Aangezien ik nu op mijn voeding aan het letten ben, vallen enkele dingen bij op. En vanavond is dat: Friet uit de oven! Ik heb vandaag gehaald: Aviko Boerenfriet. OP de achterkant staat: Per portie (100 gr) bereid: 160 kca Maar dit is in de friteuse. Als ik kijk bij het voedingscentrum, geven zij aan dat dit voor 150 gr, 438 kca is. Maar als ik de zak friet zelf aan hou, kan ik daar dus 275 gram van hebben, voor 438 kca! Wie kan me dit behoorlijke verschil verklaren?
Er zit verschil in friet, waarom weet ik niet. Maar toen ik diabetes had tijdens mijn zwangerschap kon ik de ene soort friet wel eten en de andere soort niet. Ook maakte het heel veel verschil of het in de oven of frituur gebakken word. Het heeft met de hoeveelheid koolhydraten te maken. Aviko word trouwens voorgebakken in zonnebloemolie ipv i gewoon vet.
Ja,maar bij het voedingscentrum hebben ze het ook over ovenfriet. Daarom vind ik het zo vreemd. Of zou Aviko zo schelen met andere merken? Juist vanwege de zonnebloemolie?
Dit vraag ik me nou ook al tijden af. Ik weet nog steeds het antwoord niet Maar ik hou altijd aan wat op de verpakking van het product staat!
Mijn zusje is erg bewust bezig met voeding en weet er behoorlijk veel van. Aviko scheelt inderdaad héél veel met andere merken. Diëtiste bevestigde dit ook. In dit geval betaal je dus niet alleen voor 't merk, maar ook voor de kwaliteit (lees:hoeveelheid ongezond vet)
moet je wel even opletten, geloof dat in de ovenfrietjes meer suiker/koolhydraten zitten dan in de normale friet. De normale friet kan je ook in de oven bakken. Hou er dan rekening mee dat je de friet langer bakt, anders krijg je slappe hap.
In pom' duchesse (die leuke aardappeltoefjes) zitten volgens mij nog minder calorieën en persoonlijk vind ik ze veel lekkerder dan ovenfrites.
Volgens mij is die Boerenfriet niet persé ovenfrites als ik op de site van Aviko kijk? Ovenfrites zijn altijd voorgebakken. Daar zit een dikke laag vet omheen, anders verbranden ze. Ik weet niet wat slechter is: ovenfrites met een dikke laag vet of voorgebakken frites met een enkel laagje vet dat je zelf nog affrituurt in de plantaardige olie.
Uit de oven vind ik het zelf lekkerder om verse aardappels te schillen en in blokjes te snijden. In de ovenschaal met zout, peper en wat eventueel andere kruiden en kleine beetje olie overheen, dan 40 minuten (20 als je ze eerst kookt) op 200 graden en tussendoor husselen. Hmmmmm zit er net weer in. Bij ons gaat de friet in de actifry, maar daar kan ik dus ook nooit de voedingswaarde van vinden.
Ovenfrites vind ik ook niet erg lekker in de oven, snel slap. Wij doen wel van die ruitjes/smilies in de oven. Die worden lekker knapperig en is opzich hetzelfde idee.
Crunchy ovenfriet van Aviko wordt niet slap, die vind ik echt wel lekker. Bijkomend voordeel; niet die gore frituurlucht in de keuken! Ik ben ook wel benieuwd hoeveel kcal er in die kroketten zitten die in de oven kunnen, van Mora. Op het pakje staat 170 kcal als je ze frituurt, wat zou het dan in de oven zijn? Zal toch iets schelen neem ik aan.
Ik doe weightwatchers en ovenfrites is 4 punten per 100 gram en gefrituurde patat is 8 punten per 100 gram.(ik schat 1 punt op 40 a 50 kalorieen)het scheelt dus wel degelijk!Hier gaan ze in de airfryer en dan zijn ze altijd heerlijk knapperig...en dat zonder olie oid
Hier het vet% van de airfryer: Philips Airfryer | Consumentenbond Scheelt behoorlijk wat, zo te lezen. Let wel goed op het acrylamide-gehalte.
Nee is inderdaad niet perse ovenfriet, maar kan wel in de oven. 30 minuten op 220 en heerlijk knapperig! Maar deze was dus voorgebakken in zonnebloemolie ipv vet.