Ik zit met mijn handen in mijn haar en hoop dat jullie kunnen helpen. Mijn baby is nu 3 maanden en al bijna vanaf het begin heb ik moeite met het 's avonds naar bed brengen van mijn baby. Het ging op en af, maar de laatste tijd is het elke avond krijsen vanaf het moment dat ik hem in bed leg. Elke avond ben ik aan het zoeken hoe ik dit kan verhelpen. Ik heb al geprobeerd om hem te laten huilen, te voeden, te wiegen, te zingen, maar het niks lijkt echt te helpen. Maar ik zoek vooral naar een manier om te voorkomen dat hij avond gaat huilen wanneer ik hem op bed leg. Ik geef bv en hou me zoveel mogelijk aan de rust en regelmaat. Dus een vaste volgorde van slapen-voeden-spelen en dan bij de eerste slaapsignalen weer aar bed. Overdag werkt dit prima, maar aan het eind van de dag dus niet. Dat heeft denk ik een paar redenen. - Eind van de dag is sowieso al onrustiger. Mijn oudste peuterzoon komt thuis met papa, er moet gekookt en gegeten en tussendoor moet babylief dan eten en naar bed. Vanwege peuterzoon kunnen we niet heel flexibel zijn in onze eigen etenstijd. - Overdag wisselt het erg hoeveel tijd er tussen de voedingen zit. Soms 2,5, soms 4 uur. Dat is niet erg, maar maakt wel dat het onvoorspelbaar is hoe laat hij 's avonds moet eten en slapen. - Soms slaapt hij na zijn voeding van rond 15:00 wel en soms niet. Dat maakt het lastig om te bepalen hoe laat de voeding daarna moet zijn. - ik heb nog steeds geen goed avondritueel gevonden. Wie heeft er tips voor me? Wat is jullie avondritueel? Gebruiken jullie een slaapzak (welke?) of dekentje? Hoe passen jullie de regelmaat toe aan het eind van de dag? Hoe zijn de eet- en slaaptijden bij jullie ongeveer bij 3 maanden? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik ben echt ten einde raad.
uuhhm mijn dochter is wel wat ouder maar ik weet nog wel dat ze een moeilijke tante was als de avond viel en naar bed moest. ik zorgde ervoor dat alles in orde was, gebaad, gegeten enz en om half 8 naar bed. ja ze huilde, soms wel 20 min maar ik heb haar toch echt laten liggen want niks hielp, sussen niet, op mn borst niet helemaal niks. na 5 dagen was het over en viel ze snel, rustig en helemaal zelf in slaap. ik heb dagen met de wagen in de woonkamer gezeten, haar in de wiegbak ik op de bank en dan duwde ik met mn voet de wagen heen en weer maar na een poosje wa dat feest ook voorbij en wilde ze ook neit meer op die manier slapen. het laten huilen heeft bij ons wel geholpen.
Dan wel geen bv mama, maar bij ons was/ is de begin van de avond ook niet het top moment van jesse. Hij slaapt ergens tussen 17 en 19 u een klein uurtje. Dan komen we dus in de knoei met rust en regelmaat en dat is het enige moment van de dag dat we de boel omdraaien. Jesse krijgt om 15 u een flesje, speelt dan lekker in de box en slaapt dan meestal van 17 tot 18 u. Als hij wakker wordt dan laten we hem eerst weer lekker in de box spelen, dan gaat hij uitgebreid in bad zodat hij slaperig wordt, dan een voeding, dan nog even lekker knuffelen met papa of mama en dan brengen we hem naar bed. Ik doe dan ook een standaard ritueel van wiegen en zingen en leg hem dan op bed. Tot een paar weken terug huilde/ mopperde hij dan nog wel even, maar dat is nu al een tijdje over. Het huilen kan komen omdat hij alle prikkels van de dag moet verwerken. Ik zoek hier altijd de balans tussen het in slaap valhuiltje en hard huilen. Bij het laatste ga ik meteen heen en troost ik hem in bed.
