Wintersport 23/24

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Feye, 8 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij zijn met kerst vrijdag vertrokken om 12.30 (kon niet eerder ivm school en we waren er om 00.15. We konden s nachts ons appartement in.
    Terug om 8.00 vertrokken en om 19.15 thuis. We moeten 950 km en rijden max 135.

Geen idee waar je in Salzburg moet zijn maar je zou via Kossen (net voor de grens bij Kufstein eraf) en dan de Loferer Strasse of via Fieberbrunn/Saabach over de B164 kunnen pakken. Via Kossen is een toegestane route. En vorig jaar zijn wij terug via Kossen en dan nog verder naar het noorden om bij de Chiemsee op de 8 uit te komen.
    Heb je ook geen vignet nodig. Wij gaan er normaal af bij Kufstein Sud en dat stuk is ook vignet vrij.

cw26 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  2. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Pfff dat is echt lang!!!!
    Rijden jullie met zijn tweeën of 1 persoon?
    Wij rijden met twee, zijn vaak tussen zo rond 2 uur thuis.
    Het rijdt wel rustiger snachts/ savonds, en we kunnen nog lekker ff skieen.
    Het bevalt ons altijd wel, of je nu lang in de file staat en onrustig rijdt door het vele verkeer. Of later thuis ben en hopen op minder verkeer.

We zijn ook een keer om 2 uur snachts weg gereden, dit omdat 1 vd kinderen ziek was snachts, en continu wakker was. De derde keer dat hij ons riep vanwege oorpijn, zei ik tegen me man we pakken de spullen in en we gaan...
    Dat reed nog het aller rustigst, waren rond12 uur thuis zaterdags. En de kids sliepen redelijk door in de nacht.
    Maar je moet dat wel willen en kunnen in de nacht rijden.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Je bedoelt denk ik deze route.
    Het ziet er wel goed uit! Dan vermijden we de hele 10.
    Ik neem dit zeker mee, al zal het op die route ook echt wel druk zijn met wintersporters.
    Maar op de dag zelf kijken hoe en wat en dan een beslissing maken als het zover is.

Bijgevoegde bestanden:

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    upload_2024-1-21_8-10-37.png

Of via deze. Al is daar het eerste stukje de snelweg (Eibergerstrasse) vaak druk; afgelopen 30-12 stond daar een half uur file. Wij moesten toen de andere kant op. Maar daarna verspreidt het zich vrij snel over de verschillende dorpjes. De 164 is goed te doen, maar wel veel dorpjes onderweg, maar op ons stuk nooit file gezien daar. Ons appartement en skigebied zit aan de 164 (in St Johann in Tirol).

5. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Ja deze route ken ik.. wij zijn in de zomer wel eens richting Fieberbrunn geweest...
    Ook een goede!!
    Thanks!!

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ah gaaf. Wij gaan deze zomer weer een kleine week naar St Johann. Een keer eerder in de zomer geweest, maar toen was de oudste 1 (en een keer toen ik zelf 1 was) en daarna nog een week Ischgl en heen en terug een paar dagen Duitsland.
    (En al geboekt voor febr 25 :))

7. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Ja hier ook al aan kijken voor feb 25... maar vaste gasten gaan overal eerst, dus kunnen nog niet echt iets vinde ):

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Nog 3 weken!
    Ik moet nu echt even op zoek gaan naar een skibroek anders wordt er helemaal niet geskied :D

9. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Wij kregen van de verhuurder ook al de vraag of we volgend jaar weer komen, want er kwamen al veel aanvragen binnen.
    Iets anders vinden lukt nu echter nauwelijks, omdat je dan daar weer te horen krijgt dat ze eerst de vaste gasten willen afwachten.

10. Butchke

Butchke Niet meer actief

Volgens mij is dat typisch Oostenrijks... ik hou zo van dat land maar voor de wintersportvakanties laten we het liever links liggen o.a. vanwege die drukte en dat moeten reserveren voor 2 jaar vooruit.... het is bijna chantage

Voelen jullie je niet beklemd/benauwd om zo ver van te voren iets te moeten vastleggen, met het risico dat er helemaal geen sneeuw ligt????

In Frankrijk, Italië, Zwitserland kunnen we vaak nog last minute terecht in de schoolvakanties. Noorwegen afgelopen kertlstvakantie hebben we ook pas kort van te voren geboekt.

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.076
    12.030
    113
    Ik vind dat ook wel een ding, we gaan met een groepje naar hetzelfde (heel sneeuw zeker) skigebied, maar ik weet nu al dat ik na de vakantie weer moet aangeven of we volgend jaar willen gaan. Dit is de enige betaalbare accommodatie daar, dus het is dat of niet voor ons.
    Volgend jaar zijn we 12,5 jaar getrouwd, dan zou ik een andere (verre) reis met kerst bijv ook leuk vinden, maar dan kunnen we niet ook nog een wintersport betalen en dan zijn we ons plekje kwijt, terwijl we heel graag met dat groepje gaan.

12. Butchke

Butchke Niet meer actief

Maar jullie willen altijd naar dezelfde plek?
    Toen wij nog met onze vriendengroep gingen (17-18 personen) boekten we ieder jaar een andere wintersport. En dat deden we dan in de zomervakantie. Nog nooit een probleem gehad om iets te vinden. Met de kanttekening dat we (op 1x na) altijd kozen voor Zwitserland, Frankrijk, Italië of zelfs vliegen naar Bulgarije.

Nu boeken we alleen nog maar last minute naar de Alpen. Noorwegen moest iets eerder IvM de vlucht

Overigens zouden we zelf ook nooit 2x keer achter elkaar naar dezelfde plek gaan omdat we dan wel uitgekeken zijn op een gebied. Maar dat is natuurlijk een keuze ;):thumup:

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.076
    12.030
    113
    Wij zijn vorig jaar pas voor het eerst weer gaan wintersporten met het gezin en nu de kinderen klein zijn merk ik dat ik het niet erg vind om hetzelfde gebied te bezoeken. Het is heel gezinsvriendelijk, overzichtelijk en de andere komen er al jaren.
    Het zal vast ter sprake komen als we daar zijn. Eerst over 3 weken genieten van deze vakantie!

Butchke vindt dit leuk.
  14. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Vind het op zich niet erg om meerdere keren naar dezelfde plek te gaan, zeker voor de kinderen. Maar het voelt idd wel een beetje alsof je vastzit.
    Wij hebben ook gewoon een groot huis nodig (8 stellen + kinderen), zitten het liefst in één accomodatie, zitten vast aan de voorjaarsvakantie, dus dan heb je gewoon beperkte keuze (als je het ook nog eens betaalbaar wil houden).

Maar het lijkt me heerlijk om gewoon een keer last minute te beslissen om te gaan skiën, buiten de drukte om, verse sneeuw, rustige pistes. Maar vrees dat dat nog wat jaren duurt...

Butchke vindt dit leuk.
  15. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Nou ik zei vanmorgen tegen me man, ik denk dat we volgend jaar maar naar Frankrijk gaan er is geen doorkomen aan.
    We gaan nu voor het tweede jaar naar dezelfde plek, en ja we zitten daar goed, mooi uitdagend gebied, niet super druk, wel genoeg km.
    Maar oostenrijk is nog zo groot ! Ik wil graag ook de andere gebieden zien. Ooit als jong volwassenen in solden en saalbach geweest, wereldse gebieden zijn dat. Maar Maria alm en schladming lijkt me ook super leuk...
    Als ik dat nu bekijk ben ik zo 1500 voor een appartement kwijt. Nu betaal ik maar 700. ( ja ik weet het dit appartement is echt spot goedkoop).
    En dan nog, ik schrijf heel veel pensions allemaal zelf aan, maar alles vol ( wachten hun vaste gasten af).
    Frankrijk is nog allemaal boekbaar. Redelijke prijs en vaak ski in en ski out .
    Maar ja de sfeer hé... en het eten... toch ff anders dan oostenrijk.....
    Moeten er nog maar eens goed naar kijken aankomende weken.

Of misschien ruilen van vaste gasten met iemand van hier :).
    In de aanbieding.... een appartement met 2 slaapkamers, 1 km afstand van lift, ski bus stopt voor het huis. In middelgroot gebied, bad Hofgastein... prijs gaat natuurlijk wel iets stijgen voor 2025 maar verwacht niet super veel. Leuke aardige oude mensen wonen beneden, die de kids volstoppen met chocolaatjes...

Nellie4, Dubbelgeluk en Feye vinden dit leuk.
  16. Butchke

Butchke Niet meer actief

Van Maria Alm moet je je vooral niet teveel voorstellen. Klein gebied, ski je op 1 dag rond, niet uitdagend en vooral erg druk! Saalbach, Schladming en Solden ook geweest en ook superrrrr drukke gebieden in het hoogseizoen. Schladming is het enige gebied waar we nog eens terug zouden gaan als we ooit nog voor Oostenrijk kiezen, maar dan alleen in het laagseizoen. De sfeer, veelzijdigheid, en het skigebied zelf sprak ons het meeste aan.

Zwitserland is zoveel rustiger en mooier (en duurder). Frankrijk is heerlijk km's vreten met zoveel diversiteit en uitgestrektheid en er zijn zat mooie schattige dorpjes met sfeer en heerlijke restaurants. Italie idem.. dat staat bij ons zeker op plek 1 qua natuur, kwaliteit van eten en drinken. Daar komt Oostenrijk niet eens bij in de buurt;)

17. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Oh ik dacht dat Maria alm aan er gesloten zat met hochkoning en dienten? Dus zo'n 100 km aan piste.
    Ja saalbach en solden zal inderdaad in de vakantie wel super druk zijn .. dat wij buiten de vakanties waren was het daar al druk..

Ja schladming staat hoog op het lijstje... over paar wkn nog maar keer goed zoeken.

18. Butchke

Butchke Niet meer actief

Maria alm zal als gebied met 100km Hochkönig statistisch "groot" lijken. Het voelde klein en eentonig.... wij hebben het hele gebied doorkruist op 1 dag en skiën gemiddeld 60-80km per dag. Een ander groot nadeel vonden wij dat iedereen over dezelfde pistes heen en ook weer terug gaat. Er zijn weinig afbuigingen/alternatieve routes. Dus wil je richting Dienten, dan heb je maar keuze uit 1 route heen en 1 terug zonder varianten.(zie je ook terug op de pistekaart). Erg saai en dus ook erg druk bij de weinige liften. Ook aan voldoende horeca op de piste ontbreekt het nogal in Maria alm, het is echt zoeken naar een plekje. Dus zoek je uitdaging en veelzijdigheid, dan zou ik Hochkönig links laten liggen. Dan is het gasteinertal veel uitdagender, groter en veelzijdiger;)

19. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ik ben ook aan het kijken voor wintersport rond kerst. Mag ik vragen wat jullie aan wintersport uitgeven? Welk land en hoelang en met hoeveel personen?

20. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Schladming heb ik hele fijne herinneringen aan.
    Maria alm ook leuk, maar wat @Butchke zegt: het is een beetje heen en weer skiën. Brengt daardoor (voor mijn gevoel) wat meer tijd in de lift door.

Butchke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina