Kind blijft korstjes open krabben/pulken

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MoederK, 31 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hallo,

    misschien dat hier iemand tips heeft?
    Mijn zoontje van 7 blijft dus maar krabben aan korstjes, muggenbulten etc waardoor hij inmiddels vooral op zijn armen en benen heel veel wondjes heeft zowel groot als klein. Ook daardoor al vele littekens. Hij doet dit al vanaf kleins af aan.

    Zeggen dat het niet mag, uitleggen etc helpt niet, littekens interesseren hem niet.
    Maar het probleem is ook dat hij het ook onbewust lijkt te doen. (Zoals ik met nagelbijten al mijn hele leven).

    Krentenbaard heeft hij al (of beter gezegd "pas"...) 2x gehad en het is zo weer wachten op de volgende keer...

    Maar het is vooral ook zonde want de littekens worden alleen maar meer en ik weet niet hoe dit nog verder gaat verlopen...

    Iemand nog ideeën?

    Aanvullende info:
    Verder is er bij hem een vermoeden van ADD (en heeft hij nog meer wat "aparte" trekjes) maar ik heb geen idee of dit er iets mee te maken kan hebben. Dit zijn we op dit moment nog niet aan het onderzoeken.

    Zelf heb ik ADD en beet ik al mijn hele leven nagels. Alle pogingen tot stoppen hebben nooit geholpen. Tot ik een paar jaar terug achter kwam dat ik add heb en toen ik er medicatie voor kreeg stopte het nagelbijten ook vanzelf terwijl ik hier niet eens bewust mee bezig was. Heel apart.

    Vandaar dat ik ook in deze hoek aan het denken ben maar kan er ook helemaal los van staan.
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.590
    3.483
    113
    Heel herkenbaar. Mijn man en kinderen zijn ook van die pulkers. Steeds ook bloedvlekjes op hun beddengoed, omdat ze alles open krabben.
    Ik weet ook niet wat ik er aan kan doen, ik plak de wondjes soms af als het te lang duurt en zeg ze dat ze er af moeten blijven.
    Add zou bij mijn dochter zomaar kunnen, daar heeft ze veel kenmerken van, adhd eerder bij mijn zoon. Die bijt ook nagel en heeft periodes tics.
    Ik ben ook benieuwd naar de oplossing, ik heb hem nog niet gevonden.
     
  3. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Oudste dochter is bijna 9 en die doet dat ook altijd. Keer op keer er wat van zeggen heeft geen nut. Ik doe het zelf ook nog vaak, en zelfs mijn moeder geeft me er nog commentaar over

    Hier voor zover bekend geen add of wat dan ook, gewoon een bad habit/automatisme..
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.935
    15.244
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik herken het vooral bij mezelf, zo kan ik weken met een korstje van een pukkel lopen, heel vervelend. Mijn oudste dochter van 13 jaar geeft me nu steeds een pets op mijn vingers ;)
    Misschien vaseline erop smeren?
    Dat is lastiger pulken.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Mijn jongste doet het ook en ik maak me er ook zorgen om, maar eigenlijk vind ik dat raar, want ik deed het vroeger ook en die littekens zie je ook niet meer eigenlijk.
     
  6. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik doe het zelf ook al van jongs af aan en doe het nu nog steeds, niet af te leren... :oops:
     

Deel Deze Pagina