Hoi meiden, Over precies 3 weken ga ik 3 dagen in de week werken. Onze zoon van nu 11 weken oud gaat per 1 augustus naar een gastouder voor 3 dagen in de week voor 8,5 uur per dag. Wij hadden 3 weken terug kennis laten maken met het gastouder, en de hele familie zat erbij, ik weet niet of dat gebruikelijk is bij een gastouder, maar wij voelde er ons best ongemakkelijk bij, vooral omdat wij heel wat vragen hadden, leek het wel op een theekransje. Mijn gevoel is hierdoor niet echt beter op geworden inname met de drukte ook daar in huis... Mijn schoonmoeder zou 1 x per week oppassen, maar wegens geen contact (dat zij zelf heeft verbroken) gaat het niet meer door. Met mijn ouders heb ik al jaren geen contact mee. Dus voor opvang thuis, wordt het wel een lastige situatie. Wij hebben nu dus geen keus om hem naar de gastouder te brengen, liefst ben ik de hele week met hem thuis, maar dat gaan wij financieel niet redden. Het zit er helaas niet op dan hieraan wennen, hebben jullie dat ook gehad? Liefs Vuurtorentje
ik denk dat het voor iedereen lastig is om een kleintje van drie maanden in welke vorm van opvang dan ook achter te laten. Mijn zoontje was een jaar toen hij voor het eerst naar het kdv ging. Ik vond het niet vreselijk moeilijk, maar was wel zenuwachtig of hij het leuk zou vinden of niet. Gelukkig wel, en dat maakt het een stuk makkelijker. Vaak als het eenmaal maar zover is en je ziet dat je kindje het goed/leuk heeft daar, dan komt het goede gevoel vanzelf. En een kennismaking met de hele familie. In de zin van gastouder + partner en kinderen of nog meer familie? Kan me indenken dat het op die manier wat overwelmend is. Zou ik bewaren en een eventueel tweede bezoekje voor plannen. Want als het mensen zijn die daar in huis wonen is het misschien voor jullie ook wel prettig om te zien wie je kleintje allemaal tegen komt. Maar niet met een intake/eerste kennismaking, lijkt me. Ik heb zelf geen ervaring met gastouders.
Bedoel je dat haar eigen gezin erbij zat (man/kids) of ook echt familie zoals opa's/oma's enz? Dat laatste zou ik wel gek vinden. Het idee achter een gastouder is echter wel dat een gezinssituatie word nagebootst, je kindje word dus in feite als hij daar is opgenomen is het gezin en kan bijvoorbeeld mee moeten haar kids van school halen/sportclubjes enz. Als je dat vervelend vind kun je misschien beter voor een kdv gaan, daar staat ieder kindje in principe op zich en zal je zoontje niet in zijn ritme gestoord hoeven worden. Ik begrijp dat je het héél moeilijk vind, mijn dochtertje gaat ook over 3 weken voor het eerst naar het kdv en hoewel ik zelf leidster op een ander kdv ben heb ik het er ook moeilijk mee. Liever bleef ik gewoon thuis! Waarschijnlijk zal je zoontje het net als mijn dochter prima naar zijn zit hebben, maar heb je geen fijn gevoel bij het gastgezin dan zou ik zeker een andere gastover óf kdv zoeken!
Ik heb mijn dochtertje zelf ook bij een GO en het bevalt me prima. Het kennismakingsgesprek heb ik echter niet als een theekransje ervaren, naar zij meer als een sollicitatiegesprek Ik heb haar doorgezaagd over veiligheid, wat ze ging doen als 1 van de kidneren naar het ziekenhuis moest (wie dan achtervang was), welke mensen door de week nog meer bij haar thuis komen en dus n contact komen met mijn dochtertje, dagelijks schema, en nog veel meer. Ik denk dat je dat ook nog even moet doen. Een kennismakingsgesprek is om te kijken of het klikt, maar je wilt ook weten of je kind goed opgevangen wordt. En je GO is wel een werknemer, en geen vriendin, dus primair wil ik weten hoe de gezondheid, veiligheid en het geluk van mijn dochtertje gewaarborgd is. Gezelligheid komt later wel (is nu ook wel zo hoor) maar we hebben in ieder geval wel strakke afspraken!
Ik denk dat bijna iedere moeder deze gevoelens ervaart die jij nu ervaart. Mijn zoontjes gaan naar een kinderdagverblijf, maar ik vond het bij de oudste ook moeilijk. Ik zag er enorm tegenop en zag hem daar al helemaal verzuipen tussen al die kinderen etc. Zou hij wel genoeg aandacht krijgen? Zouden ze hem niet te veel laten huilen? Zou hij daar wel goed slapen? Etc. Uiteindelijk is het enorm meegevallen. Toen ik eenmaal kon ervaren dat het goed ging, de leidsters lief voor hem waren en mijn zoontje het daar naar zijn zin had, was ik ook blij met de situatie. Bij de jongste heb ik ook veel minder moeite met deze stap gehad, omdat het toen niet meer zo nieuw was. Succes! Laat het over je heen komen en geef het even de tijd om te wennen.