Geen idee eigenlijk. Dit keer heb ik t geluk gehad dat onze kleine zelf een ritme heeft toegepast en een lekkere ook Hier 8u ochtend klaarwakker dan douche aankleden. 10/10.30u fles 120 cc en slapen. 1u wakker spelen, in de box en in wipstoel dan even spelen met mama en broer en knuffelen dan weer rond half 3 fles 120cc en even slapen uurtje. 6u fles 120cc en dan knuffelen, spelen, tv kijken 8u schone luier pyama aan en slaapzak en dan flesje 120cc en dan naar bed en dan slaapt ie tot 3u in de nacht ong voor nachtfles (90cc) Om 6 en 8u wilt ie echt 120 cc melk anders slaapt ie dus niet om 8u en is t drama tot ie de fles krijgt. Maar als t 8u is laat ie duidelijk merken dat ie t zat is en naar bed wil. Leggen hem op zijn buik in bed , dekentje tot onder oksels overheen en lekker slapen. Wat in me opkomt als tips: -voor t slapen lekker in bad en erna insmeren met goedenacht olie? - op buik te slapen leggen? -klein lichtje in slaapkamer laten branden? -fles wat dikker maken de voeding voor t slapengaan? -met speen in slaap laten komen en wiegen erbij? -in bed leggen en in t donker erbij blijven om te fluisteren en je kindje aanraken lichtelijk? Hopelijk komt t snel goed, kan me goed voorstellen dat jullie op zijn!! Heb drama gehad toen mijn 1ste nog een baby was dus voel me gezegend met deze baby tot nu toe.... maar er zijn ook altijd fases en regeldagen etc dat t ineens anders loopt... Heeeeel veel succes!
Hij wil waarschijnlijk clusteren s avonds. Aangezien je bv geeft werken kv schema's meestal niet, die zou ik ook even loslaten en inlezen in hoe het werkt met clusteren en wat wel helpt bij een bv baby. Ik snap dat dat lastig is met een peuter, maar kan papa niet helpen met de oudste s avonds?
Ik dacht ook meteen aan clusteren. Laat schema's los, en neem hem lekker bij je. Ik weet dat dat makkelijker ge zegt als gedaan is, maar het clusteren gaat vanzelf over. Soms kan je het zelfs verschuiven naar een ander moment van de dag. Wat ik dan deed, was 's ochtends na de 1e voeding een tijd bij me houden, dan sliep hij 's avonds een stuk beter. Ik zorg ervoor dat ik 's middags het avondeten klaar heb staan, dan krijgt Thijs ergens tussen 4 en 6 een voeding, maar meestal is dat net voor of na het eten. Daarna gaan we even rustig zitten, zodat zijn voeding kan zakken. Tussen 6 en 7 ergens gaat hij in bad en wordt hij ingesopt met zwitsal goedenacht (lavendel). Als we klaar zijn krijgt hij een voeding en lees ik hem een verhaaltje voor uit jip en Janneke, ik leg hem in bed, zing slaap kindje slaap, en loop dan weg. Veel suc6, en laat je niet gek maken. Het ritme komt vanzelf.
Hier deden we elke avond rond de laatste voeding het zo Even spelen Daarna of wassen of douchen Schone romper en pyama aan (de eerste weken deden we op dit moment al de slaapzak aan, scheelde weer gehannes als ze rossig was) Naar beneden Lepelthe vit D en bv Kwartiertje "saai" zitten (niet spelen maar gewoon lekker stil liggen bij mama met de rug naar mij toe) Daarna naar boven Slaapzak aan Liedje zingen en weltrusten zeggen. Dit doen we nog steeds elke avond (geen bv maar flesje melk) vooral het saai zitten is heel belangrijk voor haar. Mijn dochter is oook geen typ om te troosten en op te pakken elke keer, maar haar rustig maken helpt wel super.
Hier was 't de eerste maanden clusteren s avonds en amper slapen dus gezellig beneden. Met 4 maanden gaf ze vanzelf aan dat ze om 19u moe was en de nacht in ging.