Wintersport!

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Feye, 6 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Butchke

    Butchke Niet meer actief

    Wij verblijven momenteel in Bulgarije. Zal een uitgebreide update plaatsen als we weer thuis zijn. Weer, hotel, eten etc. zijn iig perfect. We genieten nog tot zondag.
     
    Feye vindt dit leuk.
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Momenteel zitten wij in Filzmoos.
    ‘s Middags zijn de pistes wel papperig. Maar goed, vandaag werden we wakker met een verse laag sneeuw :thumup:.
     
  3. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Wij zitten bij de Mont Blanc (Chamonix) Vanaf zaterdag zon gehad tot gistermiddag. Nu een hele dag sneeuw. Heerlijk skiën door de poeder!
     
  4. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik heb in al mijn wintersportjaren nog nooit zulke slechte pistes gehad! Nat, papperig, hobbels en bobbels. Vandaag was al iets beter dan gisteren. Nu koud en sneeuw. Morgen vroeg de pistes op en hopen op een goede dag, of in ieder geval ochtend. Vannacht (en nu ook) sneeuw, morgen weer zon, maar wel rond het vriespunt.
    Wel een heel leuk dorp Maria Alm! Maar wat een chaotisch en slecht georganiseerde skischool. In het vervolg ga ik alleen nog maar voor de kleinere skischolen, nooit meer de grootste. Ook hier eten ze in een zaaltje bij de skischool, ziet er wel oke uit hoor en elke dag keus uit twee gerechten, maar mijn dochter vindt het toch jammer dat ze niet elke dag zelf mag kiezen en ergens anders eet. Ook veel verwende en niet luisterende jongens, grote monden, getsie... Ik denk dat wij hier niet meer terugkomen.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  5. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Wat jammer van de skischool zeg.
    Wij hebben alleen ervaring met de Zwitserse skischool (10 jaar lang) en dit jaar voor t eerst met de Franse ESF. Prima geregeld hier in Frankrijk. Kleine groepjes en er wordt goed les gegeven.
     
  6. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.176
    113
    Wij wagen het toch nog een weekendje richting Sauerland. Morgenavond na mijn werk weg. Vrijdag wordt het wel aardig weer. Zaterdag is nog onzeker. In het ergste geval gaan we dan weer weg en gaan we ergens een dagje shoppen of zwemmen. We gaan met de camper dus zijn vrij om te doen wat we willen.

    Ik heb er zin in!
     
  7. cw26

    cw26 Fanatiek lid

    6 mrt 2015
    1.008
    290
    83
    @Youtan, oh gelukkig ik ben niet de "enige" zeur :) :)

    Las ook op internet nu twee slechte recensies van afgelopen week, waarop 1 reactie kwam van de skischool, dat de groepen niet nog groter kunnen dan 15 ivm de veiligheid.
    Toen dacht ik echt 15!! Zaten er 15 kleuters in de groep!! Ik foto's terug kijken en telde er al snel 12.... Eigenlijk veel te veel....

    Las inderdaad dat er een sneeuwdump aankomt!!! Hopelijk vanacht heel veel sneeuw voor jullie, en dan morgen zonnetje....... Dat zou het mooiste zijn.

    @Butchke ben ook echt wel benieuwd naar jullie verhalen uit Bulgarije.

    @Elizah waar in Frankrijk zitten jullie? Ik ben dat ik jong was 8 jaar naar val thorens geweest. Was toen 14 of zo, naar mijn idee was het bij esf toen ook al goed geregeld.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  8. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    @cw26
    Wij zitten bij de Mont Blanc (Chamonix)
    Ik heb van ESF ook wel eens gehoord dat het erg massaal is en grotere groepen kinderen, maar hier absoluut niet. Bij mn zoon en dochter max 8 kinderen. Ook altijd dezelfde juf/meester. NL kindjes worden bij elkaar in groepjes geplaatst. De les is in t Frans en een beetje Engels, maar dat gaat prima. Ik ben echt tevreden.
    Zwitserland staat ook bekend om de goede skilessen, wij hebben daar 10 jaar ervaring, en ook altijd goed les gekregen.
     
