Nee! Mensen met een vitamine D tekort KUNNEN een depressie krijgen! Je draait het om! Zoals ik al eerder schreef, wordt winterdepressie NIET veroorzaakt door vitamine D tekort. Als je als winterdepressiepatiënt ook nog eens een vitamine D tekort hebt, kan je depressie daardoor natuurlijk erger worden, maar door het aanvullen van het vitamine D tekort los je NIET de WINTERDEPRESSIE op.
Ik zeg nergens dat het het veroorzaakt uit onderzoek blijkt dat de mensen die in een depressie zitten over het algemeen een behoorlijk te kort aan vitamine d hebben. Dat er zonnenbanken zijn die dat dus wel uitstralen en dat het bij kan dragen.
Chronisch moe door vitamine D gebrek | Mens en Gezondheid: Aandoeningen Even doorscrollen naar het kopje "lichttherapie en zonnebank". Vooralsnog heeft men niet kunnen aantonen dat UV-B in zonnebanklicht ook echt aan de aanmaak van vitamine D bijdraagt. Daarom vind ik het nuttiger om vitamine D te slikken (wat ik dus inderdaad doe), want je hebt gelijk als je zegt dat vitamine D tekort niet goed is voor een depressie. Maar dan nog steeds lost het wegwerken van het vitamine D tekort niet de winterdepressie op.
Vind je nou werkelijk dat de website van een landelijke keten van zonnestudio's een betrouwbare bron is hierin? Maar goed, je tip staat in het topic: vitamine D tekort wordt geassocieerd met depressies dus als je winterdepressie heb is het handig om via de ha bloed te laten prikken en te testen op vit D gehalte.
@imensa: Mag ik vragen wat maakt dat dit onderwerp jou bezig houdt? Want je blijft reageren in dit topic en op zich volgens mij ook echt wel lief bedoeld, terwijl je zelf geen winterdepressie hebt. Blijkbaar heb je toch iets met dit onderwerp. Anders snap ik niet waar je reacties vandaan komen. Edit: Ik kan nu even niet meer reageren, want ik ga zembla kijken.
Ach het komt er soms beroerder uit dan dat ik bedoel. En de mensen die mij irl kennen weten precies hoe ik iets zou bedoelen.. jammere van internet soms.. Was idd gewoon aardig bedoeld. Zal niet meer terug komen nu
Zonnebank is idd het verkeerde licht maar het kan wel ontspannend werken. Ik doe het liefst niks en lig de hele winter op de bank heb altijd enorm moeite om mezelf van de bank te slepen.
Ik voel me in de winter toch ook altijd wat slechter dan in de zomer met het fijn zonnetje wat je opfleurt. Niet zozeer een echte winterdepressie, maar ik heb heel erg het gevoel dat het deels komt de verwarming in mijn huis. Buiten is het altijd lekker fris, en binnen word het snel stoffig en warmig. Mijn advies: Lucht je huis voldoende, in de winter word dit vergeten en hierdoor kun je ook flink vermoeid worden. Ga sporten! Het klinkt averechts maar voor een normale depressie word het ook aangeraden. Na het sporten voel je je ook echt lichamelijk moe en dat is een werkelijke verademing van psychisch moe.
Ik ben ben begin september met Sint janskruid begonnen. Ik heb heel erg last van winterdepressies. Zo erg dat ik er rare gedachten bij kreeg. En tot nu toe ben ik erg tevreden over het resultaat! Ik weet dat het niet bij iedereen werkt dus ben erg blij dat het bij mij wel werkt.