wintersport januari

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jeanette, 1 nov 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meestal gaan wij in januari op wintersport.Nu schijnt sporten wel goed te zijn.Maar betwijfel of dat voor wintersport al dan niet opgaat.het is natuurlijk wel een risicosport.heeft iemand een idee en of ervaring.Persoonlijk zou ik het wel leuk vinden,ook al is het dan op een lager pitje.maar weet niet wat wijsheid is met betrekking tot skieen in einde derde maand,begin vierde.Groetjes Jeanette
     
  2. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Wat ik heb gelezen is dat wintersport e.d. wordt afgeraden als je zwanger bent. Ik zou in ieder geval het risico niet lopen. Misschien kun je wel mee en dan wandelen, maar das lang zo leuk niet natuurlijk.
     
  3. Vicky

    Vicky Fanatiek lid

    11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Toevallig hadden we het daar gister over op zwangerschapsgym... Het wordt dus afgeraden omdat het risico op vallen erg groot is (stel je voor dat je op je buik valt...). En als je wat zou breken dan geneest het veel minder snel als je zwanger bent...
     
  4. Unreal

    Unreal Actief lid

    8 sep 2005
    114
    0
    0
    Een collega van mij is ook zwanger en haar werd Wintersport ook afgeraden...
     
  5. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    voeg me toe bij de rest van de dames, Risico sporten (zoals Skieën en snowboarden) wordt afgeraden...jammer he, maarja volgende jaar met de baby de sneeuw in dan maar ;) ?
     
  6. Niet meer actief

    Nou als gaat heb je wel lef hoor, oei ik zou het echt niet doen als ik zwanger zou zijn...:)
     
  7. Jeanet

    Jeanet Actief lid

    10 sep 2005
    224
    1
    0
    EVV+ in de thuiszorg
    Zuid Holland
    6 jaar geleden ben ik met 11 weken wel gaan skieen, maar ik had al lange tijd ervaring, maar ondanks dat zeer voorzichtig en nam geen onnodige risico's en ging zeker niet hard, het was ook niet een hele dag skieen maar 1 of hooguit 2 uurtjes.
    Nu ga ik ook weer op wintersport maar zal dan 7 mnd zwanger zijn maar dit keer ga ik zeker niet meer skieen.(trouwens er is toch geen zwangerschapsskibroek)
    Ik denk dat ieder zijn eigen keuze moet maken en moet kijken naar haar eigen ervaring in skieen, al moet je wel blijven oppassen voor de kamikazen onder de skiers die onnodig hard en onverantwoord naar beneden razen en dan gaat vallen buiten je schuld om.
    Wij waren 6 jaar geleden in Noorwegen waar het erg rustig was op de pistes in tegenstelling tot Oostenrijk in het hoogseizoen.
    Suc6 met je beslissing

    Gr Jeanet
     
  8. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Ik zou ut niet doen .. tis toch een risico sport.
     
  9. Ik denk dat ik er inderdaad van afzie.De ijle lucht las ik schijnt zelfs ook niet zo goed te zijn en inderdaad ook al ben ik wel ervaren.Er kan altijd wat mis gaan.En inderdaad er zijn van die kamikazen.Die kijken nergens naar.Dan maar weekje zon of zo. :D Vanzomer ga ik dit jaar toch niet
     
  10. Ik heb het de gynaecoloog
    gevraagd en het mocht in principe wel.Ze had er niks op tegen.Niet te lang op grote hoogte.Toch denk ik nog steeds dat als ik wel ga ik niet ga skieeen.
     
  11. kaatje81

    kaatje81 Actief lid

    14 nov 2005
    137
    0
    0
    Groningen
    Ik zou gewoon lekker genieten, niet skieen maar wandelen etc.
     
  12. Als ik nu zwanger blijk te zijn, dan ben ik 3 maanden als wij op wintersport gaan, ben sterk aan het denken om het toch te gaan proberen, mocht ik zwanger blijken. Als je eenmaal geskied hebt, dan wil je in een skigebied ook skien en zeker niet wandelen. Daarnaast in het dal is op de dag niets te beleven, iedereen is boven!!! Als ik zwanger blijk, dan blijf ik thuis en ga niet mee, want de drang om te skien wordt voor mij veel te groot als ik iedereen elke dag maar de piste op zie gaan.
    Ik heb ook al wat op internet gezocht en dit zijn de antwoorden die daar worden gegeven:


    Ski en zwangerschap
    Een zwangere vrouw mag gerust deelnemen aan de geneugten van de wintersport. Op voorwaarde evenwel dat ze toch bepaalde voorzorgen neemt.

    Alpineski is een veeleisende discipline, zo begint dr. Luc Baeyens, gynecoloog en sportarts verbonden aan het Brugmann-ziekenhuis in Brussel. Een zwangerschap wordt, vanaf de eerste dagen, gekenmerkt door een vochtophoping in de spieren en een verslapping van de pezen, wat het risico op letsels bij ski en ook bij schaatsen, doet toenemen, aldus dr. Baeyens.

    Bovendien verplaatst het zwartepunt van het lichaam zich tijdens de zwangerschap, vooral vanaf de 5de maand, waardoor de coordinatie van spieren en zenuwen moeilijker verloopt. Recente studies hebben trouwens uitgewezen dat vrouwen zo al, of ze nu zwanger zijn of niet, vaker het slachtoffer zijn van ski-ongevallen te wijten aan een gebrek aan spiercontrole, dan mannen.

    Directe of indirecte slagen in de buikstreek kunnen ook een gevaar betekenen voor de foetus. Ze kunnen aanleiding geven tot het loslaten van de placenta, vroegtijdige weëen en zelfs een scheur in de baarmoeder. Dit soort ongelukken treedt op vanaf de 4de a 5de maand, zelden of nooit eerder.

    Laatste punt is dat de borsten van een zwangere vrouw niet alleen groter en zwaarder worden, maar ook veel gevoeliger zijn. Een stoot tegen de borst kan in die omstandigheden erg pijnlijk zijn.

    "Rekening houdend met al die elementen, dient alpine ski ten zeerste te worden afgeraden vanaf de 4de zwangerschapsmaand," zo meent Dr. Baeyens.


    SKIEN

    Hoewel skiën op zich niet gevaarlijk is als je zwanger bent, is het niet verstandig om hiermee te beginnen als je zwanger bent. Je evenwicht verandert als je zwanger bent, waardoor je makkelijker valt. Hoe verder je zwanger bent, hoe onstabieler je staat.

    Voor een ervaren skiër geldt, dat je het beste een piste kunt nemen die één kleur lager is dan je normaal zou nemen.

    Kies een skigebied uit dat lager ligt dan 2000 meter omdat het je boven deze hoogte meer moeite kost om je aan de ijle lucht aan te passen.

    Je kunt tot ongeveer 6 maanden zwangerschap skiën. Je baby is goed ingepakt in je buik en er is nog plaats om een stoot op te vangen. Of het echt verstandig is, is de vraag. Denk je het zelf aan te kunnen.


    Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar mensen die met drie maanden nog op de latten hebben gestaan. Wat is hun ervaring???

    Ik hoop dat je iets aan deze antwoorden hebt en ik zou zeggen, als te toch mee gaat, probeer je het toch een dagje op een rustig plekje (blauwe piste), ben ik (als ik zwanger blijk) zelf namelijk ook van plan.
     

Deel Deze Pagina