Wisselen van school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Fuddey, 6 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Wij zijn overgestapt van een hele fijne school. Maar ook een school waar we niet "pasten". Namelijk de vrije school, behoorlijk antroposofisch. Niks mis mee, maar het paste echt niet bij ons.
    We gingen verhuizen en hebben onze dochter op deze school gelaten. Zelfde gedachte als jij had.
    Maar onze dochter werd ongelukkig. Had geen aansluiting in de wijk met de kinderen en school ging haar tegenstaan.

Wij hebben haar een paar weken geleden in onze nieuwe woonplaats op school gedaan. Met de achterliggende gedacht als het kan voor groep 3 dan is dat misschien de "beste" optie.
    In het begin voelde ik me schuldig. En voelde het als "falen" omdat we heel bewust voor de vrije school hadden gekozen.

Maar nu? Mijn kind is blij, gelukkig zelfs. De school is leuk! En wij voelen meer aansluiting. Dus ik mag van mezelf niet meer erover zeuren. We hebben een goede keuze gemaakt, en daarmee af.
    Soms maak je een verkeerde.. nou en, we zijn mensen

Ps: ik vind de school bij jullie trouwens heel naar overkomen. Na de eerste alinea dacht ik al... overstappen. Wat een mafkezen daar zeg.

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb nog wel een toevoeging trouwens.
    Onze dochter vroeg zelf of ze hier in de wijk naar school mocht. Ondanks dat ze het op de andere school wel naar haar zin had.
    Ze moest even haar best doen om ertussen te komen op de nieuwe school. Knokken voor haar plekje. Dat is wel eens lastig om te zien.
    Maar goed ze is niet benauwd voor nieuwe dingen en heeft haar mond op de juiste plek. Daarbij ben ik ook wel wat hard soms hierin. Je hoeft nergens bij te horen, gewoon jezelf zijn. Ik leer haar echt om voor zichzelf op te komen.
    De juf zegt dat ze het ontzettend goed doet vanaf dag 1.

Dus hier een zeer positief vehaal

3. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.829
    2.499
    113
    Nou, dat laatste daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. 4x van school wisselen is wel heel veel in 8 jaar tijd. Ik kan me zo geen situatie voorstellen waarbij dit echt het beste zou zijn voor een kind.
    Maar verder ben ik het er wel mee eens hoor. Situaties veranderen en daarom faal je echt niet als je nu van school gaat wisselen. Maar ik denk wel: hoe eerder in de schoolcarrière hoe makkelijker (over het algemeen dan), maar ook dat heb je natuurlijk niet altijd in de hand. Soms wordt je natuurlijk ook gedwongen door bijvoorbeeld een verhuizing, dan is het ook niet anders.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Als we nu de keuze maken, is dat ook wel weer met de intentie om de kinderen t/m groep 8 daar te laten.

Vanmorgen ook weer respectloos gedrag van ouders op de gang, openlijk - met kinderen erbij - negatief over docenten met ongepast taalgebruik.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bah, wat verschrikkelijk. Als er zulk 'volk' op die school zit zou ik heel snel weg zijn. Al is dat natuurlijk makkelijk praten. Maar ik denk dat het voor jullie allemaal beter is als je gewoon switcht.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Even een update'je; ik heb hier met verschillende ouders en leerkrachten over gesproken inmiddels, zonder echt het vermelden van onze plannen om te wisselen van school. Dus echt puur mijn zorgen en gevoelens geuit. Ik heb het wat meer in perspectief kunnen plaatsen (de groep met grote mond en brutaal gedrag is niet extreem groot, wel opvallend... qua instroom is er ook zicht op 'ander volk'). En verder staan er allemaal productieve zaken op de planning; ik heb met het overkoepelde bestuur gesproken samen met de directeur, bestuur komt volgende week al samen met gemeente, politie én jeugdwerk op school kijken (staat van schoolplein etc). Ze gaan een plan van aanpak maken voor de hangjongeren (deels ook leerlingen van de bovenbouw). In het verleden is dat goed uitgepakt.
    Daarnaast wordt een terrein bij school binnenkort aangepakt en verwacht ik daar positieve invloed van (nu donkere hangplek).
    Racisme wordt direct aangepakt, er is bv ook een oma van een leerling die niet meer welkom is door uitspraken, dus school doet daar echt wat mee.

We gaan zeker de komende tijd op andere scholen kijken, maar ik durf het hier nu ook wel aan te kijken - ook omdat mijn dochter dus heel positief is over school. Aan het team op school ligt het in ieder geval zéker niet, ze heeft nu zo'n top-juf! En de rest van het team is ook echt heel begaan met de leerlingen.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.109
    3.882
    113
    Goed dat je het gesprek bent aangegaan. Ik zou het tot de zomervakantie nog even aankijken, kijken of je echt verbetering ziet. Overstappen kan altijd nog.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Idd, dat is nu het plan; de komende tijd gewoon op andere scholen gaan kijken, nadenken en dan als we overstappen doen we dat in het nieuwe schooljaar (dus dit jaar hier afronden en dan volgend jaar ergens anders starten). Dat geeft me voldoende tijd om in te schatten op wat voor termijn aanpassingen effect gaan hebben.

Juf van mijn dochter zei wel nog dat wat betreft pesten en racisme mijn dochter juist meteen ingrijpt, ze komt op voor anderen en ook echt juist voor die azc-klas. Ze legt dan uit dat die kinderen geen NLs kunnen en je daarom 'met handen en voeten' met ze moet praten. Dus dat gaat bij haar nu wel super ;)

Deel Deze Pagina