Moet ik me zorgen maken of hoort het erbij?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ago, 9 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Onze dochter van 13 weken, drinkt sinds een week heel slecht. Ze krijgt borstvoeding, maar volledig per fles (kolf fulltime omdat ze in het begin wat problemen had met drinken aan de borst). Ze moet volgens het zh minimaal 5x180 drinken. Maar dat haalt ze momenteel absoluut niet.
    Normaal doet ze over de fles 10-20 minuten, nu 45-60 minuten en dan mag ik blij zijn als de fles leeg is.

Bij de ene voeding duwt ze de speen er continue uit, bij de andere voeding huilt ze en overstrekt ze zich. Ik snap er gewoon helemaal niks meer van. Heb al een hele truckendoos tevoorschijn gehaald maar niets helpt... Gisteren bij de huisarts geweest nadat ze helemaal niets meer dronk, maar die kan niets vinden. Vanmiddag heb ik nog overleg met de kinderarts. Ze heeft verborgen reflux en krijgt daarvoor nexium, maar de dosering is goed.

Kan dit een sprongetje of zo zijn. En hoe ging dit bij jullie? Wat werkte wel of niet en wanneer ging het over?

Ik weet gewoon echt niet meer wat ik ermee moet. Het is zo frustrerend als ze niet wil eten terwijl ze eigenlijk wel honger lijkt te hebben.

2. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    heb je de speen gecontroleerd? bij ons duurden de voedingen opeens ook heeeeeel erg lang en begon ze te huilen omdat ze wel honger had, bleek het gaatje van de speen verstopt te zitten....
    misschien een idee?

3. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Die had ik al nagekeken, dat is het probleem niet.

4. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ehm 5 voedingen is best weinig voor borstvoeding. Normaal drinken kindjes op die leeftijd bijna het dubbele aantal voedingen bij mama... en 180 per keer vind ik echt superveel! Mijn dochter van bijna 7 maanden drinkt op het kdv flesjes van zo'n 140 per keer...

Als je nou eens vaker minder geeft? En anders zou ik met deze klachten eens naar een osteopaat gaan. Mijn dochter dronk heel heel slecht aan de borst (heeft hele slechte start gehad en kon daardoor niet goed drinken), heeft ook verborgen reflux en overstrekte heel veel en de osteopaat heeft dat behoorlijk kunnen verminderen! Inmiddels drinkt ze, sinds ze 12 weken is, daardoor weer zelf aan de borst: een stuk makkelijker en beter!

Heb je al weer eens geprobeerd live te voeden?

5. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Volgens zowel kinderarts als de lactatiekundige is het aantal voedingen én de hoeveelheid normaal. Ze meldt zich ook niet vaker dus lijkt me dat het ook bij haar past.
    Live voeden ga ik niet meer proberen. Heb een hevig toeschietreflex waardoor ze zich elke keer weer verslikt, moet daarnaast ook met tepelhoedje voeden. Het werkt gewoon niet, heb het 6 weken geprobeerd en het is niet verbeterd. De keuze van kolven is een bewuste keuze en voor ons de juiste.
    Osteopaat kom ik al. ;)

6. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik heb bij de eerste ook fulltime gekolfd...
    gelukkig heb ik een goede cb arts... Mijn zoontje dronk namelijk flesjes van 250!! Al met 10 weken. Voor flesvoeding, veel te veel natuurlijk. Maar omdat het bv was zeiden ze mij, hij drinkt wat hij nodig heeft. Als hij eens niet wil of meer wil mag dat. Ik dacht bij 250 wel, hoeveeld rinkt hij als hij 3 maanden is?? Gelukkig heeft hij tot 6 mnd gewoon dezelfde hoeveelheid gedronken..
    Maargoed wat ik ermee wil zeggen, de arts zegt dit, dus het moet... Dat moet je even naast je neerleggen bij bv drinkt de een meer, minder, vaker als de ander. (flesvoeding ook trouwens, maar dan weet je de samenstelling)
    Probeer eens uit minder vaak te voeden of pas te voeden als ze erom vraagt en na een 30 min. stoppen met aanbieden. Kreeg ik bij de 2e te horen, dan is het genoeg..

7. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Thanks... Ik maak haar nu inderdaad niet wakker (normaal deed ik dat als er max 4 uur tussen de voedingen zat). Ze heeft zich net toevallig zelf gemeld na 4 uur. Maar ze drinkt dan maar 80-90 ml. Ik ben nu dan ook even na 30 minuten gestopt met aanbieden. Hoop dat ze straks dan meer honger heeft en het flesje wel leegdrinkt...

Maar kan het dan dat ze opeens minder willen drinken? 1,5 week geleden dronk ze nog met gemak 150 per voeding en dat keer 6 voedingen, dus overdag om de 3 uur.

8. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    o wat herkenbaar!! Hier ook een. Ze krijgt dan wel flesvoeding (5x 150/5) maar hetzelfde probleem. Alleen de ochtendfles van 7 uur drinkt ze leeg. De andere flessen laat ze minimaal 30 staan en soms zelfs 70 of 80. Dit minder drinken is al zeker 3 weken aan de gang. OOk bij het cb besproken maar ze was goed gegroeid. Zelfs de huisarts erbij betrokken (hier ook een verborgen reflux met nexium kindje) en die heeft me toen een week erna nog gebeld. Natuurlijk ging het toen net wat beter.. ;) Mijn dochtertje meldt zich wel rond de voedingstijden met honger (ja gek he) en dan begint ze fanatiek aan de fles. Eerste helft is totaal geen probleem maar de tweede helft is een ramp: in slaap vallen, speen wegduwen met tong, overstrekken, hoofd heen en weer etc.
    Ze slaapt deze dagen ook ineens minder dus ik verwacht hier nu een sprongetje. Hopelijk drinkt ze na het sprongetje wel beter. Voorheen was 5 voedingen totaal geen probleem, daar zit ze al op sinds ze 7 weken is. Maar als dit aan blijft houden, ga ik toch 6 voedingen proberen, misschien dat dat beter werkt.

9. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Fijn dat iemand het herkent! Zie overigens dat onze kids op dezelfde dag geboren zijn! Die van ons alleen met 40+6. Bij ons is het precies hetzelfde gedrag zoals jij het beschrijft. Zo lastig he! Ik denk er ook over om meer voedingen te doen, maar eerder is dat zo nooit een probleem geweest, ik voed eigenlijk gewoon op verzoek maar dan met de fles... Wel fijn te lezen dat ze bij jou wel gewoon goed groeit. Ik moet vrijdag weer naar het cb dus dan weet ik ook hoe onze dochter het doet!

10. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Mijn jongste dronk trouwens tot vorige week ook niet alles op.
    50 of 60 liet hij staan. Maar kwam nog wel 6x en rekken ging echt niet.
    Ik probeerde alles om die fles erin te krijgen, maar dat heeft dus helemaal geen zin of resultaat...
    Hij drinkt nu met een grotere speen en wat nutriton tegen de snelheid (is ook wat of veel te langzaam of veel te snel) maar nog steeds 6x, terwijl 6X160 teveel is. Ook weer niet goed dus.. Het blijft puzzelen met kinderen. maar het belangrijkste vind ik dan dat je kindje tevreden is en natuurlijk goed groeit.. Maar dat merk je naast de weging en meting ook aan de kleertjes die te klein worden..
    Als je kindje verder vrolijk en goed te pas is, zal het wel zo'n sprongetje zijn?!

11. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Je zou een grotere speen kunnen proberen. De keren dat dit hier het geval was werkte dat ... Ik gebruikte de avent flessen en ben toen overgestapt op speen 2.

Ik weet niet welke flessen je gebruikt maar je zou het kunnen proberen. Mij werd uitgelegd dat de zuigreflex afneemt en dus grotere spenen dat oplost.

12. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    haha zul je net zien: ze drinkt ineens de flessen schoon op (tot nu toe) :p Ik had eerder ook een grotere speen geprobeerd maar daarmee wilde ze al helemaal niet drinken. Ging ws te snel naar binnen ofzo.

13. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik heb het vanochtend ook geprobeerd met een fase 2 speen, maar dat ging voor haar te snel. Ze had zo'n grote ogen, ze wist niet wat haar overkwam geloof ik, haha. Daarna verslikken dus teveel melk ineens. Ze heeft toen 80 gedronken. En de voeding erna...... 160!!! Dus dat was wel even lekker! Hoop dat ze dat de volgende voeding ook gaat doen!
    Fijn dat ze bij jou nu goed drinkt!

14. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    haha misschien gaan ze gelijk op en hebben ze tegelijk dezelfde kuren ;)

15. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hihi inderdaad! Heeft die van jou net ook weer 160 gedronken? Hier wel, alleen bleek ze van de vorige voeding een deel uitgespuugd te hebben in bed... Da's dan weer minder. Haar ruggetje was er gewoon helemaal nat van.

16. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Onze dochter drinkt nu eíndelijk flessen van 180-6. Om dat te bereiken geven we er 3 (dat kan met haar leeftijd nu). Als ik haar weer 5 voedingen zou geven, denk ik dat ze max 130/140cc zou drinken. Het schijnt best normaal te zijn. Er zijn kindjes die nooit over gaan op 180cc.

Waarvoor mag je geen bv op verzoek geven? Het is toch heerlijk dat jij met bv je kindje de controle kan geven? Ik zou het wel weten hoor. Tenzij er een medische reden is (reflux en het willen blussen) zou ik gewoon op verzoek geven.

17. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    In feite voed ik ook wel op verzoek. Ze meldt zich in de regel ook om de 4 uur. Soms wat sneller soms wat later. Ik zorg wel dat er nooit langer dan 5 uur tussen de voedingen zit overdag. Omdat ik dat gevoelsmatig te lang vind. Maar dat komt eigenlijk ook maar sporadisch voor. Doordat ik alleen per fles voed (dus niet aan de borst) is het lastig om de hoeveelheid te bepalen. Als ik te veel in de fles zou doen bestaat het risico dat ik veel moet weggooien als ze het niet opdrinkt. Gelukkig is mijn productie wel goed en is er altijd nog wat in de vriezer.
    In feite heeft onze dochter dus ook de controle over hoeveel en hoe vaak ze drinkt.

18. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    nee helaas, ze heeft 70 laten staan. Maar ze had ervoor wel de nexium gedronken (dus 20cc water) en ze was heel erg moe dus viel ze in slaap tijdens de fles. Jammer dat jouw dochtertje het had uitgespuugd!
    Vind het trouwens wel bewonderenswaardig dat je kolft en de fles geeft. Ik heb het in het begin geprobeerd omdat ik bv zelf veels te veel pijn vond doen. Maar ik werd helemaal gek van de tijd die je kwijt bent aan kolven en daarna nog voeden. Helemaal in het begin met 7 voedingen per dag.

19. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    De onze heeft bij de late voeding ook weer 90 laten staan. Maar vanochtend heeft ze de fles wél weer leeggedronken!
    Thanks. Het is inderdaad ook super intensief. Vind het kolven op zich niet zo vervelend, ben wel helemaal klaar met het schoonmaken van de kolfspullen na elke kolfbeurt. Ik had laatst een enorme dip in de productie toen heb ik 4 dagen om de twee uur moeten kolven om het weer op gang te brengen. Dat was echt slopend, maar gelukkig heb ik nu wel weer genoeg melk! Weet ook nog niet hoelang ik het vol blijf houden hoor. Ben al heel blij dat ik de 3 maanden gehaald heb. Ga nu elke maand voor een maand erbij zeg maar. Zolang het nog te doen is. Hoop in elk geval tot de eerste 6 maanden vol te kunnen houden!

20. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Mag ik vragen (misschien heb je het ergens al wel gezegd, sorry dan) wat de reden is dat je niet live voed?

Ik weet hoe intensief het is, ik heb het gecombineerd, maar ook na iedere voeding gekolfd. 2 maanden, toen was ik het zo zat dat ik de neiging had die kolf naar timboektoe te smijten...

Deel Deze Pagina