Sinds kort zit onze dochter op het kinderdagverblijf in een andere groep. Waar ze eerst de oudste was is ze nu de jongste. Die paar keer dat ze nu is geweest huilt ze heel erg, wil er helemaal niet heen. Vandaag toen ik haar ophaalde hoefde ze niet te huilen voor het eerst. Ik weet dat ze erg veel moeite heeft om te wennen, dat was bij de vorige groep ook zo. Na verloop van tijd had ze het daar wel erg naar haar zin. Ze gaat ook heel weinig naar het kinderdagverblijf dus het wennen zal zeker nog wel even duren. Maar vandaag toen ik haar dus ophaalde riepen meerdere kinderen mijn dochter om te zeggen dat ik er was. 1 meisje wat ouder is en goed kan praten zei tegen me dat mijn dochter me de hele dag had gemist. De leiding zegt dat ze alleen in het begin verdrietig was en leuk met de andere kindjes gespeeld heeft. Hoe gaan jullie hier mee om? Ik ben zelf geneigd eerder het kindje te geloven want kinderen spreken altijd de waarheid. De leidsters zullen niet zeggen dat ze het de hele dag niet leuk heeft gehad denk ik. Het zal nog wel even een tijd wennen zijn maar vind dit toch lastig hoor.
Moeilijk is dat he! Mijn dochter heeft het bij vlagen ook niet naar haar zin gehad op het kinderdagverblijf, maar gelukkig trok het altijd wel weer bij na een paar weken. Ik zou trouwens eerder op het oordeel van de leidsters af gaan, die liegen heus niet tegen je en ze hebben echt wel in de gaten hoe de vlag erbij hangt. Kinderen spreken inderdaad de waarheid, maar relativeren kunnen ze nog niet, dus als je dochter een paar keer sip heeft gekeken of gehuild, zegt een kind al gauw dat het de hele dag was. Het Is een heel goed teken als ze niet meteen in de gaten heeft dat je er bent, dan is ze blijkbaar lekker aan het spelen, hopelijk is het ergste nu achter de rug!
Leidsters zeggen alleen iets als gedrag afwijkt vh gemiddelde, is mijn ervaring. Even huilen en dan spelen is normaal. Hele dag krijsen heeft ook veel invloed op de sfeer (vaak gaan er dan meerdere kindjes huilen, mijne was er zoeen die mee ging huilen dan), en dan zeggen ze dat wel hoor Misschien eens extra benadrukken dat ze groter is geworden en nu bij de grote kindjes mag op kinderdagverblijf?
Herkenbaar. Onze zoon heeft ook moeite met wennen en hij had het reuze naar zijn zin als bijna 2 jarige op de baby groep, maar alle kindjes waren 6 maanden of jonger dus besloten hem toch naar de grotere groep te doen. Met de leidsters had ik geen klik en hij is ook de 7 maanden dat hij op de groep zat niet heel gelukkig geweest, in ieder geval niet zo zoals op de andere groep. Maar het wegbrengen ging steeds beter. Ik zou het nog wel tijd geven, alhoewel het natuurlijk ontzettend vervelend is om ze op die manier achter te laten.
Ik werk zelf op een peutergroep. En natuurlijk zijn de leidster wel eerlijk tegen jou Dus ik zou zeker de leidster geloven en niet een kindje. Hihi. Waarom zouden de leidsters er over liegen? Open oudercontact is heel belangrijk. Ook als het een dag minder is gegaan wordt het gewoon eerlijk verteld. En ja, je dochter zit nu op een andere groep. Dus natuurlijk is het afscheid even moeilijk. Maar dat komt wel goed. En mijn ervaring is ook dat het bij de meeste, vooral kindjes die al opvang gewend zijn. Echt na 5 min alweer over is en dan spelen ze vaak lekker
Uit ervaring weet ik dat "het ging goed" gezegd door de leidsters, niet altijd betekent dat je kind het naar zijn/haar zin had. Wees hier alert op en vraag door: ging het beter als de vorige keer? Is ze vrolijk? Dat soort dingen. Dat gezegd hebbende: mijn dochter praat niet maar ook ik hoor dat ze vaak om mij vraagt etc. (Inmiddels een andere manier van "opvang") Ze heeft het ontzettend naar haar zin daar en vindt het ook fijn om bij mij te zijn. Zo hoort het ook te zijn toch?
