Onze dochter is nu ruim drie maanden oud. Ze vind het heerlijk om te wandelen, vooral als het mooi weer is. Ik kan hier echt van genieten met haar, alleen.... Ze wil niet meer liggen in de bak. Ze probeert steeds te gaan zitten (al een week of twee probeert ze alles te zien en in de gaten te houden). Ik mocht van het consultatiebureau de wipstoel al meer in de zitstand zetten, op schoot wil ze ook alleen nog maar "zitten". Als we haar neerleggen op schoot, wordt ze net een plank en blijft ze net zolang wurmen totdat ze rechtop zit. In de reiswieg hetzelfde. Ze blijft proberen overeind te komen..... Het wordt echt een ramp met die reiswieg Wanneer kan ik de wandelwagen ombouwen in de ligstand van het zitgedeelte. Ik weet dat het aangeraden wordt om zolang mogelijk te wachten, maar dit gaat niet lang meer duren. Overigens is ze vrij lang en past ze er nog maar net in. Ik zit te denken om ook even navraag te doen op het consultatiebureau, maar daar heb ik pas volgende week een afspraak staan. Wat zijn jullie ervaringen/adviezen (geen discussies a.u.b.).
Hier met 5 maanden omgebouwd, toen paste ze er echt niet meer in. Ook een lange baby hier. Die van ons kan helemaal plat. Ze vind het geweldig, van alles te zien!
Ik heb uiteindelijk na veel wikken wegen toch gewacht tot 5 1/2 maand. Mijn zoon is ook erg lang wilde ook meer zien van de wereld Hij ligt nu in de ligstand in de wandelwagen ( bugaboo) en dat vind hij geweldig.
Bij de eerste en tweede rond de 6 maanden Bij onze jongste 7,5 maand Ik moet eerlijk zeggen dat ik het " het kindje wil graag zitten en meer zien" een beetje slapjes vind niet dat het niet waar zou zijn maar je kunt ook gewoon de kap omlaag doen en dan gaat er voor een kindje ook een wereld open, de wandelwagen zal nl ook in ligstand moeten en veel meer zal het kindje dus ook niet zien Maar goed mits je een goede wandelwagen hebt die helemaal plat kan kun je het natuurlijk overwegen, ik persoonlijk zou toch even wachten
Ik twijfel ook wat te doen, vandaar mijn vraag. En slapjes hoef je het niet te vinden, want ze probeert zichzelf gewoon op te trekken aan dingen. Ze wilt gewoon dingen zien. Ik laat hem nu nog even zo, kaart het voldoende week wel even aan op het consultatiebureau. Daar hebben ze met de afspraak van drie maanden ook al gezegd dat ze mogelijk meer wilt, dan lichamelijk al kan en dat dat straks wat strijd op kan gaan leveren. De kap doen we al zo veel mogelijk naar beneden, behalve als de Zon fel schijnt of het regent, dan kijkt ze haar ogen uit. Alleen is dat niet altijd genoeg ....
En als je haar op haar buik legt? Je bent er toch continu bij, stimuleert haar om zich op te drukken (wat goed is) en ze kan meer zien. En anders evt in een wandelwagen die volledig plat kan. Over het zitten en andere ontwikkelingen wil ik je toch een tip meegeven; Pas laten doen als ze het uit zichzelf kan. Dus pas op de billen neerzetten als ze zelfstandig tot zit kan komen. (Voor eventjes op schoot, met goede ondersteuning van heup en onderrug, is het niet zo erg, mits niet te lang). Geestelijk iets willen is totaal anders dan lichamelijk kunnen. Als je haar los op de billen neer zet, wat ze geestelijk wil, kan je problemen in de hand werken voor het lichaam, dus de spieren, gewrichten en botten. Dat is niet iets wat je nu ziet, maar wat in de toekomst problemen kan geven. Voor de ontwikkeling is het beter als ze het uit zichzelf doen. Ik wil niet beweren dat je het nu doet, maar wil je het alvast mee geven.
hier met 6 maanden, eerder is het voor de rug ook niet goed Het rechtop willen zitten en meer willen zien vind ik ook een beetje een slap excuus. Want vaak gaan mensen dan over naar de zitversie die kan liggen.... euuhh dan heb je nog hetzelfde probleem Hier ook een nieuwsgierige dame rond 3 maanden. Dan wordt het tijd voor meer uitdaging qua speelgoed wat je boven dr hangt, of je doet gewoon de kap naar beneden zodat ze wat meer kan zien. Geloof me de 6 maand regel is er niet voor niets. En als ze nou 5,5 maand is ok, maar dit is gewoon de helft!
Ik rond 5,5-6 maanden. Zoonlief wou ook altijd alles zien.. dus ik legde hem op zijn buik, als er weinig wind was kap eraf aan de voorkant zodat hij toch alles kon zien (hij drukte zichzelf op). Geen gezicht, zag er ontzettend komisch uit maar voor ons was dat dé oplossing
De wandelwagen heb ik al omgebouwd toen ze 11weken oud was. Nu gaan er een heleboel reacties komen maar madammeke paste niet meer in de kinderwagenbak. Het is nogal een reusje met haar 4700gr geboortegewicht en zo'n 58cm lengte. (Inmiddels is ze zo'n 68cm lang en 7,3kg en 14weken oud) Ik heb het wandelgedeelte in de laagste zeg maar ligstand gezet zodat ze nog ligt. En dat vind ze heerlijk nu geniet ze er weer van! Vandaag was ik ook zo bij de fysio, en die zei, heerlijk hè zo in de wandelwagen en ze ligt er prima in. Dus als ik jou was.... Lekker wandelen met de wandelwageninzetzittingding....
