Wintergarderobe

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Omaaatje, Sep 9, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Omaaatje

Omaaatje Niet meer actief

Zoon van 8 was overal uitgegroeid :eek: ook niet heel gek, een hoop had hij 2 jaar gedragen. Vandaag komt de winterjas binnen (zelfde als hij had maar 2 maten groter) en ga ik zijn oude jassen en kleding proberen te slijten op de rommelmarkt. Hopelijk zijn er vooruitdenkende ouders met deze temperatuur :roflmao:

Heb voor de gein/schrik alles eens op zitten tellen, kom rond de 800 euro uit.
    Daarvoor heb ik:
    1 paar lage schoenen
    1 paar hoge schoenen
    1 tussenjas
    1 winterjas
    5 pyjama's
    20 paar sokken
    15 onderbroeken
    14 hemden
    2 tuinbroeken
    12 spijkerbroeken
    5 spencers
    10 overhemden
    12 truien

Hij draagt vaak dunne truien of spencers over zijn overhemden als het echt koud is, dus alles is te combineren, hij is klaar met truien met opdruk enzo, alles moet gestreept, effen of met ruitjes zijn voor meneer.

Als ik alles zo opschrijf valt het totaalbedrag van ongeveer 800 euro nog mee voor 99 stuks kleding (109 als je de sokken dubbel telt:p), hopelijk doet hij met het meeste weer 2 jaar. Ondergoed hakt er ook altijd flink in, ik had bewust gewacht op de stapelkorting bij de Hema. Schoenen waren duur dit jaar, 70 euro per paar, vooruitkopen in de Duitse outlet lukt niet meer dus bij Schuurmans geweest want Adidasjes etc zaten allemaal niet lekker en daar waren we in een kwartier klaar. Jas is van name it, 40 euro, tussenjas C&A 35 euro.
    De rest komt allemaal van H&M, Hema, Primark, Bristol, Shein (zie maar eens ergens spencers te vinden!), 2 overhemden van de kringloop en 1 trui van C&A. Kan zelf niet uitgebreid meer winkelen en zoon is een ramp met passen dus het meeste is online gekocht, behalve dan de schoenen en af en toe een trui als ik er toevallig tegen aan liep. Hij vindt alles mooi wat ik koop zolang het maar aan zijn eisen voldoet, dat scheelt:thumup:

Oudste van 17 groeit niet meer, die koopt zelf af en toe wat bij, had wel een nieuwe winterjas nodig maar zij betaalt alles zelf van haar zakgeld en kinderbijslag. Heeft alleen 10 paar sokken van me gekregen :p Schoenen gaan nu het vierde jaar in.

Jullie al klaar voor als het weer opeens 10 graden kouder wordt?:roflmao:

En wat geven jullie ongeveer uit aan een compleet nieuwe garderobe?
    Normaal gebruik ik de kinderbijslag, dat lukte nu niet, zowel niet qua bedrag als qua timing, maar de komende 2x heb ik die niet nodig voor kleding dat scheelt weer.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Voor wat je allemaal hebt gekocht vind ik het niet veel. Maar ondanks dat ik niet zuinig ben of hoef te doen hier wel veel minder kleding, zeker voor zoon. Denk ongeveer de helft van wat jij schrijft, maar heb alleen de lange broeken tot nu toe op orde, dat zijn er 8 en is zat. De rest moet ik nog nakijken en passen met hem.
    Maar ik was minimaal 2x per week 60 graden was en 2x per week donkere was, daar kan vrijwel al z'n kleding bij. Ik kocht vroeger ook veel meer maar elke keer als ik dan de kast inruimde lag er nog zoveel en daardoor droeg hij een bepaalde selectie die zijn voorkeur had. Dus probeer nu echt met hem te kopen wat hij echt leuk vind, meestal online want heeft een hekel aan shoppen en dan zelf niet tussendoor nog iets mee te nemen dat hij niet zo vind, want hij trekt het dan toch niet aan.
    Voor dochter van 6 is het iets anders, die draagt broeken, rokken en jurken dus daar heeft ze niet allemaal 8-10 stuks van, bekijk het een beetje per jaar/seizoen wat haar grootste voorkeur heeft. Moet haar gardarobe nog helemaal doen, maar toen ik eraan begon werd het opeens warm weer dus ik wacht nog heel even.
    Jongste van 5 maanden kan veel van d'r zus steeds aan als ze toe is aan een volgende maat en dat vul ik aan met een paar nieuwe items. Maar weer probeer ik niet teveel, want vind het gewoon zonde. :oops:
    Overigens geen idee wat ik precies uitgeef, maar heb een apart potje waar de kinderbijslag in gaat en daar koop ik kleding etc van. Geen dure merkkleding hier.

3. Zuremat

Zuremat Bekend lid

Jan 5, 2021
    502
    730
    93
    Female
    Wat wij uitgeven dat weet ik eigenlijk niet precies. Wel dat we een stuk minder hebben. Ik vind bijvoorbeeld 6 a 7 jeansbroeken echt genoeg. Ik was elke dag of om de dag (moet ook wel met bijna 4 kids), dus zou niet weten wat ze met 12 broeken moeten haha, zelfde geldt voor de overhemden en truien. En zoveel ondergoed en sokken hebben ze trouwens ook niet. Dus dan komen wij een stuk goedkoper uit denk ik, haha. Goed schoeisel kijk ik altijd wel naar, maar probeer ook daar wel goed te scoren. Zo had ik voor dochter laarzen van Shoesme die van 140 voor 55 waren, dat is dan wel leuk. Voor zoon heb ik vorig jaar toen Happybee nog bestond leuk ingeslagen met 70% korting. Dan heb je lekkere truien van Retour van 57 voor 17 euro ofzo. Ik ben heel goed in koopjes jagen in ieder geval!

JupitR and Dubbelgeluk like this.
  4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Jongste draagt altijd broeken, maar heeft er geen 12 nodig. 6 is genoeg, zelfde met truien. Hier heeft ze 5 dikke truien en nog wat dunne longsleeves (5-pack van H&M).

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik koop wel echt veel minder van sommige dingen. Ik denk 8 lange broeken en 2 pyamas. Overhemden krijg ik mijn kinderen niet aan, dus het blijft bij een stuk of 10 hoodies. Sokken groei je niet ieder jaar uit lijkt me, er zijn altijd wel sokken van de vorige lichting die nog passen, dus in 1x 20 paar kopen hoeft hier nooit.

Maar ik koop weer vrij veel sportkleding, 2x trainingsbroek en jas.

Maar mijn zoons houden gelukkig heel erg van winkelen en dat doen we dan ook vrij vaak. Dus ik koop nooit alles in 1x, maar iedere keer iets. En ik heb dus ook geen idee wat het bijelkaar kost:$

6. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,827
    3,618
    113
    Hier hebben ze ook wel echt een stuk minder hoor. Spijkerbroeken een stuk of 8, 1 of 2 joggingbroeken, truien/shirts/hoodies denk ik in totaal ergens tussen de 10-15. Sokken/ondergoed meestal een stuk of 15. Ik koop ook nooit in 1 keer een hele garderobe, maar schift te klein geworden items eruit en vervang die met nieuwe kledingstukken, ze hebben dus meestal een mengeling van kleding die ze nu nog passen, maar het geen heel seizoen meer gaat redden en een nieuwe ruimere maat. Ik probeer per maand max een euro of 200 uit te geven aan kleding/schoenen voor 3 kinderen. Soms wel een stuk minder hoor, aan het begin van de herfst en lente vaak wat meer, tussendoor regelmatig minder.

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,173
    10,703
    113
    Mijn zoon doet alleen aan hemden en pyjamas als het echt niet anders kan, dus dat zou minder kunnen. verder zit je qua ondergoed etc, en jassen en schoenen denk ik wel goed. Sokken raken hier altijd spoorloos, en onderbroeken blijven vaak liggen als hij bij oma logeert, en ik wil anderhalve week voort kunnen zonder wassen als t zo uitkomt en heb een hekel aan zoeken. Geen muts, sjaal, handschoenen nodig?

Wat betreft de bovenkleding: bijzondere stijl voor een achtjarige! Maar als ik het goed begrijp draagt hij altijd een overhemd onder een trui of spencer? Dan heb je zeker niet zoveel truien nodig. Een trui en een spijkerbroek kunnen makkelijk 2-3 dagen mee, boven een overhemd wordt t al helemaal niet snel vies. Ik zou een stuk of 6-8 truien voor de afwisseling aanhouden in jouw geval als je ook nog afwisselt met spencers. Mijn zoon draagt overigens alleen bij gelegenheden een overhemd, dus heeft aan 2 echt genoeg, en nooit spencers (of tuinbroeken). Wil je er geen vest en lekker dikke trui bij?
    Wat voor sport doet je zoon? Elke 8jarige zou m.i. tenminste 1 of 2 trainings/joggingbroeken nodig hebben ook als je ze niet voor training nodig hebt. Mijn kinderen doen veldsport. In de winter hebben ze dus vooral ook veel thermo shirts/leggings/handschoentjes nodig. Een thermo setje is ook wel lekker voor koude dagen in t algemeen. En nog iets van een onesie oid voor luie winteravonden thuis?