Ik heb er nog steeds niet zo'n goed gevoel bij. Hiervoor zat mijn dochter in een andere groep, dat was eerst ook wennen. Maar ik merk dat ik moeite heb met deze leidster. De vorige leidster vroeg hoe het met mijn dochter ging als ik haar bracht. Die leidster was met de kinderen bezig en tegelijkertijd met mij aan het praten. Ik had een fijn gevoel bij deze oude groep. Bij de nieuwe groep gaat het anders. Ik kom de groep op lopen en de leidster zit aan een tafeltje achter de tablet. Er zit een meisje alleen op een bank met een boekje wat voor zich uit te staren. Dat viel mij gewoon op. De leidster zegt mijn dochter wel gedag maar vraagt verder niet hoe het gaat. Een paar weken eerder heb ik aan gegeven dat mijn dochter een dag niet kon komen omdat ze naar het ziekenhuis moest met reden. Daar heeft de leidster ook nooit meer om gevraagd. Het gaat nu wel beter met mijn dochter, ze huilt nu alleen nog maar als ik wegga op de groep. Ze is er nu zo'n 3/4 keer geweest. Mijn dochter huilde dus weer toen ik weg wilde gaan. Ik kon zien dat de leidster dit niet fijn vindt. Ze nam mijn dochter bij haar op schoot. Verder praat de leidster niet tegen mij. Is met de kinderen bezig (dat is haar werk natuurlijk ook) Maar ik voelde me nogal overbodig daar. Ik wilde weggaan en vroeg mijn dochter of ze naar me ging zwaaien. Maar mijn dochtertje hoorde met niet of zag niet dat ik weg wilde gaan. De leidster zei alleen tegen me: ik denk niet dat ze gaat zwaaien. Ik ben toen maar gegaan. De leidster zegt geen gedag tegen mij, gaat niet met mijn dochtertje mij uitzwaaien enz. Als ik haar kom halen vraag ik hoe het gaat. Ze vertelt dan dat mijn dochtertje gespeeld heeft. Ik moet verdere informatie echt doorvragen. Ook zegt de leidster al vrfij snel tegen mijn dochtertje of ze haar jas gaat halen. Met andere woorden: of ze weer gaat/naar huis gaat. Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niks. Het is niet zo dat mijn dochtertje alle aandacht moet hebben of heel belangrijk is of zo. Het voelt voor mij gewoon niet fijn. Maar ik heb niet zo veel ervaring met kdv. Misschien is dit de normale gang van zaken en ben ik te moeilijk. Ik ga mijn dochtertje niet zo snel weer van een groep afhalen of zo. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden.
Hmmm, mijn zoontje gaat ook naar kinderdagverblijf en ook net van groep veranderd. Ze werken hier met een heen-en-weer schriftje waar ze telkens de belangrijkste informatie noteren (hoelang hij sliep, met wat gespeeld, goed gegeten,..) Maar die wordt mondeling ook nog eens overlopen als ik hem ophaal. Telkens een goeiemorgen/ - avond.. Zoontje wordt telkens uitgezwaaid als we vertrekken.. Hij weent eventjes als mijn man hem afzet, maar dat is na een minuutje over. Wordt dan ook gewoon getroost en op de arm genomen. Ik ging hem vorige week ophalen, maar hij had nog niet gezien dat ik er was. Zag ik hem samen met een begeleidster rustig met de blokken spelen. Kortom, hier een heel ander gevoel bij ons kinderdagverblijf. Kan je het niet aankaarten bij een verantwoordelijke? Zijn er geen verschillende begeleidsters per groep? Ik zou het echt niet fijn vinden op met zo'n slecht gevoel hem telkens op te halen..
Ik moet zeggen; sommige kinderen liegen dat ze barsten en geven er vaak hun eigen draai aan. Ik vertrouw echt geen een kind op zijn of haar woord eerlijk gezegt. (A.d.h.v. openings post ) Verder geeft een pm'er het aan als gedrag opvallend is. Een huilend kindje wat aangeeft mama te missen als ze net over is en niet vaak komt is voor de ouder zelf van grote impact maar op een kdv krijg je deze 20 in een dozijn. Dat is een heel normaal proces waar ze doorheen gaan. Alles is ineens anders. Dat de pm'er aangeeft dat je dochter heeft gehuild in de ochtend en daarna heeft gespeeld is echt geen raar beeld. Vaak merken de kindjes op overgangsmomenten in de dag (bijv. van spelen naar lunch) weer dat mama weg is en benoemen dit dan. Maar... waar ik wel echt van sta te kijken is je vervolg post! Ouders moeten vaak wennen aan een andere pm'er omdat deze anders werkt maar dit gaat echt over communicatie. Van een pm'er mag je verwachten dat ze vraagt hoe het gaat met je dochter en dat ze je in de avond een goede overdracht geeft. Soms is het lastig te peilen wat ouders willen horen dus vaak begin je over spelen, hoe gegeten en hoe geslapen en dan vragen ouders vaak verder naar specifieke dingen. Dat ze aan de tablet zit vind ik ook erg ongeïnteresseerd. Hier worden papieren zoals daglijsten ook ingevuld in de ochtend maar je komt van je gat af wanneer er een ouder is om te vragen hoe het gaat en om te gaan zwaaien. Wij vinden het bijvoorbeeld erg belangrijk dat elk kind zwaait en er een goed afscheid wordt genomen ook al dit met tranen gebeurd. Waarom? Zodat een kind weet dat mama/papa weg is en niet achteraf schrikt dat je plotseling 'verdwenen' bent. Ik zou bij de pm'er aangeven dat je de overdacht als onprettig ervaart. Anders naar de coordinator of manager als je het gevoel hebt dat je het bij haar niet kan aangeven. Edit: als ouders lang blijven en we merken dat dit niet prettig is voor een kind ivm afscheid nemen dan zeggen we wel tegen ouders dat het beter is om het korter te houden. Ik weet niet hoe lang je blijft. Maar ook dat is weer een vorm van communicatie waar deze pm'er n.a.v. jouw verhaal wat moeite mee heeft.
Dit dus! Scheelt mij heel veel typwerk Geef dit aan bij de pm'er. Blijf niet rondlopen met jou "frustraties" maar geef aan wat jij als ouder niet prettig vind. Dan kan de pm'er iets doen met jouw feedback
Het lijkt wel iets beter te gaan, maar soms nog wat dingen dat ik denk: dat zit niet helemaal goed. Bij het ophalen werd mijn dochtertje er weer door andere kindjes op gewezen dat ik eraan kwam. Ik heb wat dingen gevraagd aan de leidster. Ze zei dat mijn dochtertje nog vaak vraagt wanneer ik kom. Ze hebben daar een schema en de leidster had uitgelegd wanneer ik haar kom ophalen, welk moment dat is. Dat begreep ze wel. Maar toch vind ik het dan wel sneu dat ze vaak naar me vraagt. Dan heeft ze het nog niet zo erg naar haar zin denk ik, Dus jullie zouden aangeven dat de overdracht niet prettig is?
Je zegt dat je het gevoel hebt dat het niet goed zit en dan dat andere kinderen aangeven dat jij er bent? Dat hoeft echt totaal niet te betekenen dat het niet goed zit. Kinderen van 2,5-3 zijn enorm gespitst op wie bij wie hoort. Hier werd standaard gezegt; P., jouw mama. S. jouw papa. Zelfs met auto's werd er al geopperd dat het de mama van die of die moest zijn en dan stapte er helemaal iemand anders uit. Dit is echt heel normaal gedrag en zegt niet dat het niet goed is. Je hoort ook niet of ze het bij andere kinderen ook doen. Verder is het vervelend dat ze nog steeds zo om je vraagt maar dit kan echt wel een dikke maand of 2-3 duren, vooral als je dochter niet zo vaak gaat. Het is wennen en daarbij zoekt ze zekerheid. Dat ben jij en daarom zal ze er echt nog wel even om vragen. Zolang ze niet blijft hangen in verdriet gebeurd er niks vreemds. Edit; als voorbeeld. Mijn zoontje van 2 huilt nog elke ochtend tranen met tuiten als ik ga. Hij gilt letterlijk als een speenvarken. Elke ochtend is het 'mama nee. Mama nee' Hij zit daar vanaf begin februari dus hij gaat nu de 4de maand in. Hij gaat 1 dag, veel te weinig om echt goed te wennen. Maar... hij huilt 2 minuten en gaat dan spelen. Door de dag heen krijg ik filmpjes (daar mag dit via WhatsApp) en speelt hij, eet hij, kletst hij. Hij wordt zelfs boos en reageert als kinderen iets van hem afpakken). En toch is het elke vrijdag ochtend opnieuw drama. Ik denk echt dat jij het zo ervaart doordat je zo een vreemde start hebt gehad met de pm'er van de groep. Daarom zou ik ook echt aangeven dat de overdracht zo gek ging/gaat. Wat ik mij ook afvraag is in hoeverre je jouw gevoelens projecteert naar je dochter. Breng je haar nu anders? Blijf je langer op de groep? Reageer je anders bij ophalen? Dit zijn dingen die je dochter feilloos op zal oppikken waardoor ze zich minder veilig kan voelen op de groep. Wat je zou kunnen vragen is of ze door de dag heen wat foto's maken of een filmpje met de camera. Op de meeste kdv's mag dit kort ivm privacy van andere kinderen en je krijgt het niet mee maar, zo kan je wel op foto/film zien of je dochter overdag wel/niet aan het spelen is. Wij deden dit vrij vaak als we merkte dat ouders veel moeite hadden met de overstap.
