijd van het jaar te gaan associeren, bijvoorbeeld een leuke typische winteroutfit of een boek of dvd en geniet daar dan ook echt een middag op de bank van.
wij hadden gister om 17.00 het idee dat het al 20.00 uur was wat wilde we toch graag naar bed we zijn maar lekker rummicub gaan spelen. gezinsspelletjes heerlijk op zo'n avond en lekker boerenkool. dan maar het beste ervan maken zeggen ze.
Dat komt idd al anders over. Ik denk niet eens dat het perse het hardlopen is, maar meer het bewegen. Het gaat erom dat je actief bent, bij zowel een gewone depressie als een winterdepressie. Verder wat sportysteenbok al zegt, gezond eten, op gezette tijden naar bed, niet te vroeg maar ook niet te laat. Gewoon 8 uur slaap op een dag. En idd ook proberen om negatieviteit opzij te schuiven. Het is makkelijk praten, dat weet ik, maar het helpt wel. Ik ban ook vaak alle mensen die een negatief effect op me hebben een tijdje. Daar heb ik dan geen trek in en dat helpt me dan sowieso niet. Heb zelf al jaren last van (winter) depressies en begin nu eindelijk te merken hoe ik daar het beste mee om kan gaan voor mezelf! En dat voelt zo fijn. Ik zeg het ook meteen tegen mn partner en die speelt daar dan ook handig op in! Ook is het misschien handig om tegen je vriendinnen of ouders te vertellen zodat zij je dan ook kunnen helpen om je fijner te voelen.