Afzwemmen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mama2013, 18 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama2013

mama2013 Actief lid

8 jun 2012
    383
    0
    16
    Misschien wordt dit een beetje een warrig verhaal, maar ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Ik heb een zoontje van bijna 6 jaar, vanaf de geboorte was al duidelijk dat het een gevoelig mannetje is. Hij is erg gevoelig, neemt dingen erg in zich op, denkt veel na over dingen (is erg intelligent) etc. Nieuwe dingen zijn erg spannend voor hem, zo spannend dat hij volledig kan blokkeren en in paniek kan raken. Dit resulteert in weglopen, schreeuwen, schelden etc (iets wat totaal niet bij zijn karakter past, wat hij anders nooit doet, alleen als hij in paniek is).

Mijn zoon zit nu ongeveer 15 maanden op zwemles en het gaat super goed, zelfs zo goed dat hij zaterdag mag afzwemmen. Nu is het echter zo dat het afzwemmen in een ander bad is. Dit zwembad is een paar graden kouder, wat hij echt verschrikkelijk vindt. Hij heeft al een aantal keer in dit bad gezwommen, dan was het wel wat tegensputteren, maar wel altijd gewoon gedaan. Nu had hij gisteren proef zwemmen en toen blokkeerde hij volledig. Schreeuwen, weglopen, niks doen. Hij heeft letterlijk 45 minuten aan de rand van het zwembad gehangen (wel in het water), maar heeft verder niks gedaan. Toen de zwemles voorbij was kwam hij weer bij positieven en vond hij het heel vervelend dat hij dit had gedaan, maar tijdens de paniek lijkt het wel alsof een ander kind hem 'overneemt'.

Nu moet hij zaterdag dus in dat bad afzwemmen, hoe gaat hij dit redden?
    Hebben jullie misschien tips? En heeft iemand ervaring met rustgevender pilletjes van bijv Vsm? Werkt dat om rustiger te worden?

Dank jullie wel in ieder geval.

2. Jaime

Jaime Niet meer actief

Dat klinkt bekend zeg. Mijn dochter hing met proefzwemmen voor haar A ook schreeuwend in een hoek van het bad. Behalve dat het kouder was, was het ook 10 keer zo groot en enorm druk.
    Ik had met de instructrice afgesproken dat we het afzwemmen gewoon gingen proberen en als het niet ging zou ze me een seintje geven en zou ik haar weer meenemen naar de kleedkamers. Maar dat was gelukkig niet nodig. Ook al was ze de vorige keer in paniek, het was blijkbaar genoeg dat ze nu wist wat ze kon verwachten en heeft haar A gewoon gehaald :)

Dus misschien valt het allemaal erg mee.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Misschien nog een keer met hem naar dat zwembad gaan? Dat het wat gewoner is daar.. Met het afzwemmen is het natuurlijk ook een gekkenhuis en het zou jammer zijn als hij dan ook volledig blokkeert/over zijn toeren raakt.

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik zou even overleggen met de badjuf/meester. Misschien een extra lesje volgen deze week zodat ze hem nog wat meer zelfvertrouwen kunnen geven?
    Mijn zoon had dit met zijn B-diploma en is ook een gevoelig manneke.
    Uiteindelijk hebben ze hem niet laten afzwemmen met de groep, maar in de les, zonder dat hij zich daarvan bewust was.

5. mama2013

mama2013 Actief lid

8 jun 2012
    383
    0
    16
    Herkenning is toch wel prettig, je voelt je toch even alsof jouw kind de enige is. Ik hoop ook dat hij er nu inderdaad ook even 'doorheen' is en dat het volgende week gewoon super is. Hij zei gisteren ook achteraf dat hij het langste in het water was geweest van allemaal (wat dus eigenlijk een positief iets was aangezien het zo koud was, dat koude was dus toch wel meegevallen).

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik herken het ook...maar dan van mezelf.

Ik heb een paniek en angststoornis en als je verlamt bent van de paniek kun je ook niks anders meer dan in paniek zijn...eruit komen is erg moeilijk.

Ik zou de mogelijkheden met de badmeester bespreken.

Onze dochter was trouwens ook erg bang en gevoelig...maar heeft nu AB en C en zit op wedstrijdzwemmen. Zelfvertrouwen was voor haar echt heel belangrijk. De badmeesters die ze had gaven haar dat ook...ruimte om te wennen.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou bij iets als zwemmen geen rustgevende pilletjes geven, zeker niet als je niet weet hoe je kind er op reageert. Voor hetzelfde geld wordt hij er wat suffig van, dat wil je met zwemmen niet hebben (zelfs niet als het hele zwembad vol zit met mensen die hem er echt wel uitvissen als het niet gaat ;)).

Kun je niet deze week nog een keer met hem in dat zwembad gaan zwemmen? Of er gewoon nog een keer gaan kijken, zonder dat hij hoeft te zwemmen? Kan vast wel, in overleg met het zwembad. Proefzwemmen heeft natuurlijk ook een bepaalde lading, misschien dat het hem ook kan helpen als hij weet dat als hij af mag zwemmen hij het gewoon kan en het ook gewoon zal halen (moet namelijk wel heel gek lopen als hij af mag zwemmen, maar het niet haalt).

