Ik ben 18 weken zwanger en we zijn ons aan het orienteren op de opvang. Het zou gaan om 1 dag per week, dus het valt mee. Toch wil ik een goede en weloverwogen keus maken. Ik twijfel nog heel erg tussen gastouderopvang of kinderdagverblijf. Mijn voorkeur neigt naar gastouderopvang omdat het kleinschaliger is en je kindje te maken heeft met 1 vaste verzorger, in tegenstelling tot een kinderdagverblijf. Waar hebben jullie voor gekozen en waarom?
Ik heb gekozen voor kdv.. wat ik vooral belangerijk vind op dit moment is de voorbereiding van school. Ziet eruit als een school en niet als een woonkamer Ze krijgen thuis werkjes mee spelen met meer kindjes en zien meer juffen.. dat kan je vervelend vinden maar ik vond het juist prettig zodat ze leren omgaan en luisteren naar meer personen. Dus het school gerelateerde vind ik zelf erg prettig..dus vandaar succes met je keuze!
Wij hebben gekozen voor een kleinschalig kdv om meerdere redenen - groepen met leeftijdsgenoten (meerdere) - voorbereiding op school (volgens peuterspeelzaal methode) en het "schoolse aspect" (kring zitten, juf etc) - meerdere ogen dan alleen een Gastouder - geen last van vakanties id ziekte van Gastouder dus altijd opvang Eerlijk gezegd had ik in het ideale geval de kinderen tot 1 bij een Gastouder omdat ze dan nog weinig hebben aan het schoolse of de groep en gewoon gebaat zijn biij 1 op 1 aandacht en huiskamer/huis gevoel wat bij een Gastouder meer is. Maar dat was niet praktisch. Vanaf 1 vind ik persoonlijk het kdv pas meer waarde hebben dus. Daarnaast wil ik trouwens niet zeggen dar een Gastouder voor grotere kindjes niks is hoor maar ik merk dat kinderen die naar gastouders gaan vaak voor dat schoolse/speeleffect met leeftijdsgenoten en voorbereiding school alsnog naar peuterspeelzaal gaan. Zo kun je dat dus ook ondervangen maar wij vonden direct een kdv dan handiger. Er zit wel heel veel verschil tussen de kinderdagverblijven dus ik zou zeker goed sfeer gaan proeven om zo te bepalen wat het beste bij jullie past. Alles heeft voors en tegens!
Hier gekozen voor kdv. - meer controle dan bij een go; - geen gedoe als er een zieke is of go vakantie wil. Ik kan niet zomaar vrij nemen als go ziek zou zijn; - in eigen ritme mogen qua slapen. Geen wakker maken omdat go eigen of andere kindjes van en naar school moet brengen; - wat meer voorbereid op school, werken ook met vve-programma. Hier een kleinschalig kdv, dochter heeft vaste leidsters, en ook als er een invaller is, is dat een vaste. Dus hier zeker geen tig gezichten. En achteraf is het kdv voor Dafne echt super. Een go zou ze zich echt gaan vervelen. Ze zijn ook zoveel mogelijk buiten, mijn buurvrouw is go en die is echt veel minder buiten dan ze op kdv is.
Ik heb straks alleen de optie gastouder helaas. Er is geen kdv open om 6.30 uur hier Daarnaast mag kdv hier maximaal 11 uur opvangen per dag en dat is niet altijd te doen bij mijn werk in de zorg. Gastouder vind ik prima. Later misschien combi met peuterspeelzaal als dat mogelijk is. Waarom moet je kind al zo jong voorbereiden op school? Daar zit het kind straks nog 12-14 jaar. Laat het lekker kind zijn. Als ik de gastouders hier in de omgeving zie gaan ze er op uit, elke dag knutselen/leren dingen op thematische wijze, en meestal zitten er toch wel minimaal 1 ander kindje en soms meer. Ik ben zelf alleenstaand plus klein sociaal netwerk. Dus ik vind fijn dat ze ook een andere huiselijke omgeving kennen.
hier voor kdv gekozen. mijn zoontje heeft 1 vaste leidster (tenzij deze ziek is/op vakantie is) mijn oudste had een gastouder prima gevonden. voor mijn jongste zie ik hoeveel hij heeft aan het optrekken met andere kindjes. Ook zit er een mooie buitenruimte bij, echt heel ruim, met een mooie visie op natuurlijk spelen. er zit ook een bso, dat is met 1 schoolgaand kind en 1 kdv-kind natuurlijk ideaal. en dit terwijl het toch niet massaal oogt en er echt individuele persoonlijke aandacht is. Zelfs leidsters die niet mijn kinderen hebben (BSO-juffen terwijl we geen bso-kind hebben) zijn belangstellend naar mij hoe het met mijn kinderen gaat en kennen ook echt de kindjes van het kdv.
