Goeiemiddag, Ik had een vraagje over hoe het zit als je baby erg groot wordt ingeschat. Ik heb met 30 en 32 weken een extra groei echo gehad, omdat de kleine vanaf het begin dat ze de baarmoeder zijn gaan meten, al erg groot werd geschat. Bij de 30 weken echo zat hij nog netjes op de bovenste lijn, bij de 32 weken is hij erover heen gegaan. Afgelopen maandag een extra gtt laten doen, maar die uitslag was (gelukkig) goed. Ik heb voor volgende week een afspraak staan bij de vk en dan zullen we ook de bevalling gaan bespreken, maar ben toch nieuwsgierig naar de mening van een andere vk Wat is een gangbare procedure als een baby over de bovenste lijn heen gaat? Ik merk zelf dat ik het steeds zwaarder krijg ook, 's nachts kom ik amper nog m'n bed uit door rugklachten, en zelfs kleine stukjes lopen zijn bijna niet meer te doen omdat ik het gevoel heb dat mijn rug het niet houdt. Ook hou ik sinds het warme weer, steeds meer vocht vast in mijn voeten en benen wat bijna niet meer weg trekt (ik drink voldoende en lig ook regelmatig met de voetjes omhoog). Ik ben vooral heel erg bang dat het straks allemaal niet past. Wordt er om deze reden wel eens eerder ingeleid? En zo ja, rond welk aantal weken zal dit dan ongeveer zijn? Ik beval uiteraard liever op de natuurlijke manier, maar om tot 40-41 weken nog zo door te moeten lopen en die kleine nog groter wordt Alvast bedankt voor het antwoorden Groetjes, Noelle
Hallo Noelle, Soms is een 'grotere' baby inderdaad een reden om eerder in te leiden. Echter hangt dit van veel factoren af en bepaalt de gynaecoloog de termijn van een eventuele inleiding. Het hangt bijvoorbeeld af van het daadwerkelijke geschatte gewicht, jouw eigen postuur (breed/smal bekken), eventuele verloop van eerdere bevallingen en het verloop van de groei. Het kan zijn dat de baby bij 32 weken net een groeispurtje gehad heeft en de volgende echo-metingen wel weer in de curve vallen. Dus aan de hand van deze gegevens maken ze een inschatting wanneer 'de grens' bereikt is en het beter is om een inleiding te plannen. Qua termijn kan dit dus erg verschillen en sommige zwangeren laten ze toch nog 'door lopen' tot 41 weken. Vraag even aan jouw verloskundige na wat er precies is afgesproken met de gynaecoloog. Het plan zal nog niet helemaal vast liggen maar je kunt wel navragen wanneer je weer terug zou moeten naar de gynaecoloog. Meestal spreken ze namelijk een termijn af, indien je dan nog niet bevallen bent, wanneer ze je weer terug willen zien. Dus helaas kan ik je geen specifieke informatie geven, omtrent het tijdstip van inleiden, maar hopelijk geeft bovenstaande je wat meer duidelijkheid. Succes met de laatste loodjes! Groetjes Gea