thuis bevallen of in het zh

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door prachtigwonder, 1 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

ik zit in dubio.
    ik had besloten dat ik in het zh wilde bevallen. omdat de placenta etc niet goed lag. en ik wat complicaties en bloedverlies enzo had.
    maar nu lijkt alles goed te gaan.
    en mijn gevoel zegt dat het mij een stuk rustiger lijkt om toch thuis te bevallen. niet de stress dat je met weeen in de auto zit, en lekker je eigen vertrouwde omgeving etc.
    manlief wil dat ik in het zh beval omdat hij vind dat dat veiliger is.
    maar is dat ook echt zo? hoe groot is de kans dat het mis gaat bij een thuisbevalling??

p.s ik moet nog wel even mijn urinekweek afwachten die ik met 35 weken inlever .ik ben drager van GBS en als het dan aktief blijkt te zijn moet ik wel verplicht in het zh bevallen. maar als die op stil lijkt te staan mag ik gewoon thuis bevallen.

wat zouden jullie doen in mijn situatie.
    mijn gevoel zegt lekker thuis. maar iedereen om mij heen zegt nee joh zh want stel je vooor.....
    maarja als je jezelf rustiger thuis voelt is dat denk ik ook wel weer goed? hoe rustiger /ontspannen je bent hoe beter de bevalling gaat denk ik .. als ik aan het zh denk krijg ik al enge gevoelens.
    de rit naar het zh met weeen, de felle lampen ( TL) in het zh, de overnachting etc alles eigenlijk schrikt me af.
    het enige voordeel lijkt me dat als er was wat met het kindje blijkt te zijn dat ze sneller kunnen ingrijpen.

wat kunnen verloskundige allemaal met de thuisbevalling doen? die hebben toch ook gewoon een vacuumpomp etc. en eventueel iets van beademing?

grrr ik baal nu zo van mezelf..
    ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met mijn beslissing.

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Ik kan je vraag alleen beantwoorden als ik weet of dit je eerste kind is? Ik neem aan van wel?

Groet evelien

3. prachtigwonder

dit is inderdaad mijn eerste kindje.

4. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Thuis bevallen is veilig, anders zouden we het natuurlijk niet doen.
    Wat belangrijk is de plaats te kiezen waar je het prettigste voelt.

Wij kunnen inderdaad beademen en hebben zuurstof bij ons, medicatie hebben we bij ons om bloedverlies te beperken, we hebben spullen bij ons voor evt een infuus te prikken maar we hebben geen vacuums bij ons.
    Ongeveer 50% die bevalt van een eerste kindje wordt tijdens de bevalling verwezen naar het zkh dit kan zijn omdat er pijnstilling gewenst is maar ook omdat kindje in vruchtwater heeft gepoept of omdat de ontsluiting of uitdrijving niet volgt en zo zijn er nog een aantal redenen waarom je tijdens de bevalling naar het zkh wordt gestuurd.
    Tijdens de gehele zwangerschap, bevalling, kraambed houden wij in de gaten of het goed gaat als niet dan verwijzen we je naar het ziekenhuis.
    Je kan altijd nog de keuze maken tijdens je bevalling.

Succes met het maken van je keuze.

Groetjes Ineke

5. prachtigwonder

dit antwoord is precies wat ik wilde horen.
    ik had inderdaad gelezen dat 50 % alsnog in het zh belande. maar begrijp dat die 50% meer voor het stadium persen gebeurt en niet daarna? ik denk inderdaad dat ik me geruster thuis voel. mijn eigen vertrouwde omgeving en niet halsoverkop ineens weg. en met weeen de auto in, parkeren zh, niet weten waar te zijn, en dan ook nog eens ziekenhuis lucht en veel mensen om je heen.

bedankt voor je antwoord:)

Deel Deze Pagina