Wat betreft de kosten: ik houd grofweg aan dat ik daar de kinderbijslag voor gebruik, dat lukt voor de winter vaak niet helemaal maar over het jaar bezien kom ik prima uit. Voor deze hoeveelheid kleding die jij opnoemt vind ik het bedrag niet gek. Ze zijn hier eigenlijk nooit in 1 keer uit alles gegroeid, nemen altijd nog wel wat mee van het jaar ervoor (tot nu toe dan... puberteit komt eraan voor de oudste!)

8. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Bijzondere stijl voor een 8 jarige:D

Wij kopen veel mindere. Onderbroeken kopen we bij de Hema wanneer ze in de sale zijn. Dan betaal je 5 /6 euro voor 3 onderbroeken.

Spijkerbroeken meestal 4 (oeps moet ik nog aan laten passen)

Ondergoed stuk of 9 (was elke 5 dagen)

Hemden 3 daar slaapt hij in wanneer het lente is en in de koudere zomernacht.

Sokken stuk of 9 maar kan nog wat bij, iets met verdwenen sokken. Al kan hij die van mij ook aan.

Dunne truien

Dikke truien

Trainingsbroek 1 lekker voor wanneer je thuis bent.

Thermo t shirt 1 voor als het echt heel koud is

sport is binnen dus daar hebben we nu niks voor nodig.

pyjama meestal 3 of 4.

De laatste weet ik even niet. Laatst nog nieuwe gekocht en twijfel of er nog iets past van vorig jaar.

Winterjas ook maar weer eens laten passen.

Zoon is al erg lang en soms wel lastig met leuke dingen zoeken wat bij hem past. (9 en 1.47)

9. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

Jun 24, 2021
    556
    247
    43
    4 jaar met schoenen doen???????
    Dat vind ik zeer knap!!
    Ik vind dat je veel hebt voor €800
    Het is overal duur goedkoper kom je haast niet zeeman wibra zijn ook aardig duur geworden.

10. Malbec

Malbec VIP lid

Apr 5, 2020
    5,755
    7,854
    113
    Female
    Ik kocht ook altijd ruim maar ben daar vanaf gestapt. Slecht voor het milieu en totaal onnodig zoveel te moeten hebben. Vind ik dan hè. 14 spijkerbroeken vind ik echt overdreven en onnodig. Je wast toch ook gewoon? Wat moet je met 5 pyjama’s? Eentje aan, andere in de was..

Hier voor zoon:

4 spijkerbroeken
    6 truien
    4 dunnere truien
    2 pyjama’s

Regenjas
    Winterjas
    Regenlaarzen
    Paar herfst/winterschoen
    Sneakers (die heeft hij nog van de zomer)
    Ondergoed heb ik genoeg voor 10 dagen evenals sokken maar dat komt ook voort uit de vakantieperiode.

Voor dochter soortgelijk, iets meer omdat ze nog 3 jurkjes erbij heeft en daar malliots bij en ze heeft 1 pyjama meer en slaapzakken omdat zij nog wel eens snachts nat is. Ook heeft zij 2 van die bonte gilets die je ergens over doet.

ikke24, Linda86, Jessi79 and 5 others like this.
  11. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,188
    113
    Hier toevallig van de week flink aan het winkelen geslagen omdat zoon flinke groeispurt heeft gemaakt en echt niks meer past voor de winter
    2 winterjassen
    12 hoodies
    10 shirts
    12 broeken
    12 onderbroeken
    Een berg sokken
    2 vesten
    4 pyama’s
    Een onesie
    Voetbalsokken
    Slidingbroekjes
    Onder shirts voetbal

vorige maand al 2 paar sneakers, voetbalschoenen en zaalschoenen gekocht.
    Al met al wel zo een ruime 2000 a 2500 euro kwijt

12. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

Jun 24, 2021
    556
    247
    43
    Dat is weinig!!
    Wat als je kindje overgeeft en z’n pyjama vies is en de andere is ook vies ?
    Ik ben van mening dat je zeker 7 stuks van elke item moet hebben. Ook omdat ze weleens ongelukjes hebben.of je moet stel op sprong weg en dan zit je met te weinig kleding

Butchke and tuc like this.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Dan trekt ie een shirtje aan of slaapt ie een nachtje zonder pyjama. Overleven ze wel hoor. Hier nooit meer dan 2 a 3 pyjama's gehad. Zie het nu ook totaal niet in van 12 spijkerbroeken. Hier dragen zoons overigens sowieso beiden al jaren geen pyjama meer.

Snoepjes, poema, Luna86 and 10 others like this.
  14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    7 stuks is hier echt niet nodig, en als we zeer plots weg moeten, heb ik ook niks aan 7 stuks van alles… Hier slapen ze nooit in pyjama, ze hebben er allebei 1 voor als ze gaan logeren.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Ja mee eens. Waarom zou je in hemelsnaam 5 pyjama's moeten hebben.

Verder koop ik eigenlijk nooit een hele stapel in 1x, ze groeien hier nu heel hard., dus dat is zonde. Gewoon vervangen als het te klein of kapot is.

Schoenen wel heel vaak, die voeten blijven hier maar groeien.

16. Omaaatje

Het zijn dr. Martens, die kunnen wel langer mee dan 4 jaar. Ook de moeite waard om een keer een rits te vervangen oid. Ze heeft ook echt alleen dat paar, zomer en winter.

Ja het is inderdaad een flinke lijst, en veel goedkoper lukt niet idd. Heb net op de rommelmarkt 2 winterjassen en 2 broeken verkocht, toch weer een tientje terug verdiend.:thumup:

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Hier ook veel minder kleding, was elke dag wel dus ook totaal overbodig om zoveel te hebben.

Wat we meestal hebben;
    Stuk of 6 spijkerbroeken
    3 /4 (nette) joggingbroeken
    Longsleeves denk stuk of 6
    Paar truien (dik en dun)
    2 vesten (vaak setjes met zijn jogging)
    4 trainingssetjes
    3 pyama's
    Onesie
    2 winterjassen
    1 tussenjas/borgvest
    Sneakers (laag en hoog)

Zoiets denk ik.. ook maar net wat ze leuk vinden en nodig hebben.
    Maar, koop dan vaak wel weer wat duurdere kleding zoals raizzed/vingino/indian blue jeans e.d.
    Jeans nog wel eens via vinted.
    En ga altijd naar een kledingbeurs, soms kom je daar nog wel eens wat leuks tegen.

18. Omaaatje

Hier slijten sokken extreem snel, als enige ook. Ik vind dit echt niet veel, maar ben ook erg slecht in was bijhouden. Nu was toevallig echt alles af dus vandaar alles in een tijdsbestek van een paar wrken, normaal weet ik dat ook niet zo.

En 2 pyjama's? Hier elke nacht een schone hij zweet veel en loopt er ook vaak overdag in. Dus 5 is erg minimaal, had er ook nog een paar van vorig jaar.

19. Omaaatje

Nou ik was echt niet elke dag, vouwen al helemaal niet, en hij zweet veel dus elke nacht een schone pyjama. Nu was ook echt alles te klein dus vandaar al het langs moeten vervangen.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,134
    8,867
    113
    Geen idee wat ik aan een garderobe uitgeef, maar 800 euro voor dat alles vind ik niet mega veel geld oid.

Hier slapen ze nooit in pyjama, vinden ze niet fijn. Ze hebben er wel twee, inderdaad voor logeren of kamp ofzo. Met een zouden ze het ook met gemak redden.

Ze hebben een stuk of 10 broeken (spijker en jog), die zijn tussen de 15 en 40 euro per stuk oid. Dan stuk of 10-15 sweaters/truien/hoodies, denk meestal rond de 15-20 euro per stuk. En evenveel shirts met korte mouw en zonder mouw, die zijn meestal 7-15 euro oid. En natuurlijk sokken en ondergoed ed. En twee paar schoenen van 50-100 euro. De jongste ‘s winters een winterjas, de oudste draagt die nooit, die doet alles met haar tussenjas. Maar als je alles optelt zit je volgens mij een aardig eind boven de 800 euro… En dan alle sportspullen nog.

Share This Page