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Vorig jaar in Köningsleiten was het ook prima. Daarvoor twee jaar Frankrijk, de ‘blauwe’ skischool (dus niet Esf) dat was echt top. Kleine klasjes, Max 8, maar meestal minder. Franse leraren die alle talen ‘spraken’ en veel grapjes maakten. Ze werkten wel een soort samen met esf. De feestjes deden ze samen. Kinderdisco, afskien. Blauw was duurder, maar dat kwam door de kleine groepjes.
    Morgen en overmorgen samen met mijn dochter (en man) skiën, ben welbenieuwd wat ze allemaal geleerd heeft. Ze is nu Oostenrijks niveau 3.
     
  10. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
    Oudste zat ook in groep met 5 tot 7 leerlingen, heb ik ook wel expliciet naar gevraagd (na een slechte ervaring elders). Wat houdt niveau 3 in @Youtan? Zoon heeft wel een soort skipaspoort gekregen met wat hij nu kan (items onderverdeeld groen - blauw - rood - zwart).
     
  11. Butchke

    Butchke Niet meer actief

    Wij zijn 4 jaar geleden ook daar geweest en komen er nooit meer :oops:.
    Wilde jouw vakantie pret niet bederven door hierover een bericht te posten voor je vakantie. Maar wij vonden het daar echt niet fijn. Slechte skischolen in Maria alm. Druk, chaotisch en slechte preparatie van de pistes. En dan hadden wij nog veel/ goede sneeuw die week.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  12. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
    Oh dit herken ik niet van Maria Alm. Geen ervaring overigens met de skischolen daar, maar ik kan mij juiste goede pistes herinneren.

    Hoe was Bulgarije?
     
    Butchke vindt dit leuk.
  13. Butchke

    Butchke Niet meer actief

    #133 Butchke, 2 mrt 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2020
    Bulgarije was een hele ervaring. Zowel positief als negatief. We hebben fantastisch weer gehad, in tegenstelling tot de rest van Europa. Het skigebied was mooi, divers en de pistes breed. Het viel ons mee dat de liften relatief modern zijn. We verbleven in een familie suite in een 5 sterren hotel wat helemaal prima was, maar het was niet super de luxe. We hadden een privé chauffeur/busje tot onze beschikking die ons elke ochtend boven op de berg dropte. Zodoende hoefden we niet in de rij aan te sluiten bij de gondel in de ochtend. De wachttijd kon hier oplopen tot 2 uur ivm de traagheid van de lift. Een ritje met de gondel omhoog duurde 30 minuten. De dalafdaling was echt fantastisch lang en mooi breed.

    Het was druk, met name op de lager gelegen pistes. Boven was het dan weer relatief rustig. Maar het grootste probleem was dat 80% van de mensen niet kon skiën maar zich wel op de in verhouding steile pistes begaf. Dit zorgde ervoor dat er levensgevaarlijke situaties ontstonden en we hebben veel ongelukken zien gebeuren. We zijn met een grote vriendengroep geweest, en we zijn stuk voor stuk omver geskied/geboard door die asociale gasten/malloten die als dwazen de pistes afknalden zonder enige vorm van controle (allemaal mannen overigens) . Je moest dus continu op je hoede zijn, zeker omdat onze kinderen met ons op de piste waren.

    De mensen (hotel, horeca, winkels), het land en de prijzen van het eten hebben ons positief verrast.

    we hebben echt genoten van deze bijzondere ervaring en dit bijzondere land, wat ervoor gezorgd heeft dat we ook in de toekomst out of the box op skivakantie willen gaan z’n allen. We laten de bekende alpenlanden voorlopig dus even achterwege. Op de bucketlist staat Andorra, Zweden, Noorwegen, Canada.
     
