wisselvallige drinker

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Miepie74, 15 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    #1 Miepie74, 15 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2009
    Hoi allemaal,

mijn meisje is nu ruim drie weken en ze krijgt de fles. We voeden haar gewoon op verzoek en gemiddeld zit er zo'n 3 a 3,5 uur tussen voedingen. Toch drinkt ze nogal wisselvallige hoeveelheden. We bieden altijd 100cc aan in het flesje, maar die drinkt ze zelden helemaal leeg. En heel vaak drinkt ze zelfs een stuk minder dan dat, 60 of 70 cc. Er is geen peil op te trekken eigenlijk, ook niet op hoe lang of hoe goed ze slaapt na welke hoeveelheid. We kijken aan het eind van de 24 uur wel hoeveel ze in totaal heeft gehad en ze komt nooit boven de 8 voedingen (meestal 7) en nooit onder de 450cc.

Zijn er moeders die dit patroon een beetje herkennen? L is trouwens een klein popje hoor, ze weegt met drie weken rond de 3200 gram. Op zich komt ze ook goed aan want ze was al klein bij de geboorte. Ik maak me er ook niet echt zorgen over want in totaal krijgt ze voor haar gewicht wel voldoende binnen,maar ik vind het patroon zo raar, zeker als ik lees van baby's van haar leeftijd die flessen van 120cc in 1 keer leeg drinken :$ en 5 a 6 voedingen krijgen/willen...

2. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Hier ook hoor. Esmae is dan wel wat ouder, maar ook zij is een onregelmatige drinker. Ze mag nu vijf keer per dag 150cc hebben. Nou.. daar zijn we vrijdag mee begonnen en negen van de tien keer drinkt ze de fles niet leeg. Ze laat 30 tot 60cc staan. Maar goed, als ze niet meer wil, dan wil ze dus niet meer. Stop ik er meer in, begint ze te krijsen, spuugt gewoon de speen uit en drinkt echt niet meer. Ze groeit goed en is tevreden, dus maak ik me geen zorgen. Wel moet je er op letten dat ze genoeg vocht krijgt natuurlijk. Maar zolang ze genoeg plast, is er niets aan de hand lijkt me.

Ook kan het zijn dat ze tijdens een sprongetje weer minder drinken, dat gaat vanzelf wel over. Ik blijf wel die 150 aanbieden. Het is hier inmiddels al zover dat ze rond 9 uur 's avond de laatste fles krijgt en dan pas weer om een uur of vijf komt. Die keer dat ze wel 's nachts komt, is ook prima. Dus eh.. ik probeer wel het schema vol te houden hoor, dus in ons geval om de vier uur, maar afhankelijk van wat ze heeft gedronken, kan het ook zijn dat ze na 3,5 uur al komt. Komt ze na 2 uur bijvoorbeeld weer, dan probeer ik het wel te rekken. Zo hou je toch die regelmaat erin.

Het is in mijn beleving dus geen ramp, ze geven zelf wel aan wat ze nodig hebben en als ze goed groeien, goed in hun velletje zitten etc. etc. , dan zou ik me niet al te veel zorgen maken!

3. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Hier ook zo bij allebei de meiden. Merel dronk nog minder en wisselvalliger dan Anouschka. Merel dronk denk ik tot 4 maanden minstens 8 voedingen, allemaal rond de 90 cc (of minder en bij 3 weken 40 cc per fles). Anouschka drinkt nu sinds een paar dagen 5 flessen van tussen de 135-170. Iedere baby is anders en je kunt er in de meeste gevallen gewoon vanuit gaan dat ze nemen wat ze nodig hebben en aankunnen. Jou baby is een kleintje en heeft dus ook een klein maagje. Misschien duurt het wat langer voordat de maag grote hoeveelheden aankan.

Gewoon lekker door blijven gaan zoals je doet hoor! De hoeveelheden worden vanzelf groter.....En als ze groeien is het goed toch?!

4. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hier is het ook wisselvallig hoor. Maar ik probeer haar wel en beetje struktuur aan te bieden. Soms probeer ik een voeding een half uur uit te stellen, zodat ze op 7 voedingen komt. Want met flesvoeding is voeden op verzoek niet echt nodig. Je kindje kan denk ik best wennen aan een fles minder, maar dan moet je wel even door de zure appel heen zeg maar. Dan zal ze ook meer honger hebben. Het CB heeft vaak ook goede tips.

