Ik heb dit stukje even gecopieerd van de site van onze gemeente. Het kind krijgt de achternaam van de moeder. Het kind kan de achternaam van de vader/ of partner alleen krijgen als die gehuwd is met de moeder of het kind erkent als zijn kind. De aangifte wordt direct in behandeling genomen en er wordt een geboorteakte opgemaakt. De geboorteakte geldt als bewijs van de geboorte. Ik hoorde van mijn nicht dat haar nicht bij het eerste kindje 2000 euro moest betalen omdat ze niet getrouwd waren en toen ze zwanger was van de 2de zijn ze snel getrouwd. Maar ik hoorde net van mijn vriend dat een collega van hem ook een kindje kreeg en net naar het gemeentehuis was geweest om door te geven dat zijn vriendin zwanger is van hem en het kindje wat nog moet komen erkent als zijn kind en het koste niks. Dus zodra het kindje dan geboren is kost het geen 2000 euro om het kindje op zijn naam te zetten. En je moet een samenlevingscontract hebben. Maar goed dat ik dit nu weet, want wij willen wel trouwen, maar we zijn al druk aan het sparen voor een bruiloft en wij willen het dan ook goed doen. liefs san.
Om een kind te erkennen hoef je echt geen samenlevingscontract te hebben hoor. En het kost echt geen 2000 euro. Sommige gemeentes kost het wel wat (eurootje of 10), in sommigen niet. Als je een kind wilt erkennen, moet de moeder trouwens mee. En hier raden ze aan om de ongeboren vrucht te erkennen zelfs als trouwen in de planning staat. Mocht er dan wat misgaan in die periode (vanaf 24 weken dacht ik) wordt jouw vriend ook erkent als vader.
Kosten Er worden geen kosten voor de aangifte in rekening gebracht. Een afschrift van de geboorte akte bedraagt euro 10,-. dit stond er ook bij. die 10 euro is voor de geboorte akte en niet wat ik bedoel en ik heb even gebeld en bij onze gemeente kost het net wat minder dan 2000 euro. dus ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. een andere colega van mijn vriend krijgt ook een kindje en die moest van de gemeente eerst nog een samenlevingscontract hebben . dus. groeten
ik wil alleen maar de mensen even inlichten die het niet weten. en als ze het kindje op de naam van de partner willen hebben om even naar het gemeenthuis te stappen om het ongeboren kindje te erkennen.
Eerlijk gezegd lijkt mij dat echt zeer stug. De gemeente kan volgens mij nooit iemand verplichten tot het laten opmaken van een samenlevingscontract. Dat is iets wat tussen vrouw en man speelt. Zij hebben daar helemaal niks mee te maken. En in jullie gemeente kost het net geen 200 euro om een kind te erkennen? Begrijp ik dat goed?
2000,00 euro. misschien verschild het wel per gemeente. weet jij veel. en als je het ongeboren kind erkend als vader dat kost je niks. die dure grap is alleen voor als het kindje al geboren is en dan aangeeft bij de gemeente als je geen erkenningsbewijs hebt. snap je het nu. misschien hoef je wel geen samenlevingscontract (dat zou best kunnen) maar iedere gemeente heeft andere regels.ik heb het ook alleen maar gehoord. net zoals mijn rijbewijs toen ik mijn motorrijbewijs haalde was die goedkoper waar ik nu woon, want mijn vriend haalde hem op in hoogezand en daar was het duurder. de prijzen verschillen nogal.
san78, volgens mij haal je een hele hoop dingen door elkaar, hoor. Dit schept een hoop verwarring. Ja, het klopt dat je voor alles moet betalen: rijbewijs, paspoort, afschriften GBA en noem maar op. Echter: het enige dat nog steeds gratis is, is het erkennen van de ongeboren vrucht en het aangeven van een pasgeboren kindje.
Het erkennen van een kind kost inderdaad niets. Ook later niet (na de geboorte, dus bijvoorbeeld bij 3 maanden ofzo). Dit hebben we allemaal nagevraagd bij de gemeente. Het is wel zo dat als je partner je eerste kindje erkent heeft en dat kindje draagt zijn achternaam dan krijgen de volgende kinderen ook automatisch die naam. De erkenning hoeft dus maar 1 keer (als alle kinderen van dezelfde vader zijn.)
mijn dochter heeft tot haar 3e jaar gewoon mijn achternaam gehad. Nog voordat mijn man en ik trouwde hebben we haar achternaam veranderd. Het eenige wat wij moesten doen was een afspraak maken...daarna een formulier invullen en tekenen en een kopie van onze legetimatie's maken. Het was geheel kosteloos. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand er zoveel moest betalen hoor.
mijn vriend en ik hebben toevallig donderdag ons kindje erkent... dit was geheel gratis, en heb ook gevraagd over de geboorte akte.. etc.. allemaal kosteloos !!! en wat iemand anders als zei: in sommige gemeenten zijn er kosten van 10 euro en nooit meer !!... dus die 2000 euro is misschien van iets anders geweest..!!! het kan zijn geweest dat ze het kindje hebben erkent... en op de naam van moeder hebben gedaan, en later wilde ze het alsnog op naam van vader, dan kost het geld, dus van te voren goed bedenken welke naam je je kindje wilt geven !