  14. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    De skischool is wel echt slecht... Maar ik vind het wel een heel leuk dorp verder. En met de mooie dagen en vrieskou waren de pistes ook goed hoor. Ik heb idd betere gebieden gehad. Vorig jaar zei ik dat ik nooit meer naar Köningsleiten zou gaan, maar na dit jaar zeg ik: we hadden het goed daar :)
     
    Butchke vindt dit leuk.
  15. Butchke

    Butchke Niet meer actief

    Ik denk dat wij ook verwend zijn:oops:
    Maria Alm was qua dorp idd heel gezellig. Maar we vonden het prepareren vd pistes echt ondermaats toen. De kinderen hebben we na 2 dagen uit de les gehaald. Het skigebied ensich sprak ons ook allemaal niet aan. Lijkt veel kleiner dan aangegeven op de kaarten.
     
  16. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
    Leuk om te lezen @Butchke. Lijkt me wel ontzettend irritant al die idioten op de piste...
    @Youtan haha Konigsleiten zijn wij dit jaar geweest. Leuk gebied ook!

    @Butchke wat vind jij de mooiste gebieden?

    Volgend jaar is overigens alweer geboekt: Schladming / Dachstein.
     
    Butchke en Youtan vinden dit leuk.
  17. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik zou graag volgend jaar weer naar Les Orres gaan in de Kerstvakantie, Côte d’Azur. Vaak zon en ligt hoog. Relatief klein gebied, 100 km. Maar zo relaxed en gezellig en mooie pistes. Appartement aan de piste Ski in-Ski out. Apres skiën doen we toch bijna niet, dus voor mij hoeven (voorlopig) die dure gebieden niet meer. Maar mijn man vindt Oostenrijk gezelliger en wil graag de voorjaarsvakantie.

    Leukste plek vind ik Mayerhofen. Feest vanaf 14 uur.

    Fijnst geskied in combi met toppistes en topweer heb ik 2keer gehad in Val Thorens.
     
  18. Butchke

    Butchke Niet meer actief

    Er zijn heel veel leuke gebieden, maar hoe leuk ligt eigenlijk aan het seizoen/drukte.

    Buiten het hoogseizoen vinden wij de Wilder Kaiser ontzettend gaaf. Heerlijk lange dagtochten maken.
    In het hoogseizoen echter te druk. Ook ligt het gebied vrij laag wat problemen kan opleveren met de sneeuw. Hetzelfde verhaal voor Saalbach-Hinterglemm-Fieberbrunn. Fantastisch gebied maar alleen in het laagseizoen.

    Wij zijn het meest fan van Italië en dan met name de hoek van Val Gardena en Alta Badia. Dit gebied heeft alles wat een wintersporter wenst.

    De afgelopen jaren zijn we ook in Zwitserland geweest. En dan m.n. centraal Zwitserland/berner oberland en Graubunden. Super mooie fijne en rustige gebieden. Helaas wel prijzig.. al zijn de prijzen van het eten/ drinken vergelijkbaar met de grote gebieden in Frankrijk.

    Gebieden die we mijden:
    Frankrijk:D;)
    Serfaus
    Maria Alm
    Bramberg
    Zell am See
    Ischgl
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Wij hebben een heel leuke vakantie gehad! De pistes waren de eerste dagen ‘s middags wat papperig, maar daarna kregen we veel sneeuw en was het wat frisser en bleef het ook beter.
    Het appartement wat we het jaar ervoor hadden zat vol, dus we zaten nu ergens anders en eigenlijk was dat nog beter. Misschien volgend jaar weer.
     
  20. cw26

    cw26 Fanatiek lid

    6 mrt 2015
    1.008
    290
    83
    Hoi...

    Wat een bijzondere vakantie in bulgarije! Wist überhaupt niet dat je daar kon skiën. Soms moet je ook gewoon meer out of the box denken!!

    Vraagje waarom mijden jullie, serfaus, zell am see? Vanwege drukte??

    Hier toch weer wat positiever.... Moest het allemaal ff laten bezinken...
    Toch maar weer ideeën opdoen voor volgend jaar......





     

Deel Deze Pagina