Over 2 weken moeten we een provocatietest doen om te kijken of dat Stijn koemelkallergie heeft. Alles wijst erop dat hij het heeft. Met de gewone Nutrilon kon hij niet poepen en met de pepti ineens wel. Het spugen is een stuk minder en hij is veel meer tevreden. Ook heeft hij geen droge huid meer. De arts van het CB hoorde ik gisteren tegen de verpleegkundige zeggen dat alles er wel op wijst dat hij het heeft. En vooral ook omdat mijn andere zoontje het ook had. Nu zit ik ff in dubio. Ons gevoel zegt dat hij kma heeft, maar dan komt het DE TEST. Ik zie hier best tegenop, want ik zie het niet zitten om vervolgens weer ruim een week met een kind te zitten wat niet kan poepen omdat het koemelk binnen heeft gekregen. Ik weet ook wel dat dit de 'enige' manier is om het te testen, maar het is wel dubbel vind ik. a: je weet dan zeker dat hij kma heeft b: je weet dan ook zeker dat je weer ruim een week met een kind zit wat niet kan poepen en heel erg veel gaat huilen en krijsen. Dat laatste vind ik dan zo zielig voor hem (en in mijn ogen eigenlijk onnodig) De verpleegkundige zei tegen mijn dat als we bij fles 1 al merken dat hij klachten krijgt dat we direct moeten stoppen en dat ze een brief voor de verzekering opstelt om de voeding te vergoeden. Fles 1 houdt in dan we 10 ml gewone nutrilon toevoegen aan de pepti voeding. We moeten dit allemaal thuis doen en er is niemand die ook maar iets kan controleren. Mijn gevoel neigt er naar om het helemaal niet te testen en wel zeggen dat hij een reactie heeft gehad. Ik zal van jullie uit best commentaar krijgen om het geen wat we eigenlijk willen doen, maar ik wil ook graag jullie mening dus zeg aub gewoon wat jullie denken. Ik moet er wel bij zeggen dat we bij Bas pas met 5 maanden mochten testen omdat niemand ons geloofde (terwijl ik het met 4 weken al zei) We hebben dus maanden met een huilend/krijsend kind gezeten dus vandaar dat we best huiverig voor de test zijn.
Ik kan me voorstellen dat je neigt naar niet testen. Ik heb ook t nodige meegemaakt met mijn kleintje en de huisarts en dermatoloog en weet ik t. Om een lang verhaal kort te houden....vertrouw op je moeder instinct. Waarschijnlijk is het gewoon een koemelkallergie. Ik zou mijn kleintje ook niet onnodig gaan martelen dan met normale standaard voeding. Als je eens al de pepti gebruikt heb en dat ging helemaal goed dan is het toch eigelijk duidelijk genoeg. Volg je gevoel....moedergevoel zit meestal nooit verkeerd toch (zeggen ze )
hoi, mijn oudste dochter en jongste dochter hebben ook koemelkallergie.(oudste is er overheen gegroeid). bij de oudste hebben we ook een test moeten doen, maar bij de 1e fles,ook 10cc, was het al helemaal mis, ze ging 10 min na de fles krijsen,net als maanden daarvoor. ze heeft dat zeker 2 uur volgehouden toen en we zijn gelijk weer helemaal overgegaan op de friso allergy care. bij de jongste wilde de ka ook dat ik een test zou doen, ik heb toen wel mijn angst geuit, want als je eenmaal een 'rustig,tevreden' kindje hebt dan ben je als de dood dat ze weer beginnen met het gillen en krijsen! zij zei toen dat het beter was om wel te doen ook al wezen alle symptonen erop en reageerde ze super op de pepti, toen toch weer 10cc gewone nutrilon in de fles gedaan en ook deze keer was het helemaal mis, ook meteen weer krijsen en verschrikkelijke krampen. ik moet zeggen dat ik heel erg spijt had van het feit dat ik het toch had geprobeerd, als ik het over zou mogen doen had ik ook gewoon gezegt dat ik het had gedaan en dat ze reageerde...ik zou het mijn kind nooit meer aandoen als ik van te voren zeker zou weten dat ze zou reageren ook al is het mss niet helemaal eerlijk, maar ik herken heel goed je 'angst' voor het huilen, de keuze is aan jezelf wat je doet. succes ermee!!