Werk zelf op een kdv en vind het wel grappig dat je zegt ik ben eerder geneigd om het kind te geloven. Kinderen hebben sowieso geen tijdsbesef dus als ze 5 min geleden heeft geroepen om mama. Kan dat oudere kindje ervan maken dat ze je de hele dag heeft gemist. Daarbij is het inderdaad vaak wennen de overstap en de een heeft er meer moeite mee dan de ander. Dit heeft tijd nodig... uit je bericht haal ik een beetje uit dat je een beetje wantrouwig bent over de groepsleiding. Dat vind ik altijd jammer om te lezen. Ga naar ze toe en maak alles bespreekbaar ook hoe jij je over deze situatie voelt. Ik vertel zelf als leidster altijd precies hoe het is gegaan. Heeft een kind de hele dag gehuild dan maak ik daar ook geen mooier verhaal van dan wat het is. Ik wil zelf ook graag weten hoe mijn dochter haar dag beleeft. Ik hoop dat je dochter snel went maar probeer het ook tijd te geven.
Dat is geheel normaal! Bij ons is het eens soort wedstrijd wie er als eerste de ouder spot om vervolgens het door het hele pand te schreeuwen.' Pietjeee daar komt jou mamaaaaaaaa' je moet niet overal wat achter zoeken. 1 is voor jezelf niet leuk en sommige gevoelens breng je over aan je kindje. En nogmaals alles wat je dwars zit gewoon op tafel gooien bij de leidster zelf. O en wat ik wel raar vind is dat ze inderdaad niet zoveel vraagt hoe het is gegaan en dat ze jou een beetje negeert. Kan ik me zelf bijna niet voorstellen. Ik vraag bijv altijd hoe het weekend was en ook hoe het met de ouders gaat. Vind ik ook belangrijk om te weten zo krijg je ook een beter beeld van het gezin zeg maar. En is natuurlijk ook leuk om een goede band op te bouwen. Maar goed...niet iedereen is hetzelfde
Daarom vind ik het ook zo lastig. Dan denk ik: zie ik het verkeerd, doe ik te moeilijk? Of toch niet en zie ik het goed. Wat de leidster betreft dat is echt zo. Ze vraagt niet hoe het gaat en voor mijn gevoel negeert ze mij inderdaad een beetje. Dat was bij de vorige groep heel anders.
Een bepaald gevoel bij een leidster wil niet zeggen dat je dochter het niet naar haar zin had. Ik zou afstappen van het idee 'ze negeert me' en gewoon vragen wat je wil vragen. Open, vriendelijk maar ook duidelijk. Krijg je dan nog steeds 'rare signalen' kan je evt. een gesprek aanvragen, maar ik lees in wat je schrijft niet zulke rare dingen hoor. Waarom gaat ze zo weinig? Ik snap wel dat het voor haar dan moeilijker is om te wennen.
