Wisselen basisschool

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Dolce1983, 18 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dolce1983

Dolce1983 Actief lid

2 jul 2009
    318
    13
    18
    Zelfstandig Ondernemer & Stay-At-Home MOM
    NH
    Hallo,

Ik ben op zoek naar ervaringen van ouders (en kindjes) bij het wisselen van basisschool.
    Hoe hebben jullie het verteld aan je kind en begeleid tijdens de eerste periode?
    Hoe reageerden jullie kind op de wissel en had het snel z'n draai gevonden op de nieuwe school?

Mijn verhaal:
    Dochter van 6 jaar, in groep 4, zeer hoogbegaafd
    Nu op een normale basisschool, 1 x versneld in groep 1 en heeft een aangepast programma (compacten/verrijken etc) en 1dag externe plusklas.

We willen haar nu naar een andere basisschool laten gaan waar ze vanaf augustus een HB afdeling krijgen, ex-leonardo komt intern.
    Voordeel is dat vanaf aug ook haar broertje naar groep 1 gaat in die basisschool en ze dus niet helemaal alleen overstapt.

We hopen dat ze op de nieuwe school meer uitdaging krijgt en meer klassikaal kan doen ipv "afgezonderd" met haar eigen weektaak.
    Kleinere klas, meer aandacht.

We zien op tegen het feit dat ze haar klasgenootjes gaat missen en het zelf naar school fietsen, thuis een broodje eten etc.
    En... Doen we hier uberhaupt wel goed aan?!

Hoop dat jullie wat tips hebben!

Groetjes, Dolce

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Onze oudste is ook hb. Hij is na de zomer overgestapt. Begin was wennen. Hij maakte zich de school snel eigen. Ook de nieuwe aanpak. Plusklas deden we na 2 maanden wennen. Vind ie erg leuk!

Helaas gaat het nog niet helemaal zoals wij zouden hopen.

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    niet te vergelijken denk ik maar goed toch dit verhaal.

mijn dochter was 4 en ging naar de basisschool hier in het dorp. ze kon er niet wennen, vond het er vreselijk etc. we vonden het vreemd want er zaten genoeg kindjes die ze kende en ze is altijd erg enthousiast. maar iedere avond buikpijn, huilen etc. na 4 weken waren we er klaar mee, dachten het went wel maar het ging door merg en been. we zijn naar een andere school in een dorp verderop gegaan en vanaf de eerste de beste dag huppelt ze daar naar binnen en is nu boos als het vakantie is. dus hier heeft het destijds heel goed uitgepakt.

wat nu echt de oorzaak is geweest zijn we tot op de dag van vandaag niet achter

4. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    Even kort ons verhaaltje, wij zijn na de zomervakantie overgestapt van regulier (kath.) onderwijs naar Dalton onderwijs. Dochter van 7 in groep 4 begonnen en zoon van 5 in groep 3 begonnen.
    Ik vond het een onwijs moeilijke beslissing, maar ben zo blij dat we hem genomen hebben!
    We deden het omdat onze dochter totaal niet op haar plek zat op de oude school (vooral qua leeraanbod, ze heeft flinke voorsprong op taalgebied). we zagen haar steeds "vlakker" en ongelukkiger worden en vaak was het op zondagavond huilen omdat ze weer naar school moest. Aantal gesprekken gehad maar ik had op een gegeven moment geen hoop meer dat dingen konden veranderen.

Fijn in jouw verhaal is dat je jongste nog niet naar school gaat, ik had natuurlijk nog ons zoontje die het tot dan toe wel goed naar zijn zin had. En die moest mee..(want 2 kids op 2 scholen is bijna niet te doen en ook voor hem wilden we natuurlijk kwalitatief meer)
    Ik heb er niet van geslapen, buikpijn van gehad enzenz maar jeetje, wat ben ik nu blij! Onze dochter is weer helemaal blij, gaat met plezier, heeft heel veel aansluiting en is blij dat ze zich "nooit meer hoeft te vervelen!" Onze jongste had zich ook binnen no time aangepast en ziet nog regelmatig vriendjes van de oude school.
    Hier dus echt een succesverhaal. Vaak voel jij -als moeder- wel haarfijn aan wanneer het echt noodzaak is.

De wissel zelf hebben we voor allebei zo leuk mogelijk gemaakt (nieuwe schoolbeker zelf maken op mymepal, in de eerste week iedere dag iets speciaals (kan iets lekkers eten of een verrassingkje), dit werkte bij onze kinderen super goed.
    Hoe kijkt je dochter zelf aan tegen die wissel? Onze dochter wilde wel en onze zoon niet, dus beide kanten ken ik ;) Succes met je overwegingen!

5. Dolce1983

Dolce1983 Actief lid

2 jul 2009
    318
    13
    18
    NH
    Bedankt voor jullie reacties.

Dochter wil er nog weinig over horen en zegt dat ze niet wil,
    omdat ze dan de lieve juf van de plusklas gaat missen (1 dag in de week). Ze kan zich natuurlijk ook nog geen voorstelling maken van hoe de nieuwe school concreet zal zijn.

Ik heb haar net weer opgehaald van het ochtendje plusklas en ze is weer helemaal vrolijk en energiek. Heeft daar echt vriendjes en ze beseft dat als ze naar voltijd hb-onderwijs gaat ze deze ook moet missen.
    Probeer haar zoveel mogelijk uit te leggen over hoe het daar zal zijn en dat afscheid soms verdrietig is maar dat er ook mooie dingen voor terug komen, die we nu nog niet kennen. En dat alle emoties er mogen zijn en dat ze alles tegen ons kan zeggen.

Denk dat we in het voorjaar al een paar keer gaan kijken op het schoolplein en de buurt.
    En de tip om een beker en broodbakje te maken is ook leuk.

Het voelt voor ons zo logisch en goed maar nu moet zij dat gevoel ook nog krijgen.

6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik lees nieuwsgierig mee. Wij zitten een beetje met hetzelfde probleem. Dochter doet het sociaal gezien erg slecht op school. Is onaardig voor andere kinderen, hinderlijk aanwezig in de klas, maakt haar taakjes niet af. Met regelmaat huilen dat ze niet naar school wil. Ze heeft dan ook weinig vriendinnen. Het eerste half jaar in groep 3 ging hartstikke goed maar nu is ze wederom terug in haar eigen gedrag. Of dochter HB is weten we niet maar ze is iig heel rg slim, werkt op hoger niveau dan de groep. Ook ik twijfel heel erg om ander soort onderwijs voor haar te zoeken. Maar ja, doe je daar goed aan?! Ik haal haar dan wel weg bij de paar vriendinnen die ze wel heeft. En idd de 2e moet volgend jaar ook naar school. Is ander soort onderwijs voor hem wel geschikt. Slapeloze nachten heb ik ervan

7. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    #7 Knuffelmonster, 23 jan 2015
    Laatst bewerkt: 23 jan 2015
    Hiero

Dochter net 6 ook hb, volgende week, laatste week op haar oude school. Ze gaat naar een school met hb onderwijs 21 km verderop (enkele reis). Ze heeft er super veel zinin en vertelt aan iedereen die het wil horen dat ze van school gaat.

Zal nog wel ff wennen zijn, van altijd thuis eten tussen de middag, naar elke dag overblijven. Maar zij zegt dat ze er zinin heeft.

Zal nog wel ff een update geven over 2 weken hihi

8. Jaime

Jaime Niet meer actief

Mijn dochter was bijna 5 en half toen ze naar het hb onderwijs ging en dus van school wisselde. Ze had er veel zin in maar vond het natuurlijk wel een beetje spannend. Ze had het op zich wel snel naar haar zin maar heeft wel nog lang moeilijk gedrag vertoond door ernstige faalangst en moeite met het accepteren van autoriteit. Maar dat had niks met de wissel te maken.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Mag ik vragen wat voor probleem gedrag jullie kinderen vertoonde in het reguliere onderwijs?

10. Jaime

Jaime Niet meer actief

@Sidmick, mijn dochter had het bovenal niet naar haar zin op school. De juffen kregen het idee dat ze autistisch was door het gedrag wat ze vertoonde; kon niet samenwerken, speelde naast ipv met kinderen. Ging sims rare geluiden maken, soms uitgestrekt op een tafel of liggend onder een tafel. Ze was snel overprikkeld.
    Haar werkhouding was wisselend; als iets haar interesseerde of ze iets leuk vond kon ze een grote inzet tonen, vond ze het niet leuk kon ze ontzettend koppig zijn. De kring vond ze helemaal niks, viel dan soms zomaar van haar stoel. Uiteindelijk mocht zij in de kring kleuren of tekenen, tegelijk luisterde ze dan en dat werkte beter.
    Het pluswerk interesseerde haar niet, ze weigerde na 1 keer zelfs aan de plusklas deel te nemen.
    In het begin daagde ze autoriteit heel erg uit. Moest ze van de juf haar jas aan doen, dan deed ze dat juist niet etc. Ze was daar zo extreem volhoudend koppig in dat ze niet meer wisten hoe ze dat aan moesten pakken. Maar dat is met hulp later in het jaar wel veel beter gegaan.

11. Knuffelmonster

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Dochter heeft vooral geen aansluiting. Is versneld en veruit de jongste in de klas (al zie je dat niet) en de kinderen uit haar klas snappen haar niet. Zij denkt ver door over dingen, waar andere kinderen echt nog geen interesse in hebben. Ook is zij erg van de regels, zo hoort het en niet anders.

Is wel sneu voor haar, ze is een echte hber maar aan de andere kant super sociaal en als je er dan niet bij hoort of mag horen, is dat erg moeilijk voor haar.