Aangezien Bas het heeft, is de kans erg groot dat Stijn het ook gewoon heeft. Je kent ondertussen het klappen van de zweep, dus ik zou overleggen of het allemaal zonder provocatie mag, omdat het wel duidelijk is en je opziet tegen de drama's. Verder zou je ook kunnen vragen of eea niet door een bloedtest eerst bekeken kan worden? De kans is vrij groot dat die vals negatief test, maar als Stijn nou net het kindje is dat wel positief test op de bloedtest, scheelt dat een hoop ander gedoe! Willen ze dat niet, dan kan ik me eerlijk gezegd wel voorstellen dat je gewoon wilt zeggen dat je getest hebt en reactie zag. Ik kan nu al opzien tegen een provocatie die Thirza, zoals vandaag afgesproken met de kinderarts, in principe over een maand of 9-10 zal gaan krijgen. Maar ethisch gezien vind ik het niet OK. Maarja, theorie en praktijk he?
Ik kan het mij goed voorstellen dat je dat overweegt. Mijn KA was zelf van mening dat het te zielig zou zijn om te provoceren en dat ons meisje al genoeg had meegemaakt dus die heeft direct de verklaring afgegeven.
Hoi, Hier ook een kindje met KMA, 5 maanden lang,alleen maar gehuild,maar omdat ze geen exzeem had,was het geen kma volgens de kinderarts, na 5 maanden toch pepti gaan geven op aanraden van cbarts en een maand later een compleet ander kind,wij moesten toen ook provocatietest doen,mijn dochter heeft de fles met gewone nutrilon na 1 slok pertinent geweigert,en ik heb het er ook niet ingestouwd,voor mij was het duidelijk en ben dan ook niet verder gegaan met provoceren,gelukkig kregen we toen de brief voor vergoeding van de pepti. Heel veel sterkte en luister naar je gevoel!
Wij hebben ook een zoontje met koemelkallergie. Hij kreeg toen hij 2 maanden oud was darmontsteking en bloed bij de ontlasting ten gevolge van de allergie. Omdat ik toen nog borstvoeding gaf, moest ik toen een koemelk, ei en sojavrij dieet volgen. Daar reageerde hij meteen goed op en had nergens last meer van. Toen ik stopte met de borstvoeding, kreeg hij nutramigen, alleen verkrijgbaar bij de apotheek, op doktersrecept. Onze zoon is nu 8 maanden en het gaat hardstikke goed met hem. Van de kinderarts mogen we de provocatietest pas doen als hij een jaar oud is. Omdat ze bang is dat hij er weer heftig op gaat reageren. En de kans is het grootste dat kinderen er na het eerste levensjaar overheen groeien. We moeten voor die provocatietest 2x een hele dag naar het ziekenhuis, zodat ze hem in het ziekenhuis kunnen observeren als hij de koemelk toegediend krijgt. Wij zijn met hem dus onder controle bij de kinderarts en ook bij de dieetist. De dieetist is heel belangrijk. Ze kan je ook goed begeleiden, veel beter als het consultatiebureau. Vooral omdat kinderen met een koemelkallergie een aangepaste introductie van bijvoeding moeten krijgen. Zo mogen ze tot het eerste levensjaar geen kippeneiwit en tot 9 maanden geen soja. Vanwege de vergrote kans op het ontwikkelen van een allergie voor die voedingsmiddelen. Ik zou dus, als je je twijfels hebt bij de provocatietest, wachten tot één jaar. En eventueel een dieetiste raadplegen. Veel succes!