Wij hebben gekozen voor een gastouder. Het kinderdagverblijf waar wij ons het prettigste bij voelde gaat om 7:30 open en we hebben al eerder opvang nodig. Daarnaast is de gastouder die we hebben een bekende, maakte de keuze ook makkelijk. Erg tevreden.
Hier ook vaste leidsters overigens of bekende invaller. Nooit vreemde gezichten. Wat ik hier ook leuk vindt is dat ze er veel op uit gaan rondom thema's (naar de bakker, bejaardentehuis, etc) Maar dat heeft niet veel met verschil kdv//Gastouder te maken maar met de opvanger zelf. @airctap er zijn natuurlijk meerdere kindjes bij gastouders maar ik doel meer op meerdere leeftijdsgenoten. Ee Gastouder heeft toch een maximale capaciteit en verschillende leeftijden. Toen hij jonger was vond ik dat prima maar ik merk dat nu met 3 de leeftijdsgenoten hem veel goed doen. Dus dat bedoelde ik met andere kindjes
Dat laatste is met Dafne ook. Die gaat alleen maar met de oudere kindjes om. En idd die thema's hier ook. Supermarkt, slager en bakker zitten om de hoek. Ze zitten op een terrein waar verstandelijk gehandicapten wonen. Ook een kinderboerderij op terrein waar ze regelmatig heen gaan.
Ik lees dat veel van jullie kdv kiezen ivm optrekken andere kindjes, voorbereiden op school, uitjes die ze doen, etc. Ik ben het volledig met jullie eens in dat opzicht. Alleen ik vraag me af of dat voor een baby / kindje tot 1 jaar al nodig is. Wellicht dat ik de eerste 1,5 jaar voor een gastouder kan kiezen en daarna altijd nog voor een kdv kan gaan.
Nee klopt, dat geef ik ook aan in mijn eerste reactie. Heel eerlijk gezegd vind ik tot ongeveer 1 jaar een gastouder voor het kindje zelf wat fijner. Dat huiselijke etc, wat meer 1 op 1 aandacht. Vanaf 1 merkte ik bij de oudste dat de opvang pas ''leuk'' voor hem werd. Maar ja steeds switchen vond ik ook zo wat. En omdat wij het wel belangrijk vonden dat we bij ziekte geen ''probleem'' hebben of ''verplicht vakantie moeten nemen omdat de gastouder weg is'' maakte die combinatie dat we toch ook voor het eerste jaar voor een kleinschalige opvang kozen. Nu de tweede er is is het helemaal praktisch dat hij naar dezelfde plek als zijn broer gaat zometeen...
Wij hadden inderdaad precies dezelfde overweging. Dat switchen leek me niks en ik wil gewoon gegarandeerd opvang hebben.
wij zitten al ruim vier jaar bij dezelfde go. (oudste niet meer inmiddels omdat zij alleen kinderen tot vier jaar opvangt). ik vond met name de kleinschaligheid, 1 vast gezicht, gevoel van emotionele veiligheid en een eigen slaapkamer (onze go legt alle kinderen in een kampeerbedje op de verschillende slaapkamers in huis) belangrijk. Mijn oudste is vanaf 3 jaar nog naar een psz erbij gegaan om haar wereldje wat groter te maken. Onze go zat overigens altijd vol; zij had dus altijd 5 kinderen in huis dus omgang met andere kinderen hadden onze kids altijd voldoende. je hebt idd geen 4-ogen concept alhoewel ik dat eigenlijk nooit echt een probleem heb gevonden. Onze go is echt enorm betrouwbaar. in vier jaar tijd denk ik dat zij 2x 1 dag ziek is geweest. wel neemt ze erg veel vrij, maar wel allemaal heel ruim vantevoren gepland. meestal 2 wkn met kerst en 4-5 weken in zomer. met name de zomer was toch elk jaar wel erg onhandig, maar vooruit; dat konden we toch altijd wel oplossen. heel af en toe nog een dag, maar dat was niet erg want dan kon ik zelf wel met werk schuiven. succes met je keuze!
Het is compleet afhankelijk van je wensen en van de kdv's en go bij je in de buurt. Sommige voor en nadelen die ik hier lees gelden nl niet voor elk kdv of elke go. Bv: dat de kinderen op een kdv niet uit bed gehaald hoeven te worden om kindjes uit school te halen. Daar staat tegenover dat ze op een kdv met gemiddeld 3/4 kinderen op een slaapkamer liggen,terwijl ze bij de meeste gastouders apart liggen. Meer voorbereiding op school verschilt per go. Bij mij krijgen de kinderen dezelfde voorbereiding als bij een kdv. Maar er zijn er idd genoeg die dat niet doen. Dat kun je bij een kennismakingsgesprek vragen. Voor een go is het makkelijker om meer naar buiten te gaan,omdat die niet zoveel kindjes heeft. Maar dat zal de ene go wel doen en de andere wel. Met die warme dagen zaten de kindjes op het kdv nog veel uren binnen omdat ze maar op bepaalde vaste tijden naar buiten kunnen ivm dagritme en slapende kindjes, ook kun je niet zomaar overal heen. Ik zat al om 9.00 uur op het strand, nam boterhammen mee en dan konden we daar heerlijk lang blijven. Wat ik dus zou doen is bij verschillende kdv's gaan kijken en met een aantal go's kennismaken. Luister goed naar je gevoel.
Ik neem overigens ook niet zoveel vrij hoor. Met de carnaval 2 dagen Zomer 3 weken, die ik aan het begin van het nieuwe jaar doorgeef, dus als ouder kun je je daar evt op aan passen. En een weekje óf in de herfst óf in de meivakantie. Dus 1 van de 2. En dit jaar toevallig beiden niet en met kerst ook niet.
Ik zou niet snel wisselen nadat ik eenmaal had gekozen en zolang ik daar tevreden zou zijn. Je zou dan ook kunnen overwegen je kind naar de speelzaal te laten gaan als voorbereiding op school. Mijn keus was/is kdv. Er zit hier gewoon een hele fijne. Vaste leidsters. En bij vakanties/ziekte vaste vervangers. En goede aansluiting op school. En een goede go was hier niet voorhanden.
Persoonlijk zou ik dat echt niet doen... een kindje van 1.5 jaar die rond eenkennigheid enz zit op een kdv doen? Succes... Hier kwamen een paar kindjes van die leeftijd van o.a. moeders die eerste tijd thuis waren en een paar die eerst door oma en G.O opgevangen werden.. nou, 1 bak ellende. Eer dat die gewend waren... en zeker als ze maar 1 dag in de week komen.
Hier zijn ze beise vanaf 7 weken naar het kdv gegaan. Waarom? Ik vonad het niks dat ze bij een GO zouden zitten zonder enige controle. Go zijn vaak alleen dus kunnen doen en laten wat ze willen. Lang voor tv zetten, een mep geven, alleen laten. Wie controleerd dat? Hier in de buurt een GO die goed bekend staat. Mw staat bij school doodleuk te vertellen dat ze even snel dr kinders haalt terwijl er 3 thuis alleen op bed liggen Er heeft al een keer een kind bik de weg gelopen. Ontsnapt. Verder heeft een GO vaak meerdere leeftijden Deze had er bijv ook van 7 jaar Hoeft niet verkeerd te zijn maar aandacht moet dan nog verdeeld worden onder verschillende leeftijden. Op kdv zaten ze op de babygroep. Later op gemengde groep met iets grotere kinderen. Super en ze kregen genoeg aandacht. En wat ook leuk is: beide zitten nu met kinderen in de kleuterklas waarmee ze vanaf baby af aan al op het kdv hebben gezeten. Dikke vriendinnen Ook is de BSO van dezelfde organisatie dus een deel zelfde personeel die ze al kennen en veel kinderem die ook vam het kdv afkomen en ze dus kennen.
Hier al 5 jaar heel erg tevreden over onze GO. Ik zou mijn jonge kind juist niet naar een kdv doen. Veel te druk, wisselende leidsters, je moet het maar treffen met de leidster die de organisatie aanneemt. Een GO zoek je helemaal zelf uit. Voordelen van onze GO: - opvoedstijl past bij de onze, daar hebben we haar op uitgezocht. - zeer flexibel - 1 vast gezicht, kinderen bouwen echt een vertrouwensband op. Ze zijn stapelgek op haar. - ze is in 5 jaar tijd nooit ziek geweest - haar vakanties van 2018 weten we nu al. - iedere dag naar buiten, weer of geen weer. - alle kindjes in hun eigen ritme. Ze hoeft niet naar op en neer naar school want ze heeft geen schoolgaande kinderen en vangt op tot 4 jaar. - ik vertrouw haar 300%. (Een klap kunnen pm'ers op een kdv ook geven. Het 4 ogen principe is echt een wassen neus vind ik. Zo makkelijk te omzeilen als je kwaad wil!)