Als het allemaal niet helpt, dan zou ik als ik jou was overleggen of hij niet in de les af mag zwemmen ipv op het officiële moment. Gebeurt hier in het zwembad ook wel eens.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Probeer even of hij in de les in dat andere bad kan afzwemmen. Dat gebeurd hier uitzonderlijk ook. Toevallig afgelopen week nog ; een kindje wat blokkeerde (licht autistisch; ging bij de lessen altijd eigenlijk wel goed- bij het diploma zwemmen mis) - ze heeft een paar dagen later afgezwommen, zonder dat ze zich er zó bewust van was.

En als je het wel wil proberen; ga van te voren nog een keer naar dat bad, neem alles met hem door, wat hij kan verwachten, veel mensen, geluid etc etc. En leg de lat niet te hoog. Hij gaat het proberen, lukt het niet, dan zoeken we een oplossing.

9. Jaime

Jaime Niet meer actief

Wij hadden dat inderdaad ook afgesproken. Als het afzwemmen ook fout zou gaan dan zouden we het op een alternatieve manier doen in het eigen zwembad.

10. mama2013

mama2013 Actief lid

8 jun 2012
    383
    0
    16
    Dank jullie wel voor jullie reacties. We wachten het gewoon af! Geen druk, geen verwachtingen etc. Hij kan het en is het niet zaterdag, dan een andere keer.

11. XoXo

XoXo Niet meer actief

Kan je ook vrij zwemmen in dat bad? Zoja ga er dan nog een (paar) keer zwemmen. Oefen dan gelijk wat ze bij het diploma zwemmen moeten doen, zodat het minder spannend en vreemd is.

12. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Is dat bad tijdens het afzwemmen niet warmer?

Anyway: ik zou zeggen dat het belangrijk is en dat schreeuwen en wegrennen niet de bedoeling is. Als je daarin mee gaat of laat merken dat je dat wel ok vindt, voelt hij zich daarin gesteund. Heb je hem al eens gevraagd of verteld wat de voordelen zijn van het behalen van je zwemdiploma?

Ik denk trouwens dat er op de grote dag weinig mis zal gaan, iedereen gaat mee met de flow.

Als je kind bij zoiets als afzwemmen al volledig in de stress schiet, zou ik wel een passende therapie zoeken.

Je zou nog voordat hij het bad in gaat Bach Bloesem Rescue onder zijn tong kunnen sprayen.

13. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn dochter had dit ook kunnen doen. Ik zag de bui al hangen. Veel mensen en dan door dat gat enzo. Ik heb haar daarom nog een keertje laten zwemmen met een juf, priveles. Die vertelde precies wat ze kon verwachten en hoe het ging. Ze wist precies waar ze aan toe was. En met diplomazwemmen was ze wel heel stil en stond achteraan in de rij, maar ze heeft het gehaald.

14. mama2013

mama2013 Actief lid

8 jun 2012
    383
    0
    16
    Helaas, dezelfde paniek aanval, dus geen diploma. Volgende week samen met de juf 1 op 1 proberen.

15. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Jouw verhaal lijkt op de onze, mijn dochter van 6 mocht vandaag proefzwemmen maar niet door voor afzwemmen omdat het gat niet lukte. Dit lukt normaal tijdens de zwemles altijd! Vorige week zelfs 4x achter elkaar!

Vandaag proefzwemmen in een ander (kouder) bad en ze slaat compleet dicht. De rest ging wel goed. Met A overigens hetzelfde probleem, maar naar de 6e keer proberen lukte het toen wel.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Jammer. :( Hopelijk lukt het 1 op 1 wel. En anders gewoon in de les?

17. mama2013

mama2013 Actief lid

8 jun 2012
    383
    0
    16
    Volgende week mag hij het weer proberen, nu inderdaad gewoon tijdens de les. Zonder dat iemand het woord 'afzwemmen' in de mond neemt :)

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wat ik vreemd vind (tenminste zo lees ik het) is dat de kinderen dus zwemles hebben en voor het afzwemmen (wat alleen al spannend is) ook nog eens in een nieuw (ander) bad worden gemikt.

Hier heb je dus in het laatste groepje (voor het afzwemmen) les in hetzelfde bad als waar er wordt afgezwommen. Ze hebben dan dus minimaal 4 lessen in het bad gedraaid waardoor het toch vertrouwd is.

Onze zoon is autistisch en heeft 2,5 jaar over zijn diploma gedaan. Hij mocht met het diploma zwemmen meedoen voor de sier want zonder dat wij of hij het wist had hij al afgezwommen in de les ervoor.

Maar goed ook want nu was het zwembad gevuld met ouders en opa's / oma's, harde muziek en tot overmaat van ramp kwam meneertje tijdens het duiken precies naar boven bij de ballenketting in het water waardoor hij dus van slag raakte. Gelukkig wist Juf hem er rustig vanaf de kant door te praten.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Fijn :) !

20. mama2013

mama2013 Actief lid

8 jun 2012
    383
    0
    16
    Hij heeft zijn diploma inmiddels gehaald!! :)

Deel Deze Pagina