Bang om op de wc te gaan

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mama van Isabella, 20 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Mijn dochtertje is net 3 geworden maar ze wil echt met geen mogelijkheid op de wc of op het potje. We hebben al VAN ALLES geprobeerd. En mijn vriend en ik vinden het nu toch wel eens tijd worden. Ze hoeft echt niet meteen zindelijk te zijn maar af en toe eens een plasje op de wc moet toch kunnen?
    Een hele tijd negeren hebben we ook al geprobeerd maar dat schijnt ook niet te helpen. Ze wil gewoon ABSOLUUT niet op de wc en als ik haar erop til is het brullen geblazen. Ik wil haar natuurlijk ook niet dwingen. Gewoon de luier aflaten is ook geen optie. Dan huilt ze ook alles bij elkaar en wil ze zo graag haar luier om.
    Wat kan ik nu het beste doen? Of komt er op een keer een dag dat ze zelf aangeeft dat ze op de wc wil plassen? Want als het zo doorgaat als nu heb ik daar een hard hooffd in eerlijk gezegd.

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dat vind ik persoonlijk altijd het nadeel van kinderen pas laat zindelijk proberen te krijgen. Mijn dochter is exact even oud maar al 10 maanden zindelijk. Mijn dochter was met 2j2mnd makkelijker tot iets te verleiden dan nu, nu roept ze gewoon laat me met rust (mag ze niet zeggen overigens) en doet ze het echt niet meer.

Ik zou gewoon gaan voor de cold turkey methode (hoop dan niet dat zoonlief dezelfde maat luiers heeft als je dochter, anders werkt het niet) gewoon laten zien dat de luiers bijna op zijn en geen nieuwe meer kopen. Einde gewoon klaar ze is al 3 en mijns inziens oud genoeg om naar de wc te gaan.

Ik zal nu wel een hoop mensen over me heen krijgen die vinden dat ze zelf haar moment wel kiest om zindelijk te zijn. Ik vind dat je je kind wel kan stimuleren en bovendien vind ik luiers van een kind boven de 2 a 2,5 zo smerig.

3. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Weet je wel zeker dat ze er aan toe is?

4. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    heb je al een wc-verkleiner geprobeerd??
    misschien vind ze het wel een heel erg eng en groot gat (daardoor durfde mijn nichtje niet op de wc)

5. Mama van Isabella

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Allemaal al geprobeerd. Niks helpt helaas. Bovendien zijn we al erg lang bezig om haar zindelijk te krijgen maar ze wil gewoon niet. En eigenlijk begin ik een beetje wanhopig te worden. Vind het nu ook wel een klein beetje "vies worden". Ben absoluut niet vies van haar hoor, zo is het niet. Maar die grote billen onder de poep. Dan denk ik wel.......moet dat nou??? Je bent al zo'n grote knappe meid en dan nog in de pamper poepen.

6. ProudMum

laat het even op zn beloop zou ik zeggen. mijn nichtje was 3,5 en ineens ging de knop om. Hoe meer jij haar op die WC wilt hebben, hoe kleiner de kans dat ze daadwerkelijk gaat.

7. Mama van Isabella

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ze zei zelf telkens "als ik jarig ben". Dat had ze ook zelf bedacht. Het is een slimme lieve meid dus wij hadden eigenlijk verwacht dat ze dat ook zou doen. Misschien naïef maar het is een pittig meissie en als ze 1 x iets in haar hoofd heeft.......
    Maar goed, haar verjaardag kwam eraan en vervolgens was het brullen. Het lijkt echt wel alsof ze bang is.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind dit inderdaad wel heel hard! En ik denk niet de juiste methode, veel kindjes zullen er dan juist een aversie tegen krijgen, omdat ze het niet leuk vinden als iemand ze dwingt. Niet alle kindjes van 2 a 2,5 jaar zijn eraan toe om zindelijk te zijn. Eva dus ook absoluut niet, ik heb het idee dat ze nu pas voelt dat ze moet plassen. Stimuleren doen we al een tijd met vlagen (want we willen niet teveel pushen), maar dat werkte voor geen meter. Zelfs de grootste cadeaus waren geen motivatie voor haar.

Wij vragen Eva af en toe of ze op de wc wil plassen, dat wil ze vaak niet. Maar van het weekend opeens wel, het lijkt haar nu opeens wel te interesseren én te lukken (ze probeerde het af en toe wel, maar dan lukte het niet). Zaterdag en zondag heeft ze het meeste van de tijd zonder luier gelopen en maar 1 ongelukje gehad. Vandaag op het kdv geprobeerd, maar daar is het (nog) veel te druk voor, eerst thuis maar even goed oefenen.
    Ik ben nooit wanhopig geweest hierin, het komt vanzelf wel. Voordeel vind ik juist dat ze nu helemaal zelf naar de wc kan. En met 3,5 jaar is het weer zomer en wat makkelijker en kan je ook uitleggen dat ze alleen naar school mag als ze op de wc plast en poept. Dat werkt meestal ook wel :)

9. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter wilde ook absoluut niet op de wc poepen, plassen sinds een maand of 2 maar poepen wilde ze echt niet, dan wilde ze in een hoekje van de kamer in dr luier poepen. 2 weken geleden zei ze ineens 'vanaf nu op wc poepen' en voila..ze is nu overdag zindelijk :)

Yolanthe, dat een kind van 3 nog niet zindelijk wil niet zeggen dat de ouders er pas laat mee beginnen. Mijn dochter wilde met 1.5 al graag op het potje, maar pas met 2jr10maanden ofzo deed ze haar eerste plasje op het potje en nu met 3jr is ze overdag zindelijk. Dus in ons geval écht een kwestie van eraan toe zijn hoor, heeft echt niks te maken met leeftijd of dat haar luiers zo vies zijn etc. Als het kind er niet aan toe is kun je hoog of laag springen maar daar heb je alleen jezelf maar mee.

Dat het bij jou zo werkte wil niet natuurlijk niet zeggen dat het voor alle kinderen zo werkt he.

10. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Misschien eens oefenbroekjes van stof (te koop bij de hema) of katoenen luiers proberen. dan merken ze het beter als ze plassen en vinden ze het sneller vies. Want ze moeten er eerst vies van worden voordat ze zindelijk worden. Mijn meiden hebben altijd katoenen luiers gedragen en plasten allebei al vanaf 1,5 jr op het potje. met 2 jaar en 1 mnd en de ander met 2 jr 2 mnd waren ze zindelijk.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk niet dat ze er eerst vies van moeten worden voordat ze zindelijk worden. Ze moeten eraan toe zijn.

Mama van Isabella, ik heb je openingspost nog eens gelezen en ik denk eigenlijk dat jullie haar toch teveel pushen. Ze wil gewoon écht nog niet en je schrijft dat het ook nog niet helemaal hoeft en je niet wil dwingen, maar dat een plasje toch moet kunnen en je zet haar wel op de wc terwijl ze niet wil. Waarom? Blijkbaar is ze er nog niet aan toe, jullie blijkbaar meer dan zij ;). Ik bedoel dit absoluut niet vervelend want ik herken het wel een beetje, maar ben er wat relaxter in, want ze worden heus wel zindelijk, daar maak ik me echt niet druk om. Maar ik denk juist dat als je blijft pushen (je zet haar tegen haar zin op de wc), je juist het tegenovergestelde gaat bereiken van wat je wil.
    Ik heb veel geleerd de laatste tijd met Lisa: een kind moet zelf aangeven wat het wil, je moet het alleen een klein beetje sturen en niet pushen (zoals ook met Lisa: ze moest honger krijgen om te gaan eten en drinken (beetje sturen), maar dwingen werkt averechts (eten in haar mond proppen, daarvan gaat een kind niet eten, maar juist niet eten).

Zo, dat is hoe ik erover denk :)

12. Mama van Isabella

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ik weet wel dat je het niet verkeerd bedoelt hoor :D We willen haar ook absoluut niet dwingen maar ik ben af en toe wel eens wat wanhopig. Ze hoeft van mij echt nog niet zindelijk te worden. Echt niet! Maar heel soms, eens 1 plasje moet dan toch kunnen denk ik. Maar zelfs dat wil ze niet! Heeft ze ook eigenlijk nog nooit gedaan. Terwijl het zo'n slimme meid is.

We hebben het een hele tijd niet gepusht omdat ze ineens zelf aangaf dat ze op de wc wilde als ze 3 zou zijn. Toen hebben we het er nooit meer over gehad. En we hadden allebei verwacht dat ze op haar verjaardag misschien wel op de wc zou plassen. Het is een pienter meisje en als ze 1 x iets in haar hoofd heeft heeft ze daar haar zinnen op gezet. Maar goed, haar verjaardag kwam eraan en ze wilde absoluut niet.

Toen heb ik haar een paar dagen geleden op de wc gezet. Niet gedwongen ofzo hoor. Ze ging in bad en ik zette haar gewoon op de wc bril verkleiner. En toen was het dus schreeuwen en huilen.

Dus ja, ik weet gewoon niet zo goed wat we moeten doen. Er maar helemaal niet meer over beginnen? Ik geloof er eigenlijk niks van dat ze van de zomer ineens wel op de wc zou willen plassen.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Misschien is ze wel zo slim dat ze als ze straks op de wc gaat plassen, gewoon meteen helemaal zindelijk is zonder ongelukjes :). Volgens mij ging het met het dochtertje van Manuela79 ook zo, die was geloof ik net 3 en opeens zindelijk zonder ongelukjes. Is ook wel lekker toch?