Mijn dochter was ook reusje vooral qua dikte, zij was met 7,5 maand toen ze in de bak zat 65 cm en 8,5 kilo, en nog had ze er in gepast maar ze ging uit zichzelf zitten dus we vonden dat ze over mocht naar het zitgedeelte
6 maanden, en eigenlijk vooral omdat hij veelvuldig ging rollen en ik hem nu in een veiligheidsriempje kan vastzetten. Wat heb jij een vlot meisje! Ik denk dat je zelf samen met het cb goed weet wat bij jou kindje past. Hier zei de Fysio nadrukkelijk om niet het zitten te stimuleren of aan te leren omdat ze dan niet zo snel meer willen kruipen en op de buik liggen. Het ruggetje kan het volgens de Fysio nog niet goed hebben maar.... Dat was het advies bij mijn zoontje.
Hoi Mira, ja ik heb inmiddels ook geleerd dat het bij elk kindje anders is. Dit is mijn derde kindje en met alle drie al het nodige meegemaakt qua allergieën en Kiss maar deze dame slaapt dan ook op haar buik. Dus op haar buik liggen vind ze totaal geen punt. Ook rugligging vind ze prima misschien verschilt dat ook. Ze is ook sinds gisteren elke keer omgedraaid in de box. Dus wat dat betreft echt een vlotte tante. Wie weet maakte de fysio er daarom ook geen punt van. Wat misschien voor de topic schrijfster het beste advies wat mij betreft is: doe wat je mamagevoel zegt dat is altijd het beste voor je kind!
Ook zo'n vlotte dame dus, fijn dat het zo goed gaat ondanks de Kiss/allergieën! Ik had mijn reactie ook op de to gericht en niet op jou stukje. Ik ben het helemaal met je eens dat je als moeder je intuïtie en moedergevoel moet volgen ! Wel wilde ik de info van de Fysio delen want die naar mij juist heel stellig. Mijn zoontje wilde al heel vroeg van alles vanwege zijn verborgen reflux, volgens haar moest ik dat niet teveel stimuleren. Nu is hij niet meer zo vlot , zitten vind hij echt nog te moeilijk en hij is al bijna 7 maanden! Maar dat komt zeker goed, elk kindje is anders!
Ik wil in ieder geval niets forceren bij haar gezondheid/groei. Maar op haar buik wil hem niet worden in de wagen (wat ik overigens wel een goede tip vind, had ik zelf nog niet aan gedacht). Het is nu al brullen als ze op haar buik ligt (vind ze verschrikkelijk), maar in de wandelwagen wordt het hem ook niet, helaas.... Had een leuke oplossing geleken voor de komende maanden. De kap doe ik echt al zo veel mogelijk naar beneden, het liefste doe ik deze helemaal niet dicht, maar af en toe ontkom ik er niet aan. Ik begreep nu dat mijn schoonzus de wagen ook al met 4 maanden omgebouwd heeft. Mijn neefje brak de hele wagen af als hij erin lag. Toen ze het zitgedeelte in ligstand erop gezet had, was het over. Daar zit geen hoge rand omheen en kon hij om zich heen kijken. Hij vind het heerlijk, overigens is hij wel een half jaar ouder dan onze dochter. Ik probeer haar ook ze min mogelijk te pushen om te gaan zitten, maar ze blijft zelf aan de gang. Zodra ze op haar rug ligt en wat interessants hoort, probeert ze overeind te komen (maakt niet uit waar ze ligt). Dan spant ze haar buikspieren aan en zie je dat ze de beweging maakt. Ook probeert ze sinds een week of 3 op ons bed al te rollen (wat wel lukt, aangezien er 2 kuiltjes in het matras zitten waar wij liggen ). Ik geloof ook best dat je als moeder/vader het beste weet wat je je kindje wel en niet kunt laten doen. Maar dit is toch zoiets waar ik mijn twijfels over heb. Vooral omdat ik weet dat het zitten afgeraden wordt voor de eerste maanden omdat dit de groei niet ten goede komt. Maar omdat ze het toch niet leuk meer vind om overal te liggen in de bak, was dit mijn vraag. Nogmaals: Ik wil zeker niets doen wat mijn dochters toekomst kan schaden (want krijg toch een klein beetje het idee, dat mensen nu denken dat ik zelf zo snel wil). Ik wil haar zolang mogelijk baby laten zijn, maar het gaat allemaal al zo snel. Als ik alleen al kijk hoe veel ze veranderd is sinds haar geboorte en wat ze zelf allemaal al doet.... Voordat je het weet zijn ze al zo ver dat ze heel veel zelf willen en kunnen doen.
Even off topic, maar ik vind dit altijd zo'n nonargument... Dat wat mama voelt altijd goed is. Dat is echt onzin. Er zijn zoveel gevallen waarin de mama's en papa's het goed bedoelen maar het voor het kindje echt niet goed is....