Waarschijnlijk zijn dat de kosten van het aanvragen van het gezag. Als je het kindje bij of voor de geboorte niet erkent hebt, kan dat later altijd nog, en dan kan later het kindje de achternaam krijgen van de vader, maar krijgt het eerst de naam van de moeder ( maar wel voor dat er een tweede kindje komt, anders komt het tweede kindje net als het eerste kindje op naam van de moeder) Wanneer dus later erkenning plaats vind, dan kan het kindje de naam krijgen van de vader( mits er dus geen andere kinderen intussentijd geboren zijn), alleen krijgt de vader geen gezag over het kind. Hij mag volgens de wet dus geen beslissingen nemen over het kindje. Dat mag alleen de moeder. Dit kan veranderd worden, alleen moet dat veranderd worden via de rechter, en daar zijn dus kosten aan verbonden en dat zijn kosten die kunnen oplopen tot 2000 euro. Dit zal idd per gemeente of rechter verschillend kunnen zijn. Daarom is een geregistreerd partnerschap of een huwelijk makkelijker, want dat zijn bpaalde zaken makkelijker te regelen.
Wat Jolanda zegt lijkt me inderdaad nog wel kunnen al heb ik begrepen dat de kosten hiervan per geval en per kanton verschillen. Erkenning van een ongeboren kind en aangifte van een geboren kind=GRATIS. Ik waardeer deze site wel voor de nuttige informatie die je er bij tijd en wijle kunt vinden/delen, maar ik ben van mening als je hier informatie plaatst dat je wel zeker moet zijn dat je geen onwaarheden schrijft. Een ander neemt dit nl voor hetzelfde geld zomaar voor waarheid aan! Wees je daar ajb bewust van...
San78, ik denk dat je goed het verhaal van Jolanda moet lezen. Daar heeft dat grote bedrag waarschijnlijk mee te maken gehad. Ouderlijke macht, juridisch vader worden kan geld kosten, zeker als je niet je zaken goed geregeld hebt op voorhand. De overige erkenningszaken kloppen zover ze hier aangehaald worden en zijn inderdaad kostenloos.
he trutje ik haal alles niet doorelkaar. dat van rijbewijs bedoel ik mee dat het overal verschild met prijzen. EN IK BEDOEL DAT ALS JE VRIEND HET ONGEBOREN KINDJE ERKEND ALS ZIJN KIND BIJ DE GEMEENTE KOST DAT NIETS. IK HEB DE GEMEENTE GEBELD EN DIE ZEI DAT ALS IK DAT NIET DOE EN HET KIND WORD GEBOREN EN MIJN VRIEND GEEFT ONS KIND AAN ALS ZIJN KIND MET ZIJN NAAM DAN GAAT DAT GELD KOSTEN ALS MIJN VRIEND NIET EERST VOOR DE GEBOORTE NAAR HET GEMEENTEHUIS GAAT OM ONS KIND TE ERKENNEN ALS ZIJN KIND EN ALS HIJ DAT WEL DOET DAN IS DAT GRATIS. SNAP JE HET NU.
HE HE WAT JOLANDA ZEGT DAT BEDOEL IK OOK. IK WOU ALLEEN IEDEREEN EROP ATENDEREN DAT ALS JE JE KINDJE MET DE ACHTERNAAM VAN JE VRIEND WILT HEBBEN KUN JE BETER EVEN NAAR HET GEMEENTEHUIS OM VAN TE VOREN JE VRIEND HET ONGEBOREN KIND TE ERKENNEN ALS ZIJN KIND, WANT DAT SCHILD ENORME ROMPSLOMP.
ik wil niet vervelend zijn, maar ik heb het idee dat je je aangevallen voelt San78 en dat is denk ik niemands bedoeling, maar om nu te gaan schreeuwen op het forum staat niet echt netjes. Laten we het aub beschaafd houden. Misschien wel verstandig om dit topic te sluiten.
Oh, ik snap het absoluut. Ik heb tijdelijk bij burgerzaken gewerkt. Misschien kun je die capslock even uitzetten. Het lijkt wel of je aan het schreeuwen bent. Intenettiquette wel eens gelezen?
misshcien stond dr capslock aan? hihhi !! nog 1 ding... je hoeft helemaal niet van te voren te erkennen mijn vriendin haar vriend wilde hun kind niet erkennen... (lang verhaal) uiteindelijk koos hij ervoor dit toch te doen ( toen was het kindje al 3 maanden) en dit heeft niks gekost... MAAR... het kindje behield WEL de achternaam van haar moeder... en wat ik dus al EERDER zei... wil je dan alsnog het kindje op vaders naam zetten... DAN gaat het geld kosten... dus als je je kindje opgeeft, moet je GOED weten van te voren... welke achternaam je wilt !!! ....
o ik had de caps lock aan sorry. ik voel me niet aangevallen, maar ik had het idee dat sommige meiden niet snapten wat ik bedoelde. ik bedoelde het alleen maar goed, want sommige mensen hebben er geen idee van hoe dat werkt (ik wist het zelf ook niet) ik ben alleen maar gewaarschuwd door een nicht van mij, want haar nicht is dat wel overkomen. ik wou ze alleen maar waarschuwen, want dat scheelt een hele rompslomp. als je tenminste wilt dat het kindje de achternaam van je vriend wild.
Uhm, dat heb je toch wel door als je capslock aanstaan?? Tenminste ik kijk meestal eerst even naar wat ik typ, voordat ik het op de site zet. Maar goed, zal wel een betweter zijn. Hou alleen niet van dat geschreeuw, lijkt wel of men daarmee een mening over moet brengen, omdat men een stelling verdedigt, die kant noch wal raakt. Maar ik hou erover op, misschien stond inderdaad toevallig de capslock nog aan