De bovenste laag is die met 1 blik. Jij bedoelt de onderste laag denk ik? Maar zelfs dan is het niet zo simpel als het lijkt. Kijk nog maar eens goed: dat zijn er geen 10, maar 9.
Ik reageerde op de opmerking: "Als dat zou is dan zou laag 3 een loze ruimte in het midden hebben. Lijkt niet geheel logisch." Daarop vroeg ik: "Waarom denk je dat er een gat in het midden zit?"
Dan begrijpen we elkaar kennelijk niet Je zegt "dan zou laag 3 een loze ruimte in het midden hebben", maar volgens mij is dat niet zo en ik begrijp ook niet hoe dat zou volgen uit mijn "3+2+1" sommetje. Laag 3 ziet er volgens mij zo uit: X-X-X -X-X- --X-- Zonder loze ruimte.
Ja ik begreep meteen al dat je die rechter bedoelde Kennelijk spreek ik een heel andere taal dan sommigen hier
Ik schreef idd bovenste waar ik onderste bedoelde. Maar t was vroeg en de nacht was kort . Maar als je naar dat plaatje kijkt, dan zie je dat bovenste blik hè, dat valt precies in die onderste laag, in t deel wat je niet ziet. Dus zijde 1 zijn er 4, dan heb je aan zijde 2 er nog 3 die je niet geteld hebt en aan zijde 3 2. Is bij elkaar 9. Plus het blik wat er in het midden zit. Is het toch echt 10.
Precies dit. Bij iedere nieuwe laag onderop, komt er dus 1 rij bij die 1 blik langer is dan de langste rij van de vorige laag. Dus: laag 1 = 1, laag 2 = 1 + 2 laag 3 = 1 + 2 + 3 laag 4 = 1 + 2 + 3 + 4 etc Dus het zijn inderdaad 20 blikken.