met opdracht bezig vraagje aan pedagogisch medewerkers

Discussion in 'De lounge' started by paars, Mar 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. paars

paars Fanatiek lid

Nov 27, 2008
    1,117
    18
    38
    ja het is weer eens zover ik kan weer niet bedenken wat ik nu even moet doen.

dus wie o wie wil me tips/advies geven?

ik ben bezig met examenopdracht voor school ik moet een begeleidingsplan maken voor een kind.
    ik heb een kind gekozen wat zich bijna niet kan conentreren op een knutselactiviteit.
    ik heb dus nu het plan van aanpak gemaakt en het kind zou volgens dat plan over een paar maanden meer concentratie moeten hebben bij een activiteit.
    ik heb zelf het idee dat als hij het niet leuk vind er ook echt geen zin in heeft en veel te snel afgeleid is door andere kinderen om hem heen.

nu moet ik dus nog even 3 a 4 activiteiten bedenken waarmee ik mijn doel kan behalen.
    maar ja dat lukt dus nu even niet. heb hoofdpijn en ben moe door lichamelijke klachten door de zwangerschap.
    maar ik wil het zoooo graag deze week uitgewerkt hebben!!! dan heb ik weer wat rust!

Wie o wie heeft voor mij tips of advies over hoe ik mijn doel kan behalen met activiteiten??

alvast bedankt!!!!

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik vind het een beetje vaag.

Wil je een doel bedenken voor het kind of een activiteit? En wat is je plan van aanpak? Aan de hand daarvan kun je een doel/activiteit bedenken.

Je kunt het kind zelf een activiteit laten bedenken dan weet je zeker dat het iets is wat hij/zij leuk vind.;)

Samenspel? Kringspel oid?

Kook of bakactiviteit?

3. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou me richten op het thema pasen en daarmee iets leuks gaan doen. Dit is kleurrijk en gezellig en daar pak je een kind mee in.
    Knip een groot ei voor hem/haar uit een vel papier en beplak deze met stukjes gekleurd papier, eieren schilderen, paashaas kleuren.
    Veel succes!

4. Noukie1982

Noukie1982 Actief lid

Aug 7, 2010
    340
    0
    0
    Medewerkster verstandelijk gehandicaptenzorg
    Brabant
    Om passende activiteiten te verzinnen, zou ik wat meer info over het kind willen weten. Interesses, leeftijd, individuele of groepsactiviteit? Dat soort dingen, anders is het moeilijk om een individueel plan te maken.

5. en een activiteit waaron het kindje zich kan uitleven, aangezien hij een slechte concentratie heeft is het fijn als hij zijn energie erin kwijt kan.
    de eerste activiteit met het kindje apart gaan zitten
    2e activiteit met 1 kindje erbij
    3e activiteit met een klein groepje
    4e met de hele groep.
    zo kan je ook zien of het kindje erin groeit.

begin dus bijv ook met schilderen met de handen, veel energie, hij kan zich uitleven en ook stoppen als hij geen zin meer heeft en ook een beetje stimulans niet meer helpt.
    dan schilderen met een kwast, of plakken
    dan kleuren en daarna nog een keer schilderen ofzo.

succes

xxxxxxxxxxxxx

6. Onder water

Onder water Niet meer actief

Wat Anno zegt vind ik inderdaad een goed idee. Kijk vooral naar; waar liggen zijn interesses? Wat vind hij nou echt leuk om te doen. Wanneer je iets zal kiezen wat hem niet boeit, is de activiteit al mislukt zeg maar. Wat je kan doen is naar de bieb gaan en een boek over muzische activiteiten kiezen. Met muzische activiteiten werk je altijd met een cliënt naar een bepaald doel.
    Je kan ook literatuur lezen over concentratie problemen om zo inzicht te creeren voor jezelf en misschien wel kan ontdekken wat een kindje nodig heeft.

7. paars

paars Fanatiek lid

Nov 27, 2008
    1,117
    18
    38
    hij is 3 jaar. hij speelt het liefst met de lego, auto´s of buiten.
    dan kan hij ook uren spelen zonder dat je hem hoort.
    individueel of groeps activiteit maakt niet uit.

ik merk dat het vooral bij knutselactiviteiten is. ook als je dit in een groep doet.
    maar als je een activiteit doet wat betreft de grove motoriek vind ie het weer hartstikke leuk.

8. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,866
    15
    38
    Wat voor activiteiten worden er met hem gedaan? Al voor gemaakte werkjes die hij dan moet verven of plakken?? Als dat zo is heb je best kans dat hij dat dus niet leuk vind en zijn fantasie er niet in kwijt kan. Dan zou je idd kunnen verven op een heel groot wit papier. Of scheerschuim/slagroom op de tafel en het uitsmeren en dan dingetjes tekenen met je vinger.

9. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

Feb 1, 2011
    690
    0
    0
    Wat Anno zei was inderdaad goed!
    En begin met een kleine activiteit van bijv. 5 minuten, en bouw dit steeds met een paar minuutjes uit. Zodat aan het eind als het doel behaald moet zijn hij bijvoorbeeld zich al 20 minuten kan concentreren.

En activiteiten die in zijn interesse liggen, ook dit helpt natuurlijk bevorderlijk voor de concentratie:p

10. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Probeer in zijn activiteiten ook zijn interesse te leggen.
    Als hij een ei gaat versieren door bijv. te plakken dan kan hij daar best een auto op maken bijv.

MMoeten het perse knutselactiviteiten zijn?

Voor sommige kinderen is 5 minuten al best lang om ergens mee bezig te zijn geweest en is het gewoon klaar.

Minder afleiding om hem heen helpt ook

11. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ja dat doe ik dus ook altijd met Isabella.

Knutselen over wat hij leuk vindt. Een auto maken van klei of meerdere auto's.
    Kleurplaat verven of knutselen van dingen die je ziet als je buiten speelt.

Blokjes kleien net als bij lego.

Zoiets zou ik doen.

12. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    concentratie is niet iets wat je ineens hebt... als kinderen zich slecht kunnen concentreren is het handig als daar de oorzaak duidelijk van is... eigenijk zou dat uitgangspunt moeten zijn... word de lat te hoog gelegd???... als hij zelf geinteresserd is in iets hoelang kan hij dan ergens geconcentreerd mee bezig zijn en hoe zijn dan de omstandigheden???? zijn er dan weinig prikkels??? is het een zelf gekozen activiteit???? word de lat juist te laag gelegd en zit er geen uitdaging in???

en dingen uitbouwen.... 1 keer samen en dan met een groepje etc... dat zijn best grote stappen.... hou het gewoon klein... begin met iets kleins....gebruik informatie die anderen je kunnen geven over het kind zoals zijn ouders ,begeleiders etc.... je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden...

gr Jose

13. paars

paars Fanatiek lid

Nov 27, 2008
    1,117
    18
    38
    bedankt voor alle reacties.

@ joseetje die informatie heb ik allemaal al.
    het plan van aanpak ( het begeleidingsplan ) is al gemaakt alleen nu nog activiteiten bedenken waar ik mijn doel mee wil behalen.
    maar het is ook gewoon heel moeilijk om zo´n doel te behalen ik bedoel je hebt dan een aantal weken voor zo´n examen waarin alles gedaan moet worden en ik loop maar 2 dagen stage.

ik vind dat van dat uitbouwen een erg goed idee! dit ga ik dan ook zeker doen.. eerst met hem alleen dan met een paar kinderen er bij dan met de hele groep.

het punt is hij vind bijvoorbeeld kleuren wel leuk dus daar doet hij leuk aan mee maar bijvoorbeeld prikken en plakken vind hij helemaal niets.

14. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    veel afwisseling in de activiteit, zodat de activiteit niet te snel kan gaan vervelen...dus niet non stop kleuren zeg maar.....en een thema zoeken wat hem echt boeit
    thema pasen wat genoemd is kan goed gebruikt worden, laat hem samen dingetjes zoeken voor bijv. een paasstukje in een bakje te maken....en laat hem ook versiering voor op het bakje maken

15. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Als ik het zo lees, denk ik, dat die kleine jongen alles wat met fijne motoriek te maken heeft, moeilijk vindt. Zoals zo veel jongetjes van zijn leeftijd. Kan hij helemaal niks aan doen.
    Daarom zou ik proberen knutselactiviteiten te bedenken, waarbij hij zijn grove motoriek kan gebruiken.
    Wat mij bijvoorbeeld meteen te binnen schoot, was: Hem in zijn ondergoed op een enorm vel papier zetten met vingerverf.
    Zo kan hij met zijn handen en voeten grote figuren maken op het papier.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Share This Page