Gek word ik er van!! al vanaf 2009 ben ik bezig met de Belastingdienst en ik word er zo langzamerhand kierewiet van!! Een gedeelte is EINDELIJK opgelost nadat ik een goede administratiekantoor in de hand had genomen. Maar nu het volgende: Vorig jaar hebben ze mijn om de gegevens gevraagd om de KOT 2010 te kunnen beoordelen. Prima..heb ik gedaan. Maanden later kreeg ik een brief in de bus waarin stond dat ik de gevraagde gegevens niet gestuurd zou hebben en of ik dat alsnog wilde doen. Ik heb ze gebeld, van goh luister eens ik heb ze toen en toen gestuurd mét originele jaaropgaaf (ja stom van me, i know, maar jaar daarvoor ook gedaan en kreeg hem netjes terug..maar goed, blijft stom, gemakzucht, mijn schuld). Nee mevrouw, we hebben niks ontvangen. Ik heb vervolgens een nieuw jaaropgaaf opgevraagd en nu had ik alles aangetekend verstuurd. Krijg ik vlak voor kerst verdorie een brief waarin staat dat aangezien ik geen gegevens heb verstuurd, zij genoodzaakt waren de KOT voor 2012 stop te zetten en heel 2010 zou ik moeten terugbetalen! Ik wéér gebeld, uitgelegd wat er aan de hand was en wat ik aangetekend had verstuurd en uitgelegd dat ik écht afhankelijk was van de KOT van 2012 dus wat nu? Ik moest van hun mijn KOT voor 2012 opnieuw aanvragen en het zou niet eerder dan 8 weken toegekend worden, wat dus zou inhouden dat ik de eerste 2 maanden een bedrag van 550 euro uit eigen zak mocht ophoesten. Gelukkig heb ik hele hele hele lieve ouders want dat was me never nooit gelukt anders! Tegen de beslissing over het terugbetalen van 2010 moest ik maar in bezwaar gaan. Heb ik uiteraard gedaan (wederom aangetekend verstuurd!). Vervolgens krijg ik weer een maand later een brief met acceptgiro, of ik even een bedrag van 6.200 over wil maken en als ik het liever in termijnen wilde betalen, dan moest ik voor die en die datum een bedrag van 512 euro per maand betalen Mijn situatie: alleenstaand met kind, geen spaarpotje, geen alimentatie, hypotheek van 580 in de maand plus alle andere vaste laten en een baan wat wel ruim boven het minimum betaalde maar veel meer ook niet..zouden ze in de veronderstelling zijn geweest dat ik een geldboom op mijn balkon heb staan? Daarbij..ik was in bezwaar gegaan..dan moeten ze dat toch stil leggen??? Ik weer met ze gebeld. Ja mevrouw..waarschijnlijk heeft het allemaal langs elkaar heen gekruisd Paar maanden later kreeg ik een brief waarin ze, wegens drukte, toestemming vroegen om uitstel. Prima, ik ben de beroerdste niet. Nu kreeg ik een maand geleden een brief van ze. Wéér een acceptgiro met hetzelfde verzoek. Was er toch wel zo klaar mee! Heb ze gebeld en nogmaals de hele situatie van voor af aan uitgelegd en dat ik NU wilde hebben dat alles goed uitgezocht werd. Ik vertelde dat ze me echt niet zomaar 2010 konden laten terug betalen alleen maar omdat ze zogenaamd mijn spullen niet zouden hebben ontvangen, dat dat niets aan het recht veranderd. De medewerker wilde me even duidelijk maken dat ze op zich wel zoiets mogen beslissen als de gegevens ontbreken (wat dus niet het geval was!). Verder zei hij: oh..ik zie dat het terug te betalen geld eerdere afgegeven beschikking over KOT 2010 betreft'. DUHHHH! heb ik net in het chinees zitten praten??! En een beschikking waar ik tegen in bezwaar was gegaan zei ik. 'oh ja, ik zie idd dat er een bezwaar loopt en er had al een beslissing afgegeven moeten zijn maar het is niet duidelijk of dat al gebeurd is en of deze al verstuurd is'. Heb hem vriendelijk gevraagd om het volgende te noteren wat dan evetueel mee zou kunnen worden genomen in mijn bezwaar: HOE ZE ME IN GODSNAAM EEN BEDRAG VAN 6200 WILLEN LATEN TERUGBETALEN MET ALS REDEN DAT ZE GEEN GEGEVENS VAN ME ZOUDEN HEBBEN ONTVANGEN WANNEER ZE ZELF NIET EENS WETEN WAT VOOR EN ÓF ZE BRIEVEN/BESLISSINGEN DE DEUR UITDOEN! DAT ZE EERST MAAR HUN ADMINISTRATIE OP ORDE MOETEN ZIEN TE KRIJGEN VOORDAT ZE MENSEN GEK MAKEN MET ACCEPTGIRO'S. Hij zou het uitzoeken en ik zou teruggebeld worden binnen 24 uur. Precies 24 uur later werd ik idd gebeld. Het was nu in orde..beslissing was inmiddels afgegeven en daar zou ik zo spoedig mogelijk bericht van krijgen. Het had volgens hem allemaal positief uitgepakt. Nou fijn. Krijg ik vanmorgen eindelijk mijn beslissing. Het heeft idd positief uitgepakt. TE POSITIEF!! :x mjn bezwaar is gegrond verklaard en ik krijg nu een bedrag van 6200 van ze terug. Een bedrag waar ik dus GEEN recht op heb!!! Ik heb dat gewoon allemaal maandelijks netjes gekregen in 2010!! Ik heb hier dus helemaal geen recht op!! Ik zou dus op 0 moeten uitkomen aangezien ik geen cent heb terugbetaald!!! AAAARRRGGHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Moordneigingen krijg ik er van!!! Ik wil dat ze me met rust laten!! Hoe moet ik ze in godsnaam duidelijk maken dat ze de hele boel aan het vernachelen zijn!!!! ik weet het echt niet meer Voor de mensen die halverwege zijn afgehaakt: begrijpelijk, zou willen dat ik dat ook kon. Voor degene die de moeite hebben genomen mijn frustraties te lezen: thnx.
Zou het ergens op een rekening parkeren en dan moeten ze zelf maar weer komen hoor! Hier ook zoiets grappigs: We moesten 4000 euro aan onterechte kot voor mijn dochter terugbetalen omdat wij dus ook nooit gegevens hadden doorgestuurd: grappige van alles: mijn dochter is nog geen dag in haar leven naar een kdv, gastouder oid geweest en heb geen cent kot ontvangen voor dr.. ook zo fijn
Ow my god, ik zou ook gek worden als ik jou was! Wij hebben ook altijd van dat domme gedonder net de belastingdienst eerst niets terug krijgen dan weer te veel ontvangen Achhh ik zou het geld apart houden (wel echt niet aankomen) en afwachten wanneer hun het terug willen En anders toch maar weer bellen en zeggen dat je echt niet Goed van ze word! Heel veel succes!
Ik zou het eens een poosje op een spaarrekening zetten en er lekker de rente van trekken, dat steek jij dan weer in je eigen zak! Laat ze maar wakker worden daar... (Na zoveel jaar kunnen ze er ook geen aanspraak meer op maken)
Belasting dienst leuker kunnen we het niet maken, wel frustrerender Nee ff serieus ik zou t geld apart houden, bespaar jezelf nog meer irritaties en wacht af wanneer ze wakker worden
Ik heb je verhaal helemaal gelezen hoor! Wat een drama he! Ik kan een heel boek schrijven over de belastingdienst ondertussen, maar ik zal je er maar niet mee lastig vallen. Je hebt genoeg aan je hoofd (met dank aan onze grote vrienden). Ik zal het geld gewoon laten overmaken en op je spaarrekening zetten. Als ze over een jaar dan komen met dat je er geen recht op had heb je wel een jaar lang rente getrokken over dat best wel hoog bedrag!
Belastingdienst is inderdaad een ramp met bijhouden van hun administratie. Ik ben eind 2009 gaan samenwonen dit ook gemeld en mijn man en ik zouden toeslagpartners worden. Vanaf 1 jan 2010 zou de zorgtoeslag dan worden berekend over onze beide inkomens. Omdat het bedrag niet omlaag ging heb ik hier een paar keer over gebeld met de belastingdienst maar volgens hun klopte het allemaal en kregen we echt niet te veel geld. Eind 2011 kwamen ze er eindelijk achter dat het toch niet klopte en of we even over 2010 even ruim 800 euro willen terug betalen, en over 2011 zal het nog wel meer zijn. Heb nu het inkomen maar een stuk hoger gezet zodat ik geld moet krijgen aan het einde van het jaar in plaats van terug betalen.
Jeetje zeg....hoe kan het dat zoiets simpels zo moeilijk schijnt te zijn. en dan willen ze ook nog eens de zorgheffing of hoe ze dat ook gaan noemen via de belasting laten lopen als dat straks door gaat...zal dan wel helemaal een grote puinhoop worden. Ik zou het inderdaad ook op een spaarrekening zetten...lekker rente trekken. Al vraag ik me wel af of de belastingdienst het bedrag ook niet met rente terug vordert. Volgens mij doen ze dat wel...
Kan je niet persoonlijk langs een kantoor gaan van de belasting dienst met alle bewijsstukken en een afspraak maken dat het nu dus weer fout gaat. Dan laat je wederom je goede wil zien. En als ze het storten meteen op zij leggen. Leuker kunnen ze het maken wel moeilijker blijf maar weer uit deze post.
Hemeltje lief het moet niet gekker worden daar! Die hele KOT 2010 is gewoon verschrikkelijk misgegaan ergens intern bij BD. Ik heb ook netjes maandelijks het juiste bedrag ontvangen gedurende 2010. Vervolgens sturen ze me in april 2011 uit het niks een correctie/beschikking over 2010, waarin ze mijn voorschot verhoogd hebben. Deze verhoging overigens nooit ontvangen. Een maand later komt de afrekening of ik de verhoging terug wil betalen . Wij hebben destijds een bezwaarschrift ingediend en tot de dag van vandaag heb ik hier geen reactie op gehad. Wel gelukkig een bericht dat mijn bezwaar in behandeling is, nu bijna 2 jaar later nog steeds.
Jeetje wat een toestand.....Ik zou het idd op een aparte spaarrekening zetten, rente van trekken en afwachten of ze nog ooit wakker worden De belastingdienst, praat me er niet van, mijn zoon krijgt PGB, hij heeft 3 achtereenvolgende jaren een aanslag hierover gehad, aangezien hij zelfstandig ondernemer zou zijn, volgens de belastingdienst. De laatste aanslag was ruim 16000 euro Toch maar weer eens gebeld dat een jongetje van (toen) 12 jaar toch ECHT geen zelfstandig ondernemer is, EN dat zijn PGB niet eens 16000 euro bedraagt, dus hoe ze in vredesnaam aan dat bedrag komen ??? Ja, dat komt als je zelfstandig ondernemer bent dan moet je belasting opgeven en als je dat niet doet, dan maken zij een schatting, die je dan moet betalen . De belasting dienst, leuker kunnen we het niet maken, wel veeeeeel moeilijker :x
Jullie dus ook zo'n 'fijne' ervaring met ze. Echt, wat een verschrikkelijke instantie vind ik dat! Vragen geld van je wanneer dat niet moet, geven ze je geld wanneer dat onterecht is en krijg je terecht geld van ze dan mag je daar maanden (zo niet jaren in sommigen gevallen) op wachten..bah bah. Vandaag maar nog 1 keer bellen met ze, en het geld zet ik idd maar op de spaarrekening zodra dat binnen is..lijkt dat ook nog ergens op met zo'n bedrag @diaan1982, ze vragen de gegevens bij je op dus je hoeft het niet uit jezelf op te sturen. Wel wil ik je adviseren om alles aangetekend te versturen, kunnen ze je er iig niet van beschuldigen dat jij de gegevens niet aangeleverd hebt wanneer die ergens in het pand rondzwerven.
Ik zou kijken of er een persoonlijke afspraak te maken is. Dan overleg je alles in één keer, maakt een lijstje van welke documenten dat zijn en dan tekenen ze netjes af voor ontvangst. Voor de inkomstenbelasting kan dat, dus hopelijk voor de KOT ook En over dat bedrag dat nu terugkomt.. kijken of je het terug kunt storten. Natuurlijk kan het op een spaarrekening, dan trek je er iets van 2% van, maar de BD rekent óók rente als je iets terug moet betalen en dat is nu volgens mij 4%... Daar ga je dus niet blij van worden Zo snel mogelijk kijken of het terugkan zou ik zeggen.
Waarom verbaasd me dat nou helemaal niks. Ze maken blunder na blunder en óók daar willen ze nog geld voor vangen. Krijg steeds meer moordneigingen. Wilde ze net bellen..denk dat ik daar maar eeeeventjes mee wacht..*adem in adem uit*
Ook hier werden we gek van de belastingdienst. Krijgen nog geen kot maar wel hypotheekteruggaaf en zorgtoeslag en er klopte nooit iets van! Al die tussentijdse berekeningen, voorlopigheid teruggaven, en uiteindelijk moesten we altijd terugbetalen! Houd allemaal dat papiermerk verdorie daar en stuur gewoon een keer per jaar de juiste berekening! Hoe moeilijk kan dat zijn? Inmiddels inderdaad een financieel adviseur in de armen genomen en onze oplossing is gewoon te simpel... Zolang het financieel haalbaar is zetten we alle toeslagen stop. 1x per jaar laten we alles door de financieel adviseur terugvragen aan de belastingdienst. En nu krijgen we hopelijk aan het eind van het jar een flinke bak geld zonder verdere rompslomp...
Vraag aan TS: Staat er niet dat het jaarrecht 6200 is? Volgens de vorige beschikking had je recht op 0 euro, dat is waartegen je in bezwaar bent gegaan. Je bezwaar is gegrond verklaard, je jaarrecht is weer op 6200 gezet. Als het goed is staat er op de brief dat het bedrag betaald of verrekend gaat worden. Dat betekent dat de 6200 die nu toegekend is wordt weggestreept tegen de 6200 die openstond. Oftewel: je ontvangt niks, maar hoeft ook niets te betalen.
Voor zover ik het kan zien is dit een definitieve berekening. Verder staat er dat mijn bezwaar gegrond is verklaard idd en dat ze het opnieuw hebben berekend. Dan staat er een sommetje, wat de gewijzigde kinderopvangtoeslag 2010 is, wat ze eerder aan me toegekend hebben staat idd op 0 en dat ik 6200 ga ontvangen. Mijn rekening nr wordt er ook bij vermeld. Verder staat er niks bij over een eventuele verrekening? Of ik moet die brief nog ontvangen?? Ze zijn ook zo lekker duidelijk altijd he Ik wacht het nog maar even af, misschien dat ik binnenkort word verblijd door nóg meer brieven van ze.
Ok, ik begrijp je frustratie in dit hele verhaal, maar deze brief betekent dan toch echt niets meer en niets minder dan dat je bezwaar is toegekend en het oude jaarrecht is hersteld. Je gaat dus geen 6200 ontvangen en met deze brief is 2010 afgehandeld. Meer post zul je niet ontvangen, this is it voor 2010!