Misschien moet ik dat ook maar proberen...licht therapie Vorig jaar heb ik het namelijk voor het eerst best heftig gehad. De voorgaande jaren kon ik het nog net aan tot het voorjaar...maar dit jaar bleef het zo lang donker.....
Ik was er altijd sceptisch over, maar heb nu spijt dat ik dit niet jaaaaren eerder heb gedaan. Het heeft me zo erg geholpen dus ik zou sowieso eens kijken voor een intake gesprek! Bij mij hebben ze me toen aan het begin getest, ik scoorde echt hoog en aan het einde en het verschil was echt aanzienlijk.
Heerlijk in de winter naar een zonbestemming op vakantie... Zo van de winterdip af Afgelopen januari in Thailand gezeten... En nu in november naar Mexico.. Heeeeeerlijk :d
Ja, ik zou bij een zonnebank niet aanraden om elke ochtend op een afstand van 10-15 cm te gaan zitten en een half uur in het licht te kijken. Waar heb jij die lamp aangeschaft? Ik heb ook een lamp, maar die is al meer dan 10 jaar oud. Destijds heb ik hem aangeschaft via de patiëntenvereniging van winterdepressiepatiënten, maar die is nu opgeheven. Ik zou eigenlijk wel eens bij kenners willen nagaan of mijn lamp nog wel goed is, of of er misschien ondertussen betere lampen op de markt zijn. Maar ik weet niet zo goed waar ik onafhankelijke kenners kan vinden, die mij betrouwbaren informatie kunnen geven. Ik vind vooral verkopers.
Nou bij de therapie die ik had en de lamp die ik heb mag je niet in het licht kijken. Dat is veel te fel, dat raad ik ook niet aan, want dan zie je de rest van de dag niks meer Ik heb hem via internet op een site besteld, ik weet niet meer waar, zal ik nog eens opzoeken. Volgens mij is deze wel goed, je moet alleen wel langer er achter zitten dan die bij de therapie, een uur en dan mag je een week of 2 weken.
Dat laat waarschijnlijk al zien dat mijn lamp waarschijnlijk verouderd is. Ik heb nog nooit gehoord van lichttherapie waarbij je NIET in de lamp moet kijken. Maar goed, zoals ik al zei wil ik juist eens bij een expert op het gebied van winterdepressie nagaan of mijn manier van "zelfbehandelen" na al die jaren niet verbeterd kan worden met nieuwe inzichten / kennis / techniek op het gebied. Een uur is trouwens wel lang hoor! Ik vond een half uur altijd nét te doen, maar op die manier gaat het je echt veel tijd kosten! Ik ben wel geïnteresseerd in het adres van die site.
Dan zou ik zelf gewoon eens bellen met een GGZ of Psyq, zij kunnen wel goede en betrouwbare informatie verschaffen. Bij mijn therapie moest ik 15 cm van de lamp af zitten en dan gewoon een tijdschrift lezen of muziek luisteren. Je mocht niet in de lamp kijken. Ook mocht je geen lenzen in, bril mocht wel.
Ok, als je mag lezen wordt dat uur wel weer leuk! Ik mocht juist alleen maar in de lamp kijken, dus niet lezen. Als je in een boek kijkt, kijk je niet in de lamp. Ik ben ondertussen al wat aan het speuren op de website van psyq en heb gezien dat er hier redelijk in de omgeving een zit. Had net al bedacht dat ik morgen eens ga bellen.
Ik heb goede ervaringen met Psyq, ben altijd goed geholpen. Maar dat verschilt misschien weer per locatie Succes ik ben benieuwd wat ze te vertellen hebben!
Ik ben het gelukkigst in de herfst/winter periode, geen idee hoe dat kan. Ik geniet zo erg van het rustgevende licht waarvan ik geen hoofdpijn krijg en de regendruppels tegen het raam. Mijn 'zomerdepressie' is net over..
Nou, dat heb ik dus ook...! Heb zo zin in de winter periode. Heel gek. Maar mijn zomerdepressie is ook net over! Wat voelde ik me blehhh zeg haha. En nu voel ik me best goed.
Wauw meiden wat een reacties heel fijn. Ik heb mijn lamp idd onder het stof alweer vandaan gehaald, ik heb een lamp van philips. Kan iemand mij die site eens geven over lichttherapie en wat je wel en niet moet doen in je winterdip? De begin periode gaat bij mij altijd nog wel tot 1 januari dan val ik echt in een zwart gat. Ik kom ook altijd aan in de winter want ik ga emotie eten en onder een fleece deken liggen, niet meer sporten en mezelf van de bank schoppen om te gaan sporten of iets anders zeg ik elke dag tegen mezelf maar ik doe het nooit het lukt me echt niet, mijn man probeert me wel eens van de bank te trappen maar dan is er oorlog in huis.
Je zegt dat je vanaf 1 januari in een gat valt. Ik herken dat heel erg. Die eerste maanden van de winter is het ook al zwaar, maar het was nog niet zo lang geleden dat het nog goed met me ging. Ik kan me nog herinneren hoe het voelt om een krachtig persoon te zijn. Daardoor zit er nog strijdlust in me en kom ik op wilskracht een heel eind. De tweede helft van de winter is mijn wilskracht op. Misschien een stomme vraag, maar vier je altijd oud en nieuw? Ik sla het meestal over. Ik ga 31 dec gewoon op tijd naar bed. Ik word meestal wel ff waker om 24.00 uur van de eerste knallen, maar val daarna wel weer in slaap. Als ik op blijf en pas om 1.00 uur naar bed ga (wat voor veel mensen nog vroeg is voor die nacht), gaat het in de week erna bijna altijd mis. Ik merk dat trouwens ook aan andere dingen. Als ik een feestje heb, ga ik toch gewoon tussen 22.00 en 23.00 uur naar huis om nog een beetje op tijd te kunnen gaan slapen. En daar moet ik zelfs al een week van bijkomen. Tips over sites heb ik niet. Ben zelf juist van plan om weer eens een deskundige op het gebied van winterdepressie te zoeken, om te kijken of er ondertussen nieuwe inzichten zijn, waar ik iets aan kan hebben.
Alsof er swinters niks te doen is.. sneu als je het hebt.. kan t me niet voorstellen dat je alleen happy bent in de zomer.. denk dat er dan toch iets mis is..
Het percentage depressieve mensen schijnt in IJsland en landen waarbij ze 's winters weinig zon en kort licht hebben, hoger te liggen dan in landen waar ze wel genoeg of meer zon hebben in de winter. Ja, veel mensen hebben gewoon zonlicht nodig. Gaat er niet om dat je 's winters weinig te doen hebt, want natuurlijk kun je altijd wel bezigheden vinden. Ik heb er zelf gelukkig niet zoveel last van, maar mijn moeder wel, die doet ook lichttherapie.
Hier ook in lichte mate last van een winterdepressie. Ik zorg ervoor zo veel mogelijk buiten te zijn en zo veel mogelijk zon. Slik ook multivitaminen met extra vitaminen D. En probeer me bewust te zijn van mijn negatieve gevoelens. Heb gemerkt als ik het kan benoemen en me er bewust van dan kan ik het beter 'negeren' Dan is het voor mij makkelijker om me ook op de positieve dingen te richten. Maar zoals ik al zei, heb een milde vorm. Heb bijvoorbeeld geen lamp nodig.
Ik heb er ook last van helaas Zo tot half december gaat het allemaal nog wel, maar daarna........ Hier helpt het wel om te zorgen dat ik elke dag een uur buiten ben, en ik ga nu aan de vitamine D en magnesium dus ik hoop dat dat ook mee helpt.