Wie heeft de ultieme tip om suède schoenen mooi te houden? De eerste schoentjes van onze dochter waren van die flex schoentjes van suède leer. Heb er niet aan gedacht om ze te behandelen, waardoor ze na 1x dragen al helemaal vervuild waren. Beetje zonde. Nu heb ik voor de winter laarsjes voor onze dochter gekocht met een normale zool, maar ook weer van suède. Is het überhaupt te voorkomen dat het suède zo vlekkerig en vies wordt? En valt dit nog schoon te maken?
Je kan een blokjes kopen bij de schoenmaker. Daar mee kun je de vlekken er als het waren uit wrijven en het suede weer mooi opruwen. Het hebt er ook borsteltjes voor. Gewoon te koop bij Bristol of schoenmaker. En vooraf altijd goed insprayen met vuilafstotende spray. Die heb je ook voor suede en haalt de kleur ook weer op. Ook te koop bij bijv. Bristol of schoenmaker.
Er staat trouwens bij de omschrijving dat het echt leer is, maar ik vind het er uitzien als suède. Suède is een soort leer.. mogen ze dat dan ook omschrijven als 'echt leer'?
Elke week even insprayen met speciale suède spray ter bescherming. laatst had ik een echt vlek van mijn fietsketting in mijn lichte suède laarsjes . Ik dacht dat ik ze wel weg kon gooien en heb er toen dat spul van de wibera op gespoten en met een badhanddoek er alles afgekregen. Maar dat was een beetje van anders kan ik ze toch wel weg gooien. Dat zou ik niet te vaak doen.
Suède is leer hoor. Goed insprayen met een speciale vochtafstotende en vuilafstotende spray. Zeker voor het eerste gebruik en daarna ook regelmatig!
Je moet de laarsjes voor het dragen even insprayen met een kleurloze suède spray. Eventuele vlekjes kun je met een suède blokje of suède borsteltje weg proberen te krijgen. Het blokje werkt vaak het beste maar kan de kleur en structuur wat beschadigingen. Er zijn ook vloeistoffen in kleur te koop die op suède schoenen kunt deppen.