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ik heb het ook gehad hoor.
    Mijn zoontje is nu 4 weken oud.
    Hij woog bij de geboorte 2550gr. dus ook maar een kleintje.
    Hij drinkt nu sinds een paar dagen 8x90 cc maar eerst drink hij ook niet meer als gemiddeld 60 per fles.
    Hij begon toen op een gegeven moment 's avonds wel zijn flessen te drinken en nu sinds 2 dagen drinkt hij ze ook overdag leeg.
    Hij weegt nu 3590gr. dus is al flink gegroeit.
    Ik maakte me eerst wel een beetje zorgen omdat hij ze niet leeg dronk maar als i kzie wat hij is gegroeit hoef ik me nergens zorgen over te maken.
    En het komt vanzelf! Je Beeb is nog klein en het geeft vanzelf wel aan wanneer het meer nodig heeft!

GRoetjes

6. krumpie

krumpie Actief lid

4 dec 2008
    221
    0
    0
    noord holland
    mijn meiske is inmiddels bijna 6 weken en krijgt nu sinds 2 weken 7x120+4 aangeboden, maar dit gaat maar heel zelden op, meestal blijft er tussen de 20 en de 40 cc over.

overdag zit er meestal 3 uur tussen de flessen maar 's avonds komt ze vaak na 2 uur alweer, wat we dan rekken tot 2,5 uur liefst nog 3 uur (net wat het beste uitkomt met de laatste voeding)

de laatste voeding krijgt ze rond 22.30/23.00 en komt dan standaard 's nachts om een uur of 4 weer voor een fles

al met al drinkt ze per dag zo een 750-800 cc, wat voor haar gewicht weer meer dan genoeg is.

Verder groeit ze goed, dus ik vind het wel prima zo :)

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Dank voor jullie reacties!
    Nogmaals, ik maak me geen zorgen maar het is altijd fijn om te horen dat je niet de enige bent!
    Toevallig heeft ze de afgelopen dagen al een paar keer op een dag haar flesje leeg gedronken, haha! Ze drinkt nu zo'n 7 flesjes op een dag en dat vind ik prima voor dit moment. We kijken vooral naar of ze tevreden is en naar het totaal aantal cc op een dag en naar haar lekkere groeiende speklaagje! :D

8. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    onze zoon was ook een kleintje bij de geboorte, woog 2720 gram... En dronk met 3 weken ook zo... Liet ook regelmatig wat staan van zijn fles.
    Nu is hij 6 weken, en drinkt echt enorm veel... meestal 6 of 7 x 150+5... Net of wil hij even wat inhalen... Gelukkig vind het CB het geen probleem... hun advies: 'ze pakken wat ze nodig hebben'.
    Dus misschien word jullie dochter straks ook wel zo'n grote drinker... Hou je maar klaar ;)

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Oh wat ben ik blij dit te lezen, hier ook een wisselvallige drinker.
    Meestal komt ze om de 3 uur maar het kan ook zo na 2 uur zijn en 's nachts wil ze wel eens 4 uurtjes tukken.

In het begin dronk ze ook nog eens heel verschillende hoeveelheden de ene keer 120 dan weer 90 cc.
    Volgens het cb mocht ik het op gaan hogen wanneer alle flesjes van 120 leeg gingen.
    Dat was vorige week zo dus nu krijgt ze 150 cc aangeboden (met 5 scheppen). Alleen die gaan nu bijna standaard allemaal leeg en krijgt ze dus eigenlijk teveel voeding binnen (8x150 = 1200 cc en dus 200 teveel).
    Ik zit er nu dus sterk over na te denken om haar overdag gewoon weer 120 te geven en dan de nacht flessen 150 te laten, dan blijft ze in ieder geval onder de 1000 cc voeding.

Oja hier was het advies van het cb gewoon rekken tot er 3,5 tot 4 uur tussen de voedingen zit. Ja en dan zeker een uur of misschien wel langer naar een krijzend kind zitten luisteren.;)

Groetjes Anita

Deel Deze Pagina