Elk kind een gaatje hoorde ik laatst van een vriendin. Nou mijn gebit heeft daar zeker naar geluisterd want ik heb elk jaar sinds de geboorte van m’n oudste zo’n beetje wel een gaatje gehad. Ik ragger dagelijks, poets 2x per dag elektrisch. Ga naar de mondhygiënist. Dus doe wel zo’n beetje alles wat voor mijn gevoel bijdraagt aan een gezond gebit ben wel benieuwd naar anderen, hoe vaak heb jij een gaatje of andere problemen met je gebit? Nog tips en tricks waarvan jij zegt, ja dat heeft mij enorm geholpen.
Ik heb wel wat gaatjes gehad en ook nog een wortelkanaalbehandeling, ergens na de geboorte van nummer 2. Daarna volgens mij niet echt meer iets noemenswaardigs, ondanks nog twee kinderen. Ik doe niets anders, maar heb wel een andere tandarts, die iets wat minder snel een gaatje noemt en er dan dus ook niets mee doet. Hoe dat werkt, weet ik ook niet
ja hoor genoeg gaatjes ook al pre kinderen. de een heeft een veel gevoeliger gebit dan de ander. een kennis van mij was 5 jaar niet naar de tandarts geweest, en had 0 gaatjes, poetste 2 x per dag, maar niet extra stokeren ofzo. ik heb ieder jaar wel iets, terwijl ik ook echt 2 x per jaar naar de tandarts en mondhygieniste ga, en ik poets en stoker. mijn beide ouders hebben ook een vrij slecht gebit, met allerlei kronen, bruggen en vullingen, terwijl we allemaal prima poetsen.
Als je ziet wat ik allemaal doe: 2x per dag electrisch, flossen, ragen, mondhygienist 2x per jaar en dan toch zo veel gaatjes! Zelf eentje op een snijtand. Nu is er weer een beginnend plekje ontdekt. Had bijna zoiets van: huh, heb ik nog kiezen zonder vulling dan? Ik heb niet veel eetmomenten per dag, drink geen zure dingen. Ik word er echt helemaal gek van.
Hier inmiddels 3 kinderen maar geen gaatjes tot nog toe. Ik poets eigenlijk alleen 2x per dag, af en toe ragertje maar ben ik totaal niet trouw in. Ik denk trouwens dat als je gewoon zorgvuldig je gebit verzorgd er weinig aan te doen is. Mijn vader had ook amper gastjes, mijn moeder juist wel weer regelmatig en zo was het onder de kinderen ook verdeeld. Genetisch zou je dus denken
In mijn hele leven 3 gaatjes. Mijn tanden zijn vrij goed en sterk. Alleen heb ik slecht tandvlees dus alsnog veel tijd kwijt aan mijn gebit
2 gaatjes, had heel goede tanden maar daar heeft autoimmuunziekte een stokje voor gestoken. En heel vaak aftjes en een raar soort brobbeltjes op mijn gehemelte waarvan de tandarts niet goed weet wat het eigenlijk is. Denk zelf ook iets auto immuun. En als 7 jarige en net gewisseld, in de douche gevallen en van iets mijn voorste tand vanboven is toen de zenuw van afgestorven. Die tand zit er nog wel maar is ontzenuwd.
Van kind af aan al gaatjes. Af en toe nu eentje. Mijn man nog nooit. Dochter heeft er nu 2 gehad al dus mijn gebit blijkbaar. .
Ik heb jarenlang geknarst en geklemd, dat is echt verschrikkelijk geweest voor mijn tanden. Als behandeling van de slijtage zijn alle tanden en kiezen opgehoogd/verdikt met composiet, daardoor is nu alles in orde gelukkig en je ziet het ook niet als je het niet weet Qua gaatjes valt het mee, wel 2x een wortelkanaalbehandeling gehad, maar kon volgens de tandarts ook door het kaakklemmen komen dat de wortel dan geirriteerd en ontstoken raakt.
Ik heb altijd gaatjes en mijn tandvlees is altijd ontstoken. Ik ga 2x per jaar naar de tandarts en de mondhygiënist. Ik poets 2x per dag mijn tanden en daar naast moet ik ragers gebruiken.
Sinds ik mijn gebit heb laten saneren heb ik nauwelijks nog problemen met mijn gebit. Ik hou het wel zo goed mogelijk bij en gebruik ragers. Een tip die mij ontzettend heeft geholpen kwam van de mondhygiënist; ik heb 1 kies die ontzettend gevoelig is en die maak ik schoon met een stukje verband; werkt heel goed. Geen pijn en zo kan ik de kies schoonhouden.
In mijn hele leven 3 gaatjes gehad. Laatste x was ik 7 of 8. Nu dus 40+ jaar gaatjesvrij. 2 amalgaam vullingen zijn ruim 20 jaar geleden vervangen door wit. 1 vulling is nog amalgaam ik klop het af maar ik heb een goed sterk en recht gebit. Heb wel ooit boven elkaar 2 verstandskiezen gehad, dus de ene ging eruit en twee jaar later kwam de andere er op dezelfde plek door, die moest er ook uit. mijn andere drie verstandskiezen zitten er nog in, maar geen last van dus lekker laten zitten.
Oh ja, dat heb ik gekregen tijdens mijn eerste zwangerschap en dat komt regelmatig terug, ondanks goed dagelijks met ragertjes in de weer en 2x per jaar grondig reinigen bij mondhygienist.
Heel veel pech. Heb eigenlijk bij elke controle wel iets. Heb ook geen leuk verleden bij de tandarts. De echte Mister Bean ervaring met draaien van links en rechts van het bordje. Maar goed dat mijn moeder er was anders onnodig getrokken. Een tandarts die niet aan verdoving deed bij wortelkanaalbehandelingen.... Die overigens failliet gegaan Een tandarts die trillingen had in zijn hand en ik met dikke wang thuis kwam. Als je dat aangaf lag het aan jezelf. Nu een super tandarts die alles snapt en het heel vervelend vind dat ik zoveel pech heb. Mijn wortels lossen op dus op den duur valt alles eruit. Mis dus al van alles Niemand weet waarom de wortels oplossen. Heb nu speciale tandpasta via de apotheek om me zoveel mogelijk te helpen.
Altijd wel wat… ontzettend veel gaatjes, wortelkanaalbehandelingen, open wortelpunt operatie, kronen en ook een implantaat. Ik poets inmiddels wel een stuk beter (elektrisch, goede tandpasta en flos) dan vroeger en ik merk wel verschil. De laatste jaren gaat het een stuk beter kwa gaatjes. Ik verwacht dat er nog wel wat implantaten bij gaan komen en ik heb besloten dat ook te blijven doen. Ik vind mijn gebit heel belangrijk en zou op latere leeftijd zelfs allerlei toestanden doen om een mooi gebit te blijven houden.