Het KDV waar mijn dochter naartoe gaat, is ook een soort familiebedrijf. Het is van een vrouw, zij houdt zich voornamelijk bezig met de baby's. Haar broer doet de administratie en houdt zich bezig met de peuters. Haar moeder maakt al het eten klaar en verzorgt de baby's. Regelmatig zie ik nog haar jongere zusje en neefje rondlopen (die komen na schooltijd daarheen), en 2 andere dames waarvan ik denk dat het haar vriendinnen of nichten zijn. Ze zoekt personeel, als ze geen hulp kreeg dan zou ze het heel zwaar hebben. Het is een Libanese familie en heel vriendelijk en gastvrij. Toen ze nog aan het verbouwen waren, en ik het inschrijvingsformulier kwam inleveren, zaten ze allemaal gezellig taart te eten en boden ze mij ook een stukje aan. Ik maak ook altijd gezellig een praatje met ze, ze geven soms ook adviezen waar ik wat aan heb. Ik vond het eerst ook een beetje vreemd, maar ze gaan heel lief met de kinderen, alle kinderen genieten van de aandacht, en ik laat mijn dochter met een goed gevoel van vertrouwen achter bij ze. Het is moeilijk om je kindje voor het eerst weg te brengen, zeker als je nu al je bedenkingen hebt over de gastouder. Mijn advies aan jou, kijk het even aan hoe het gaat en hoe je kindje het ervaart (de vrije plekjes liggen niet voor het oprapen tenslotte), dan kan je altijd nog zoeken naar een nieuwe.
Dank je wel voor jullie reacties! Het geeft mij weer een beetje goede moed om ons kleintje erna toe te brengen Het is een gezin met 4 kinderen: 2 zijn er uit huis en twee van 19 en 27 wonen nog thuis, dus die kunnen voor hun zelf zorgen thuis. Wij zaten met het hele gezin om kennis te maken met onze zoon plus er waren nog andere kindjes die onze zoon heel graag wilde zien. De eerste keer, (was ik hoogzwanger) toen wij haar hadden ontmoet was er ook een deel van het gezin erbij, waaronder haar man en één van haar dochters die thuis woont. Wij hadden toen al wat vragen gesteld aan haar persoonlijk en via de email die zij wel kort en krachtig heeft beantwoord. Er is ook van het gastouderbureau een veiligheid- check in huis bij haar gedaan uitgevoerd en dat is goedgekeurd. Ze heeft het er ook elke keer over dat zij veel gevraagd wordt om op te passen, omdat ze zo goed is volgens het gastouderbureau. Wij zijn in principe haar werkgever, dus ze heeft echt naar ons te luisteren zo niet dan moeten wij een andere oplossing zien te vinden. Over 2 weken gaat ons zoontje voor 3 halve dagen proefdraaien. Ik ben zelf die week nog thuis, dus dat scheelt en kan ik er zo ook aan wennen!
ik had het ook, vond het echt lastig. Toen mijn zoontje ging wennen, pakte ze hem over terwijl hij lag te huilen en te spartelen in mijn armen (onrustig kindje) Ze begon hem te aaien en tegen hem te fluisteren. Ik zag mijn zoontje zo wegzakken en in slaap vallen. Hij heeft 2 uur op haar arm geslapen. Toen wist ik dat het goed was. Nu gaat hij er anderhalf jaar naartoe, en gelukkig de tweede straks ook! Hij vindt het er namelijk geweldig! ze is lief, consequent en overlegt alles. Ze is nu een maand op vakantie en we missen haar ontzettend. Zie er nu al tegenop dat hij er wegmoet en naar school gaat over 2 jaar hier dus een supergoede ervaring, ik zou mijn zoon echt enorm tekort doen als ik hem níet naar de gastouder zou brengen.
oh ja, mijn gastouder heeft 3 kinderen in de leeftijd van 11-16 jaar ongeveer, en haar man is ook vaak thuis. Zij zijn net zo gek op die kinderen als de gastouder zelf. Ties moet altijd eerst een halfuur lang afscheid nemen (kusjes geven, zwaaien) van iedereen voor hij met tegenzin mee naar huis gaat
Ik vond de eerste keer wegbrengen/afstaan ook heel vervelend. En ik werk op hetzelfde kdv...! We werken met een schriftje en daar had ik dus alles (lees echt alles) in gezet...! Maar het ging heel goed en wende heel snel. Ik denk wel dat dat is wat je kunt verwachten bij een gastouder. Het is bij iemand in huis die ook mensen over de vloer kan krijgen. En helemaal als er meerderen bij in huis wonen. Ik denk dat het wel went, maar vind je het echt niets, dan moet je toch maar op zoek naar een andere go of een kdv. Succes!
Ik zou toch een keer een gesprek alleen met haar willen, niet met haar kinderen of andere opvangkindjes erbij. Op zich wel goed om ook een keer de hele setting gezien te hebben waarin je zoontje straks wordt opgevangen, maar je wilt toch ook een rustig en serieus gesprek kunnen voeren over de manier waarop ze je zoontje opvangt en verzorgt. Als je er een slecht gevoel bij houdt, zou ik gaan kijken naar of een andere go of een kdv. Maar misschien is het 'gewoon' wennen voor jou om je kleintje voor het eerst achter te moeten laten. Dat moet je gewoon tijd gunnen.