Wissel van uitzendbureau

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door DonDina, 10 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DonDina

DonDina Actief lid

7 jan 2014
    198
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi UWV-team,

Ik weet net dat ik zwanger ben, en zal in juni bevallen. Nu werk ik sinds augustus via een uitzendbureau bij één werkgever, maar per 1 januari moet ik overgaan naar een ander uitzendbureau maar doe ik hetzelfde werk bij dezelfde werkgever.
    Verandert de periode waarover mijn dagloon wordt berekend? Is het dan van aug-wazo of van jan-wazo?
    Alvast bedankt voor jullie antwoord.

DonDina

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste DonDina,

Ten eerste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik begrijp dat je graag wilt weten over welke periode het dagloon van je zwangerschapsuitkering wordt berekend.

Je gaat in januari over naar een ander uitzendbureau. Ook al ga je hierbij dezelfde werkzaamheden doen is dit toch een nieuw dienstverband.
    De hoogte van je uitkering wordt dan ook berekend over de periode dat je in dienst bent bij het nieuwe uitzendbureau.
    Hierbij wordt er gekeken naar de ingangsdatum van je nieuwe dienstverband tot de laatste dag van de voorlaatste maand voorafgaand aan de dag waarop het verlof begint.
    Ga je in mei met verlof? Dan is dit in jouw geval januari tot en met maart.
    Ga je in april met verlof? Dan zal deze periode januari tot en met februari zijn.
    Er wordt een gemiddelde genomen van je totale SV-loon in deze periode en dan gedeeld door het aantal dagloondagen. Van dit berekende dagloon krijg je 100% uitgekeerd.

Actuele informatie over de hoogte van je dagloon vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. DonDina

DonDina Actief lid

7 jan 2014
    198
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je reactie Mariël! Erg fijn dat dit gedeelte helder is. Nu heb ik wel vervolgvragen:

Wat gebeurt er met (de betekening van) mijn dagloon op het moment dat ik vanwege de zwangerschap minder uur dan voorheen of zelfs niet meer kan werken?

Is het daarbij ook van belang vanaf welke periode, voor of na 1jan ziek raak?

En mag mijn werkgever/uitzendbureau ervoor kiezen om mij niet over te dragen naar het nieuwe uitzendbureau op het moment dat ik ziek ben vanwege zwangerschap?

Ik heb nog niet eerder in dienstverband, laat staan uitzendwerk, gewerkt. Vandaar mijn onwetendheid. Excuses.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste DonDina,

Je hebt nog wat aanvullende vragen over de hoogte van je zwangerschapsuitkering.

Als je in de periode waarover de hoogte van je uitkering berekend wordt ziek bent door je zwangerschap geldt er een afwijkende berekening. Hoe dit dan zit is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik kan je daar op voorhand dus geen duidelijkheid over geven.

Tijdens de ziekmelding kan je werkgever een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen.

Hoe het zit met het wisselen van uitzendbureau tijdens ziekte kan ik je niet vertellen. Het uitzendbureau of je rechtsbijstand/vakbond kan je daar meer over vertellen.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. DonDina

DonDina Actief lid

7 jan 2014
    198
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bent u na het einde van de referteperiode in dienst gekomen? Uw loondagen zijn dan de dagen van het begin van uw dienstverband tot de dag waarop u met verlof gaat. Wij delen uw sv-loon door dit aantal loondagen. De uitkomst is uw dagloon.

Was uw loon in de referteperiode lager door ziekte of verlof? Dan kijken wij naar de loonperiode van 4 weken of 1 maand vóór u ziek werd of verlof had.

k zag net dat ik een survey mag invullen voor jullie en omdat ik dat graag goed doe, begon ik te twijfelen aan je antwoord Mariël, sorry daarvoor. Maar ik lees op uwv.nl de volgende tekst die jouw verhaal tegenspreekt. Zou je dit misschien willen toelichten voordat ik de enquête invul?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo DonDina,

Op zich spreekt de informatie op de site het antwoord van Ella niet tegen. Ella kan je vraag echter simpelweg niet beantwoorden, omdat het er maar vanaf hangt wanneer je ziek zou worden. En bij welke werkgever je op dat moment nog in dienst bent.

Die situatie is te hypothetisch om concreet te kunnen beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina