Uitkering voor invalwerk naast vast dienstverband?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Suzanne78, 10 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzanne78

Suzanne78 Nieuw lid

10 jan 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    In mei 2014 zal ik met zwangerschapsverlof gaan. Ik ben werkzaam in het onderwijs en heb een vast contract voor 1, 5 dag. Momenteel, en dit doe ik ook tot het moment dat ik met zwangerschapsverlof zal gaan, val ik ook voor bijna 1, 5 dag in op dezelfde school en dus ook voor dezelfde stichting. Dit doe ik al geruime tijd, ze willen mijn contract alleen steeds niet uitbreiden.

Voor de 1, 5 dag in vast dienstverband zal ik vanuit de stichting waarvoor ik werk een zwangerschapsvergoeding ontvangen. Maar heb ik ook recht op een uitkering voor die andere 1, 5 dag? De stichting waarvoor ik werk geeft aan dit zelf niet te gaan betalen. Klopt dit? Of kan/moet ik voor het voor het inval-gedeelte dan een uitkering bij het UWV aanvragen? Ik vind het nogal gemakkelijk gedacht vanuit mijn werkgever. Ze houden meerdere mensen op dit moment zo aan het lijntje en breiden niemands vaste uren uit.

Ik hoop dat er iemand is die hier een duidelijk antwoord op heeft. Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt: 13 jan 2014
    Beste Suzanne78,

Je wilt graag weten of je vanuit je invalwerkzaamheden ook recht hebt op een zwangerschapsuitkering.

Je werkgever vraagt de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO)voor je aan.
    UWV beoordeeld de aanvraag en stelt de omvang en hoogte hiervoor vast.
    Deze beoordeling vindt plaats op basis van het inkomen dat je vanaf de voorlaatste maand voor de maand waarin je met verlof gaat verdiende bij de laatste werkgever.
    Het gaat dan om een periode van één jaar.

Heb je in dit jaar meer gewerkt dat in je contract staat?
    Dit maakt niet uit. UWV gebruikt het Sociale Verzekeringsloon waarover premies zijn betaald aan de belastingdienst.
    Dit zijn dus alle uren die je hebt gewerkt en betaald gekregen.

De berekening en betaling van je WAZO wordt door UWV gedaan.
    Meestal loopt de betaling van de WAZO wel via de werkgever.

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina