borstontsteking --> antibiotica gebruiken?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Muts76, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muts76

Muts76 Actief lid

21 mrt 2011
    254
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Teddy,

Ik heb helaas voor de tweede keer in zeer korte tijd een borstontsteking, dit keer wel in de andere borst. De eerste keer bleef de koorts na een dag erg hoog (40.4 graden) en besloot ik dus om met een antibiotica kuur te beginnen. Deze keer is de koorts wel gezakt, het begon gisteren en ik had weer 40.2, maar het zakte al snel naar 38.5 en vandaag is het rond de 38 graden. Ik heb alleen niet het idee dat de plek op mijn borst minder wordt, het is nog erg rood en pijnlijk. Ik ben naar de huisarts geweest en zij raadde me toch weer een kuurtje aan. Ik houd er alleen niet zo van en zou liever mijn lichaam het op laten ruimen. Maar aan de andere kant heb ik ook geen zin om een abces te ontwikkelen. Wat raadt jij aan, toch met de antibiotica beginnen of nog even afwachten?

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hallo,

Bij een terugkerende borstontsteking (na een eerdere antibiotica kuur) is er mogelijk ook sprake van spruw. Door de 1e AB kuur kan spruw ontstaan zijn en door de spruw kun je weer een borstontsteking krijgen. Wat mij betreft laat je de huisarts even goed kijken of er niet onderliggend ook sprake is van spruw.

Bij aanhoudende koorts (langer dan 24 uur boven de 38 graden) is het wel raadzaam om aan de antibiotica te gaan. Ook nu weer met een verhoogd risico op spruw.

Die rode pijnlijke plek moet wel beter worden na een paar dagen. Ik adviseer je om de baby steeds als eerste aan de ontstoken borst aan te leggen om de plek zo goed mogelijk leeg te krijgen. En jij hoort in bed, zeker zolang je koorts hebt.

Is het niet verstandig om ook een LK in te schakelen om te kijken waarom je nu voor de 2e keer een BO hebt en hoe dit te voorkomen?

3. Muts76

Muts76 Actief lid

21 mrt 2011
    254
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoord. Ik ben inderdaad toch maar aan de kuur begonnen, vooral omdat de plek niet minder pijnlijk werd.

Ik dacht zelf ook al aan spruw, vooral omdat mijn tepels ook een beetje raar roze/rood gekleurd zijn en eigenlijk altijd branderig aanvoelen. Ik vroeg de huisarts hiernaar en zij vroeg of mijn dochter witte plekken in haar mond had, dat is niet het geval. Dus was er volgens de huisarts ook geen sprake van spruw. Ik had ergens op een borstvoedingssite gelezen dat er ook spruw kan zijn zonder dat je die witte plekken ziet maar ik durfde dat niet echt tegen mijn huisarts te zeggen. Ik denk erover om zelf maar met Gentiaan Violet te beginnen, hoe is jouw ervaring daarmee? Ik las dat het tegenwoordig minder goed werkzaam schijnt te zijn, klopt dat?

De koorts is inmiddels trouwens weg, mijn borst is ook een stuk minder pijnlijk maar die harde plekken zitten er nog. Ik ben als een gek aan het masseren en maak de plek ook warm mbv de douche en een luier maar het werkt allemaal nog niet. Heb je nog andere tips om het weg te krijgen?

4. Muts76

Muts76 Actief lid

21 mrt 2011
    254
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja en wat betreft de lactatiekundige, dat is inderdaad wel een goed idee. Ik heb toen mijn dochter 1 week was al een consult gehad omdat het helemaal niet goed ging met aanleggen waardoor ik enorme kloven in beide borsten heb gekregen. Na dat consult ging het aanleggen echt veel beter en sowieso sinds ze wat gegroeid is gaat het makkelijker (ze had nogal een smal mondje) maar blijkbaar gaat het toch nog niet helemaal goed.

Deel Deze Pagina