Hallo allemaal. Zoals mijn kopje al aangeeft heb ik een vraagje over overgewicht. Ben zelf een "jonge vrouw " van 34. Mijn man en ik zijn nu 7 maanden aan het proberen voor onze eerste. Heb nogal een vreemde cyclus sinds ik gestopt ben met de pil. 28/50/64/en nu op dag 20. Maar nu mijn vraag.. Ben niet de dunste.. Weeg 102 kg en ben 1.67 in lengte. Kan dit de reden zijn dat mijn cyclus zo raar verloopt en dat we maar niet zwanger worden? Hoor graag van jullie. Groetjes
Zwanger worden met overgewicht kan iets moeizamer zijn, maar ik denk niet dat het het zwanger worden onmogelijk maakt. Kijk maar naar die programma's op tv. Maar het kan ook zijn dat iemand PCO heeft. Als je dat hebt, dan helpt afvallen maar dat zijn niet de oorzaak te zijn. Het blijft natuurlijk bij iedereen heel verschillend. Ik heb gelezen dat als je BMI tussen de 20 en 30 ligt, je een goed gewicht hebt om zwanger te worden.
Ja, dat kan heel goed. Door overgewicht kan je hormoonproductie anders zijn en dus kan afvallen je cyclus normaliseren. Het hoeft niet per se de oplossing te zijn, maar de kans is best groot van wel...succes!
Bij mijn zoon spontaan zwanger in ronde 3 met een BMI van 33. Nu ook een BMI van 33 maar zoals mijn onderschrift laat zien nu IVF... Ik ben wel bezig met afvallen nu in de hoop dat het gewoon meer resultaat geven gaat maar het is zeker niet DE oorzaak dus!
Denk ook niet dat dit de oorzaak kan zijn. Wel weet ik dat ik de vorige keer ook het advies kreeg af te vallen. Woog toen 121 kg. Nu zijn er 30 vanaf....maar dan nog is het niet zeker dat het lukt. Succes!!!
Klopt helemaal. Overgewicht kan zorgen voor een zeer onregelmatige cyclus waardoor zwanger worden logischerwijs lastiger wordt. Afvallen kan zorgen voor ern regelmatigere cyclus waardoor automatisch ook meer kansen op een eisprong en zwangerschap! Zeer onregelmatige cyclussen kunnen ook een symptoom zijn van PCOS waarbij je geen tot slechte eisprongen hebt. Het advies van veel fertiliteitsartsen is overigens niet voor niets dat je eerst beter kunt afvallen alvorens je mag starten met vruchtbaarheidsbehandelingen. De reden is vast dat de kans van slagen hoger is bij een beter BMI.
Het zou misschien kunnen, maarecht; het zegt niets. Ik heb zelf ook heel veel overgewicht, was bij de eerste na 3 manden zwanger. Tweede zwangerschap weer, maar werd een vroege mk, daarna gelijk in 2e maand weer zwanger en nu 26 weken! Mijn cyclus was na de pil ook wel met enige regelmaat.
Kan invloed hebben maar hoeft niet. Hier in ronde 6 en ronde 3 zwanger met bmi van 34.maar het is voor je hormoonhuishouding wel beter als je afvalt.
Mijn BMI was 40 bij beide zwangerschappen. Het kan invloed hebben maar hoeft niet. Ik was beide keren eerste ronde zwanger. Het kan invloed hebben op je cyclus (zoals bij to wellicht) maar als je cyclus normaal is heb je even grote kans als een ander.
Ik ben altijd zwaarder geweest. Toen ik zwanger werd van mijn dochter woog ik 86 kilo. Nu ook weer rond de 90 kilo het afgelopen jaar 3 miskramen gehad dus gewoon zwanger kunnen worden. Wel is mij verteld dat als je een te zwaar bent meer kans hebt op miskramen.
Ik weeg 121 kilo en ben 1.72. Veelste zwaar dus. Ook heb ik PCOS (geconstateerd op mijn 18e, ben nu bijna 29) En toen raakte ik onverwachts spontaan zwanger in 2013 en hebben we een prachtige zoon. Sinds mijn bevalling heb ik in 10 jaar tijd niet zo'n mooie cyclus gehad elke maand als ik nu heb gehad na de geboorte van mijn zoon. Ondanks mijn gewicht gaan we toch voor een 2e. Echt afvallen doe ik niet maar ik let wel goed op mijn eetpatroon en ik ga sinds een paar weken naar een sportschool met een nichtje. Door je gewicht kan je cyclus wel in de war raken ja maar dit hoeft niet altijd. Wel heb je een grotere kans op problemen tijdens je zwangerschap en bevalling. Maar ook dit hoeft niet. Bij mij ging alles perfect. Nergens geen last van gehad en zoonlief was er binnen 12 min persen uit zonder problemen. Wel is het voor jezelf natuurlijk gezonder als je wat zou afvallen, je hebt tenslotte verhoogde kans op problemen.
