Mijn vader was gisteren bij een workshop digitale fotografie. Nou zei de cursusleider dat je bij baby's niet mocht flitsen omdat dit schadelijk zou zijn? Het lijkt mij zo raar, want we kunnen er niets over vinden op internet en hebben er nog nooit eerder iets over gehoord.... Iemand een idee of dit waar kan zijn? Marian
hmm als dit waar is, heb ik een probleem....heb ongelooflijk veel foto's van Lynn genomen (en ook heel veel met flits)
volgens mij is dit niet zo heel erg hebben zelfs bij de geboorte foto,s genomen met flits en ze zeiden er helemaal niks over dus denk niet dat het zo erg is dan. merk in ieder geval niks aan desmond.
Echt heel veel kwaad zal het niet kunnen... maar beter is het als je indirect flitst of gewoon natuurlijk licht gebruikt. Zo zijn de foto's ook mooier, maar je moet wel een losse flitser hiervoor hebben.
Volgens mij kan het niet zozeer kwaad maar is het gewoon heel vervelend voor die kleintjes. Hier trekken ze ook regelmatig een heel gestoord gezicht als we een foto maken
Als ik met natuurlijk licht foto's maak, dus zonder flits, dan zijn mijn foto's vaak bewogen Ik dacht ook dat het gewoon vervelend voor ze was, want hier trekken ze ook van die verstoorde gezichtjes! Gwoon maar niet teveel foto's achter elkaar maken dan? Marian
Dit is nog een reactie van de cursusleider, mijn vader had hem nog maar even gemaild voor de zekerheid..... Groeten, Marian Mijn vrouw is medisch secretaresse in het SFG in Rotterdam op de afdeling neurologie. Eén van de neurologen heeft mij er in algemene zin vorig jaar (overigens in een heel ander verband) op gewezen. Niet specifiek v.w.b. een flitser maar met name waar het ook andere voor zo'n kind erg indrukwekkende gebeurtenissen betreft. Het hoeft natuurlijk geen gevolgen te hebben maar de wetenschap geeft wel aan dat bepaalde zeer ingrijpende gebeurtenissen in de kinderjaren onbewust kunnen blijven hangen en later in een ander verband terug kunnen komen. Niet voor niets begint een behandelend psycholoog bij psychologische klachten bij de vroege kinderjaren. Ik zou me er geen zorgen over maken. Anderzijds kan ik mij (net als jij) wel voorstellen dat als je met name met een flitser erg dicht bij baby-oogjes flitst (en daar heb ik het dan uiteraard over) dat dit in elk geval door zo'n kindje niet als fijn ervaren wordt. Mij lijkt dat als je maar voldoende afstand neemt het geen bezwaar zal zijn; dat komt m.i. miljoenen keren per dag voor. Los van de wetenschap... In vrijwel elk goed fotoboek staat bij het onderwerp flitsen "voorzichtig met jonge kinderen en dieren". En da's logisch... groet, Rob