En hier dacht ik ook dat het er nooit van zou komen, maar van het weekend dus opeens wel, echt vanuit het niets. Gister op het kdv lukte het dus niet, maar nu thuis wil ze absoluut geen luier om. Net een ongelukje gehad, daarna wel op de wc geplast. En nu is het maar afwachten of het doorzet, misschien wil ze volgende week niet meer, of misschien is ze volgende week wel helemaal zindelijk overdag. Ik heb geen idee, we zien het wel.

Ik zou af en toe (elke dag 1 keer ofzo) even vragen of ze op de wc wil plassen, dan help je haar af en toe eraan herinneren dat plassen en poepen op de wc hoort. Komt verder vanzelf wel.

14. Tamio

Tamio Niet meer actief

Misschien dat een muziekpotje het leuk maakt in in plaats van eng?

15. ProudMum

is ze nieuwschierig naar de wc?

Joey vond het nl erg boeiend om mij op de wc te zien zitten en nog steeds; 'mama wat doe jij?'

16. Mama van Isabella

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ja dat vind ze wel interessant. In de badkamer gaat ze ook altijd op de wc zitten (met de deksel naar beneden). Vanochtend zei mijn vriend "goedzo, zit je te plassen op de wc". Neeeeeeeeeeeee papa dat doe ik niet hoor zei ze. En ze moest er bij lachen. Ze vertelt ook vaak aan haar knuffels dat ze op de wc gaat plassen. Dan gaat ze op de wc staan (met deksel naar beneden) en pakt ze het stickerboekje wat daar staat en vertelt ze dat ze een sticker mag plakken als ze een plasje heeft gedaan. Ik vraag ook regelmatig aan haar op een lieve manier of ze even op de wc wil plassen maar dat wil ze dan niet zegt ze.

17. Heel76

Heel76 Actief lid

15 jul 2006
    266
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn zoontje van bijna 3 heeft precies hetzelfde.
    Er is een periode geweest dat hij elke ochtend en avond braaf op de wc plaste, omdat we hem erop zetten. Poepen was uit den boze, dan hoort volgens hem in een luier. Hij gaf zelf aan 'als ik op de wc ga poepen en plassen gaan we naar de dierentuin, leuk hè' om vervolgens helemaal niet meer te willen.
    Ik laat m maar gaan. Hij vertelt me nu wel elke keer dat hij in z'n luier heeft geplast of gepoept. Maar verder.......

Ik heb verder ook wel eens gelezen dat ze er niet alleen lichamelijk aan toe moeten zijn, maar ook er ruimte en aandacht voor meoten willen hebben. Als je een wijs kind hebt, snapt hij het principe wel, maar is hij/zij druk bezig met leren en ontwikkelen en hebben ze gewoonweg de tijd er niet voor.

Uiteindelijk komt het vanzelf

Gr Heel76

18. jettje

jettje Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.541
    0
    0
    zv-er
    hoi hoi,

Ik heb het zelfde probleem. De mijne is ook net 3 jaar.
    De mijne gaat brullen als wij het potje of wc aanbieden.
    Hij heeft wel een tijdje op het potje geplast, hij was niet
    zindelijk maar bood regelmatig het potje en dat ging goed.
    Ook op kdv ging hij mee met de wcronde zeg maar.
    Maar opeens was het over, bied het regelmatig aan maar
    het blijft nee.
    Zelfs als hij in zijn blote billen rond loopt houd hij het op.
    Ik laat het nu even rusten en probeer het over een paar weken
    weer ;)

Groetjesss Jetje

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva is inmiddels overdag zindelijk en afgelopen nacht is ze ook droog gebleven. Ze had wel een luier aan maar heeft er niet in geplast, terwijl die 's ochtends altijd helemaal vol zit. Lijkt erop dat het kwartje hier echt is gevallen :). En dat binnen een week. Als je me 2 weken terug had verteld dat Eva met haar verjaardag helemaal zindelijk zou zijn, had ik je echt niet geloofd, want het interesseerde haar niets! En nu begint het er toch wel op te lijken! (ben érg benieuwd hoe haar luier morgenvroeg is ;))

20. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    sophie is 3jr en 3 maand en sinds 2 weken zindelijk op de kdv bij 1 bepaalde leidster, ja ik weet het, vreemd.
    thuis ook geprobeert, maar ze wilde gewoon echt niet. op de kdv ging het steeds beter. nu had ik afgelopen vrijdag vrij en haar gevraagd of ze zonder luier wilde, met poepje en plasje op de wc. nou en sindsdien, is ze al 3 dagen zonder luier. als we weggaan, gaat wel luier om en 's nachts. ik vraag het zeer regelmatig, misschien tot vervelends toe. maar ineens soms, zegt ze zelf dat ze moet plassen. en vanavond zaten we te gourmetten, niks van het plasonderwerp, en ze zegt dat ze moet plassen. geweldig!!

het komt vanzelf, echt wel.

het potje heeft ze trouwens overgeslagen.

Deel Deze Pagina