Overgewicht (en zeker in de mate waarin jij het hebt) heeft zeker invloed op de vruchtbaarheid. Er zijn meerdere onderzoeken die dat bevestigen. Dat het bij sommige mensen niet zo is maakt dat niet anders. Verder vergroot overgewicht de kansen op een miskraam en geeft het meer risico's bij de zwangerschap en bevalling. Dat is ook de reden dat vruchtbaarheidsartsen niet beginnen met behandelen tot je een gezond BMI hebt of een bepaald percentage bent afgevallen. Een goed BMI vergroot namelijk de kansen bij een medische behandeling en geeft meer kans op een doorgaande en gezonde zwangerschap. Al met al genoeg redenen om snel te beginnen met afvallen (ook al begrijp ik dat dat moeilijk is).
Dit was bij mij echt de reden waarom mijn cyclus zo raar en onregelmatig was! Afvallen kan dus zeker een positief effect hebben op je cyclus. Bij mij was er na -5 kilo al zoveel verschil in de lengte van mijn cyclus! Mijn gynaecoloog legde het op deze manier uit: De hypofyse stuurt de hormonen naar je voortplantingsorganen. Maar deze hormonen zijn gek op vet en klampen zich er graag aan vast. Met als gevolg: de hormonen komen niet allemaal aan of in mindere mate. Ik vond dat zo'n heldere uitleg en bij mij gold dit zeker. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook zo zou zijn, maar een onregelmatige cyclus geeft wel aan dat de hormoonhuishouding verstoord kan zijn. En overgewicht kan daar heel goed de oorzaak van zijn.
Wat ik hierboven gelezen heb komt mij allemaal ook erg bekend voor. Niet omdat ik nog niet zwanger ben (geweest), maar wel omdat ik het ook heb opgezocht gezien mijn overgewicht. Wel denk ik dat je overgewicht zeker samen kan hangen met je cyclus. Ik ben in ongeveer een jaar tijd nu 27 kilo afgevallen (en zit daarmee eindelijk weer onder een BMI van 30 sinds enkele weken) na allerlei schommelingen en voor het eerst op een gezonde manier. Dat zegt al wel welke problemen ik in het verleden gehad heb. In al die jaren vanaf dat ik voor het eerst ongesteld werd tot kort geleden dat ik gestopt ben met de pil, is het in alle tijd zonder pil erg onregelmatig geweest, zelfs weggebleven tot 2 jaar lang. Nu ben ik 1 november met de pil gestopt en had direct een cyclus van 30 dagen!!! Nooit in mn leven gehad. En deze cyclus weer net zoals de vorige keer op dag 18 positieve ovutest in handen, dus als LF gelijk blijft zou ik weer op 30 dagen uitkomen. Voor mij leg ik dan dus wel de link tussen mijn cyclus en mijn geheel andere leefstijl en gewicht... en het is het alleen maar een kroon op mijn harde werken geworden Hoe dan ook, heel veel succes toegewenst, hoop dat je toch gauw zwanger zult zijn!!!
Dank jullie wel voor al jullie reacties. Ben tot het inzicht gekomen dat afvallen nodig Is. Heb al vaker geprobeerd om kilo's kwijt te raken maar zonder blijvend resultaat. Maar heb nu natuurlijk wel een hele goede reden om het vol te houden! 1 januari een nieuw jaar voor een nieuw begin.
Overgewicht heeft een negatieve invloed op de vruchtbaarheid. Dit betekent níet dat vervolgens niemand met overgewicht nog zwanger wordt. Net zoals niet iedereen die rookt automatisch kanker krijgt. Maar dat roken een grote (negatieve) factor is, is wel een bekend gegeven. En zo is het ook met overgewicht en vruchtbaarheid. Overgewicht heeft een verstorende invloed op hormonale processen in je lijf. En vruchtbaarheid is een hormonaal proces bij uitstek. Een gewichtsverlies van een paar procent kan al veel uitmaken. Ik heb zelf overgewicht en één van de invloeden (voor zover we die ontdekt hebben) was insulineresistentie. Dit kan zorgen voor herhaalde miskramen. Ik ben metformine gaan gebruiken en bij de volgende IVF bleef het wél goed gaan. Gezond leven, gezond eten en sporten/bewegen is het belangrijkste. En als je daardoor wat kilo's verliest, helemaal mooi! De kans is groot dat je daar je vruchtbaarheid mee helpt. En je totale gezondheid.