Ik haal hem weer even omhoog. Ik heb er nog steeds mijn bedenkingen bij. Er was 1 meisje op het kdv waar mijn dochter veel mee speelde maar dat meisje zit nu op de kleuterschool en komt dus niet meer. Dat is al een paar weken zo. Volgens mij mist mijn dochter haar, ze heeft het thuis nog vaak over dat meisje. Ik heb niet het idee dat ze nu veel met andere kindjes speelt. Ik kreeg laatst van de leiding te horen dat mijn dochter erg aan 1 leidster hangt. Loopt deze steeds achterna enz. Dan denk ik dat ze niet echt met andere kindjes speelt wat ze eerst wel deed met dat ene meisje. De laatste keer dat ik haar bracht hing dochter erg aan mij. De leidster waar ik niet veel mee heb pakte dochter wel op en ze gingen samen zwaaien naar mij toen ik weg ging. Mijn dochter zwaaide eigenlijk niet en leek erg in zichzelf gekeerd. Ik heb even staan kijken wat dochter nu doet zonder dat ze mij ziet. De leidster zette haar op de grond en ging wat verder weg staan met andere leidsters praten. Mijn dochter stond er maar een beetje verloren bij. Ik vond het echt sneu. Ik ben na een tijdje maar weggegaan, ik kan niet de hele tijd staan kijken. Maar ik heb er gewoon geen goed gevoel bij. Zelf heb ik het idee dat mijn dochter dat ene meisje erg mist maar dat dit niet wordt opgemerkt. Ik heb het wel aangegeven maar dan wordt gezegd dat dat niet zo is, dat ze ook met andere kindjes speelt. Ik heb daar toch mijn twijfels over omdat ze zo aan die ene liedster hangt en niet echt op iemand af loopt als ik haar breng. Dat deed ze eerst wel. Ik weet niet zo goed wat nu het beste is. Ze is wel enthousiast om naar het kdv te gaan. Maar de vorige keer dat ik haar kwam halen kwam ze huilend naar me toe gelopen. Ze heeft het er steeds over dat ik haar weer kom ophalen van kdv. Ben ik nu te moeilijk vraag ik mij af. Vraag ik te veel van het kdv? Ik begrijp dat er meer kindjes zijn en dat niet mijn dochter alle aandacht moet krijgen. Het is een afwachtend en verlegen meisje, ik heb meer het idee dat ze best aan haar lot wordt overgelaten. Maar dat weet ik dus niet zeker. Ik overweeg een andere kdv, waar de groepen wat kleiner zijn en die ook hoort bij de basisschool waar ze over 2 jaar naar toe gaat. Maar ik weet niet of ik hier goed aan doe. Ik vind het erg moeilijk wat nu het beste is.
Het is logisch dat ze nu dat kindje mist maar mijn ervaring met ons zoontje is dat ze dat toch redelijk snel weer vergeten zijn. Hoe lang zit ze nu precies op de peutergroep? Verder kun je aan de hand van de eerste (pakweg) 10 minuten niet aflezen hoe je dochter het de rest van de dag doet. Als het goed is hebben ze een heel programmaatje en als ze leuk meedoet en verder enthousiast is over het kdv (wat jij aangeeft), dan denk ik dat er niet echt een probleem is. Ben je zelf onzeker? Eerlijk gezegd denk ik dat je je eigen gevoelens projecteert op je dochter. Je denkt dat ze aan haar lot wordt overgelaten? Je vindt het sneu als ze even alleen staat? Maar ze zal heus niet de hele dag zo alleen staan. Vind je het zelf moeilijk haar weg te brengen? Reken er maar op dat ze dit haarscherp aanvoelt. Zo maak je het haar en jezelf alleen maar lastiger. Probeer wat meer vetrouwen te hebben in haar en het kdv.
Mijn situatie is heel vervelend. Ik heb namelijk geen directe familie waar ik iets aan kan vragen. Moet alles via google doen. Dit is ons eerste kind dus alles is nieuw. Ik ben overal onzeker over en heb geen ouders/broer/zus waar ik even iets aan kan vragen zo van: hoe doe ij dit nou/hebben jouw kinderen dit ook enz. Overige mensen zien ons te weinig om echt te zien hoe het met dochter gaat enz.Het is een groot gemis waar ik elke dag tegenaan loop. Hier zal geen verandering in komen helaas. Ik vind het dus ook lastig wat ik nu het beste kan doen. Ze doen ook leuke dingen daar die ze niet overal doen. Dus dat is echt een voordeel. Ze gaat er wel altijd graag naartoe dus moet je haar dan daar weghalen? Dat is een beetje waar ik mee zit. Ze zit er nu 4 maanden maar dan wel telkens 1 ochtend per week dus niet zo vaak. Financieel is het niet haalbaar haar vaker te laten gaan helaas.