Hopelijk krijgt ze vanaf maandag een vriendin (dan zijn we al verder dan nu)

12. Knuffelmonster

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Oja, nog een groot probleem bij haar op school, juf en iber zeggen; "we weten echt niet wat we met haar aanmoeten, zon eentje hebben we nog nooit eerder gehad"

Ja ja dat geeft je vertrouwen in school

13. Dolce1983

Dolce1983 Actief lid

2 jul 2009
    318
    13
    18
    NH
    Hi Knuffelmonster,

Ik herken onze dochter ook wel in jouw verhaal.
    Versneld maar nog steeds voorlopen op de klasgenootjes en inderdaad
    sociaal emotioneel ook verder.
    Het is een heerlijk vrolijk enthousiast meisje dat snel contact legt.
    Alleen de inhoud valt haar dan snel tegen omdat ze haar manier van denken niet kunnen volgen en daarom komt er nooit een vriendinnetje mee naar huis.

Hopelijk vind jullie dochter snel aansluiting op haar nieuwe school.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Moeilijk hoor.
    Mijn dochter is 2 x gewisseld van basisschool. Had gehoopt dat dat helemaal nooit nodig was geweest, maar ons huis heeft lang te koop gestaan, had het liefst al verhuisd voor ze naar de basisschool ging.
    Halverwege groep 2 naar een andere woonplaats verhuisd en een nieuwe school gevonden. Klonk allemaal fantastisch, de praktijk was alleen zo'n verschrikking en chaos, dat we haar na 2 maanden alsnog hebben overgezet naar haar huidige school. Dat is wel even zwaar om 2 keer achter elkaar je draai te moeten vinden, maar dat ging goed. Voelde me ook vreselijk schuldig dat ik niet in een keer de juiste keus had gemaakt, maar ja, je kunt niet alles van tevoren weten, soms pakt het anders uit.
    Ben wel blij dat we haar niet op die ene school hebben gelaten, was ook niets voor haar broertje geweest.
    Overigens, haar broertje heeft ook een grote voorsprong en ze besteden er veel aandacht aan op school, maar wat ik hier lees is herkenbaar. Of op de lange termijn deze school voor mijn zoontje passend genoeg is, dat moet ik nog zien.
    Succes met de overstap, al vond ik het wel vervelend, ik had wel vertrouwen in mijn kind dat het weer goed zou komen.
    Je kunt nog wel vragen op school wat ze doen om haar straks zo snel mogelijk thuis te laten voelen. Dat verschilt ook sterk per school kan ik zeggen en maakt best wat uit. Het hoeven geeneens grote dingen te zijn, maar gewoon dingetjes zoals dat haar naam al boven het haakje hangt en op haar stoel, dat de juf of meester haar opwacht en vertelt wat de bedoeling is, een kind aanwijst om haar dingen te laten zien etc.

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Dat zou ik zo fijn vinden, als je het vertrouwen in je kind hebt dat het wel goed komt. Dat hebben wij nl. niet. Onze dochter is sociaal zo enorm slecht dat dat de keuze nog lastiger maakt

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Dat is zwaar.
    Maakt ze buiten school, bijv. op vakantie of in de speeltuin wel makkelijk contact met andere kinderen?

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Matig. Ze probeert het wel maar ze is erg dominant wat kinderen regelmatig afstoot (ze word hier wel bij geholpen door een kindercoach)

18. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Poeh, wij zitten nu in de situatie dat we ook moeten overwegen om van school te switchen. Oudste dochter word gepest en heeft niet echt aansluiting met de klas en nu is jongste dochter begin december begonnen en word ook gepest! Kinderen hebben gewoon toegegeven dat ze het "leuk" vinden om dr te pesten, kind is net 4. Huidige school heeft amper een pestbeleid. Dus in dubio wat te doen.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter is wegens verhuizing naar een andere school gegaan (vanaf afgelopen zomervakantie). En toen op die nieuwe school ook nog eens na een maand weer naar een andere klas.. (gr2->3).
    Op zich vond ze het zelf op school wel heel leuk, in beide klassen. De aansluiting met nieuwe kinderen gaat nog niet helemaal fantastisch vind ik. Ze speelt wel hoor en spreekt ook af. En hoor alleen maar positieve verhalen van de juffen. Maar ik vind dat ze nog niet dezelfde vriendschappen heeft gevonden als op haar oude school, ze mist haar vriendinnen van toen ook nog.. Dat is toch lastig, ergens weer tussen zien te komen.
    Maar ze vindt het zelf leuk, ook het feit dat ze nu in groep 3 zit en mag leren. Dus dat is ook al heel belangrijk.

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hier vorig jaar onze zoon over laten stappen van regulier naar speciaal onderwijs (autisme)

Heel langzaam hebben wij hem gemeld dat er ook scholen zijn speciaal voor kindjes zoals hij (hij weet dat hij autisme heeft).
    Zijn eerste reactie was dan ook dat hij daar naar toe wilde. Wat ik mij goed kon voorstellen want op zijn oude school liep het heel stroef (ondanks de enorme inzet van leerkrachten) en zat hij dus ook vaak "alleen" (samen met een aparte leerkracht) op de gang te werken.

Ik zou dus eerst eens met je kind gaan praten en vertellen dat er meer kindjes zijn die denken en doen zoals zij .
    Daarna haar informeren dat er een school is waar die kindjes naar toe kunnen gaan en dat jullie er over nadenken om haar (en haar broertje) er ook naar toe te laten gaan.

Gewoon langzaam aan en telkens de tijd geven om het te verwerken.

Deel Deze Pagina